@kajoe, probleem is: geen sluis is gelijk. En uiteraard moet je de beroepsvaart niet laten wachten tot die jachten eindelijk een keer voorin hebben vastgemaakt. Dat zou de omgekeerde wereld zijn.
Maar vaak is een kolk helemaal leeg, groen licht, en is er nog geen beroepsschip in zicht. In dat geval is het weldegelijk tijdbesparender om de jachten die er dan liggen, vast in de kolk naar voren te dirigeren.
Die situatie doet zich vooral voor bij (middel)grote sluizen op ruim doorgaand water. Ik noemde als voorbeeld het Albertkanaal. Daar is dat de normale gang van zaken, en dat gaat prima. Het kanaalpand na de sluis is dermate breed, dat de beroepsjongens die jachten weer probleemloos kunnen oplopen.
@Bas, dat zie je zo vaak misgaan. Die schipper krijgt dan de schuld, maar die kan vaak niet anders. Die kan moeilijk een peddeltje gebruiken om uit te varen.
Zorg er nou gewoon voor dat je schip als het schutten gedaan is, goed kort vastligt. Dus even een hulplandvastje gebruiken. Een springetje dat je met de motor vooruit bij strak houdt is meestal al genoeg. Heb je mooi de gelegenheid om in alle rust die lange lijnen waaraan je bent afgeschut te bergen.
Ik probeer niet de ervaren jongen uit te hangen hoor, ik ben daar ook ooit met schade en schande achtergekomen!
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido