Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor stellamaris » 17 Jul 2018, 14:43

Elregeneado

Ik zie vele mogelijkheden. Bij dit soort problemen is meten weten .
Meet het verschil in temperaruur op de in en uitgaande pijp van de pijpen onder je schip
De zogenaamde Delta T. Idealiter moet daar toch wel een graad of 10 liefst meer tussen zitten

Is dat verschil te klein dan zal de motortemperatuur langzaam oplopen
.Oorzaken: Gebouwd met te weinig capaciteit)( lengte buis) of steeds meer verf op de koelbuizen en dan wordt het bij iedere schilderbeurt erger.
Als het verschil groot genoeg is dan alle eerdere oorzaken nalopen.
Bij de door mij genoemde oorzaken wordt het probleem langzaam steeds erger . het mag duidelijk zijn datje daar in winter en voorjaar geen last van hebt door de lagere temperatuur van het buitenboordwater/
Dit is geen theorie maar praktijk uit een beroepsmatige omgeving

Succes
StellaMaris
stellamaris
 
Berichten: 30
Geregistreerd: 05 Jan 2012, 11:08
ligplaats:
info:

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor varg » 17 Jul 2018, 19:39

lucht in je pijpenbundels is een mogelijkheid, maar het meest voor de hand liggend is een beginnend lek in je koppakking. Bij meer kracht wordt er een deel van de uitlaatgassen in het koelwatercircuit geblazen. Bij een koude start ga je na een tijdje (als de lekkage wat groter wordt) ook merken dat je 'onrust' in je expansievat ziet net na de start. sterkte Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor Klaver vier » 17 Jul 2018, 19:56

Arnold ik denk dat je het bij het goede eind hebt,want ik heb genoeg ervaring dat ik weet dat het geen luchtbel is want dan kookt je motor binnen vijf minuten.
Ik heb hier op Katwijk nog naast John gelegen één van je buren op het nieuwe meer,leuke mensen,ik vind hem op Joep van het Hek lijken
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor varg » 17 Jul 2018, 23:26

Klopt..Ik kwam hem tegen op het droge hier en hij vertelde over juliie ontmoeting. Hij is ook een buurtgenoot, ik kom hem vaker op de wal tegen dan op het water!
groet
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor bas » 18 Jul 2018, 11:24

een beginnend lek in je koppakking. Bij meer kracht wordt er een deel van de uitlaatgassen in het koelwatercircuit geblazen. Bij een koude start ga je na een tijdje (als de lekkage wat groter wordt) ook merken dat je 'onrust' in je expansievat ziet net na de start.


Zou het? dat zou je toch moeten kunnen zien aan de kleur van je KVS of kunnen ruiken in je expansietankje?

Zelf vorig jaar een scheurtje in de kop gehad. Miniscuul en met het blote oog nauwelijks zichtbaar maar de KVS was toch vrij snel grijs. Tevens liepen de temperaturen dan ook veel verder op. Dat was bij een open systeem en zeker bij een gesloten systeem zou je je dan m.i. veel hogere kw temperaturen moeten gaan krijgen.
Maar goed...niks is onmogelijk natuurlijk maar ik hoop voor TS dat het minder serieus is. 615 spulletjes worden schaarser.

luchtbel is want dan kookt je motor binnen vijf minuten.

Dat klopt wel maar dan heb je een volledig luchtslot in je koelpijpen. TS heeft een kiel vol kvs dus verwacht ook niet dat daar een luchtprobleem zit. Het pijpje waar ik het over had is de ontluchting van de pomp. Als dat dezelfde is als bij ons zit de aan- en afvoer van kw aan de zijkant, en als dat pijpje verstopt zit kan er een luchtbel bovenin zich verzamelen maar dat is max 1/3 van de pompinhoud ongeveer dus geen volledig luchtslot.

Bij dit soort problemen is meten weten .

Das waarheid als een koe!
Wat dat betreft kan ik als investeringstip een IR-thermometer aanbevelen van een paar tientjes. Vanuit een makkelijke positie stukje bij beetje temperatuurtjes schieten. Dan wel 1 met voldoende bereik zodat je ook uitlaagassentemperatuur kan pakken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor Klaver vier » 18 Jul 2018, 22:11

Je hoeft echt niet een volledig luchtslot te hebben om een warmloper te krijgen hoor,als hij halfbakken circuleert gaat hij gewoon koken.
Als verwarmings monteur heb ik hier vaak genoeg mee te maken,halfbakken circulatie betekent geen volledige warmte afgifte,of in dit geval niet voldoende koeling.
Vandaag een stuk gevaren en mijn uitlaatwater temperatuur was ook hoger als normaal,dus minder warmte afgifte aan het buitenwater
Motor water temperatuur bleef wel netjes 85 graden.
Moraal van het verhaal kan de motor zijn warmte niet afgeven wordt hij heet ( halfbakken warmte afgifte is warmlopen)
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor bas » 19 Jul 2018, 00:15

Je hoeft echt niet een volledig luchtslot te hebben om een warmloper te krijgen hoor

Neuh neuh....maar tussen een luchtbelletje en een volledig luchtslot en een normale temperatuur en een warmloper zit nog wel een marge.

Vandaag een stuk gevaren en mijn uitlaatwater temperatuur was ook hoger als normaal,dus minder warmte afgifte aan het buitenwater
Motor water temperatuur bleef wel netjes 85 graden.

Als de motor temperatuur gelijk blijft is de warmteoverdracht toch normaal? Dus als Tuit warmer is dan zal Tin wat warmer zijn, wat met de huidige temperaturen wel te verklaren is.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor elrenegado » 19 Jul 2018, 09:25

Heren, even een paar dingen nogmaals verduidelijken.

1... Ik heb GEEN warmloper gehad, enkel de bedrijfstemperatuur die iets hoger ligt dan normaal.
Ik heb naast de temperatuurmeter ook een temperatuur alarm, en deze gaat af bij 96 graden, onlangs nog eens getest door hem kort te sluiten, en die functioneert nog prima.

2, ik heb GEEN koelpijpen onder de boot,
De KVS zit in de kiel, 1 pijp kan ik deels inkijken aangezien die vanaf de uitlaatcollector/warmtewisselaar naar de kiel gaat, ik zie daar geen vuil.
Ook in het reservoir op de uitlaat zie ik geen vuil (neem niet weg dat er ergens wel een vernauwing kan zitten natuurlijk),
De KVS die via de overloop in de emmer komt is gewoon groen van kleur, geen olie laagje erop oid, net alsof het zo uit de fles komt.

De koppakking verdenk ik zeker niet, dan zou hij ook bij 2000 rpm kvs eruit blazen via de overloop.
Motor loopt bij alle toerentallen netjes en rustig. Oliepijp is goed, zonder vervuiling of verkleuring.

Voorlopig hou ik even de volgende zaken aan als mogelijke veroorzaker.
- Impeller buitenkoelwater (waardoor olie minder goed gekoeld word, en daardoor motor warmer word) dit is nu nog mijn hoofdverdachte
- ontluchtingspijpje van de interne waterpomp
- defecte oliekoeler, of beginnende verstopping oid (kans acht ik klein, koelertje is nog geen 10 jaar oud)


Kan iemand bevestigen of de schoepen van de interne waterpomp van metaal zijn ?
Bij een OM636 is dat wel het geval, maar bij de MB OM615 weet ik dat niet, hij is wel gereviseerd in 2008.

Zaterdagochtend kan ik pas naar de boot om e.e.a. te bekijken, te beginnen met de impellor.
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor bas » 19 Jul 2018, 10:32

Kan iemand bevestigen of de schoepen van de interne waterpomp van metaal zijn ?

Yup, metaal.

- defecte oliekoeler, of beginnende verstopping oid (kans acht ik klein, koelertje is nog geen 10 jaar oud)

Hier ging gewoon buitenboordwater doorheen toch? Hoeft niet gelijk defect te zijn maar kan een kwestie van schoonmaken zijn.

Succes!
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Temperatuur steeds iets hoger, aankomen koelprobleem ?

Berichtdoor elrenegado » 21 Jul 2018, 14:49

vanmorgen bij de boot geweest,
impellor er uit gehaald, zag er ok uit, 1 waaiertje had een klein scheurtje.
gelijk maar even nieuwe gehaald, en ook de thermostaat maar gelijk nieuwe voor gekocht. 56 euro.... afzetters
beide nieuw geplaatst.
ontluchting van de waterpomp los gehaald bij de bovenste banjo bout, uit zowel het blok als de leiding kwam kvs, dus daar geen verstopping.
andere ontluchting punten gecheckt, nergens lucht.

gestart, warm laten worden en 30min met 3000 a 3200 toeren gevaren.
temp werd op de meter 90, maar ik was alleen dus kon niet in of uitgaande buizen meten.
er is geen kvs uitgegooid, en uitlaat water was lauw.

lijkt iets verbeterd maar naar mijn idee toch ietsje warmer als voorheen.
wellicht zitten er een berg schelpen op me kiel...
dat is zo'n beetje de enige optie nog denk ik...
op vlak en waterlijn zit geen aangroei (kiel kom ik niet bij)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten