Sluis verbazing

algemene discussies

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor R.C.Grootveld » 19 Jul 2018, 22:30

kajoe schreef:men zou eens even aan moeten wijzen aan je achterop komer waar je haat liggen de volgende kan dan sneller kiezen of er voorbij varen.

En dat vind IK nu juist een taak van de sluiswachter .....
Jij daar, jij daar, punt .....
Waarom doen ze dat bij de grote vaart wel maar bij de kleine niet?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor Marie Christina » 19 Jul 2018, 23:34

Robbegatsluis in Lauwersoog doet dat wel.
Dan mogen, nee mòeten, boten die onder de brug passen (die over de sluis ligt) eerst.
Onderweg naar de sluis stoof een Duitser mij gierend voorbij om voor mij de sluis in te kunnen.
Ik meldde mij per VHF en beantwoorde de vraag of ik onder de brug paste bevestigend.

Ik kon het niet nalaten om even vriendelijk te glimlachen tegen de de varende Schumacher toen ik, met nog een paar kruisers passeerde terwijl hij aan het remmingswerk moest wachten. :mrgreen:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor Wolf1 » 20 Jul 2018, 07:19

stefan schreef:We komen als laatste aan samen met de brabanders, de motorjachten zijn ver achteraan gaan liggen ipv wat door te varen naar voren. Vonden dat kennelijk te dicht op het binnenvaart schip.
Wij pasten er zo niet achter langs de muur.

Stefan, snap het niet helemaal, een sluis heft toch 2 muren ?
En als de super van craft niet naar voren wil, vaar je er toch gewoon voorbij !
Gr. Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor broekie » 20 Jul 2018, 07:51

Pas nog bij Enkhuizen een zeiler aangesproken.
Komen binnen en nemen stuk voor stuk 6 a 7 meter tussenruimte. Terwijl het erg druk was.
Verdommen het gewoon om aan te sluiten. Ik moet me rustig houden van mijn vrouw, laat maar gaan.
Hetzelfde met uitvaren, wat een gedoe soms voor ze los zijn en vooruit gaan. Daar zeggen ze niets.
Veel charters die niet beter weten.

Oranje sluizen hebben personeel lopen die vanaf de kant dirigeren.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor kajoe » 20 Jul 2018, 09:43

ok het is een taak van de bedienaar ,maar vaak zitten zij op afstand van de sluis en alles gaat met camera's ,via de omroep de schippers aanroepen helpt niet veel men luistert niet . en als er geen grote vaart mee hoeft laat men het vaak aan de schippers over hoe en waar men gaat liggen .
maar wat ik bedoeld is dat een bootje het midden van de sluis aanhoud bij het invaren ,en niet duidelijk laat zien of hij naar BB of Sb wil om af te meren ,als je dat duidelijk laat zien kan de volgende zijn plan trekken ,of er voorbij varen om aan de tegenoverliggende zijde af te meren ,vaak moet je te lang wachten waar door het totale invaar gebeuren vrij lang duurt.
het is natuurlijk wel vermakelijk het geklungel van sommige huur boten aan te zijn maar het neemt wel tijd ,en wachten lijkt altijd lang te duren .
bij de grote vaart is het iets eenvoudiger de sluis indeling word bij vele sluizen gedaan door de computer en de schepen staan vaak al op de aanbod lijst ,tja en van die schepen die dus ook voorzien zijn van een europa nummer zijn de maten bekend ,dus eenvoudig over de kolk te verdelen ,voor de recreant geld dat niet die maten zijn niet bekend .
maar diegene die zich per marifoon meld en daar bij ook zijn naam ,lengte en breedte op geeft word mogelijk eerder de kolk in geroepen dan zij die zich niet melden ,vaak word je ook op je scheepsnaam naar binnen geroepen ,als hetvwat drukker is ,tja en als er toevallig tankers bij zijn met 1 of 2 blauwe kegels dan word het even een schutting wachten .
kajoe
 
Berichten: 1369
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor quichot » 20 Jul 2018, 16:15

@kajoe, probleem is: geen sluis is gelijk. En uiteraard moet je de beroepsvaart niet laten wachten tot die jachten eindelijk een keer voorin hebben vastgemaakt. Dat zou de omgekeerde wereld zijn.
Maar vaak is een kolk helemaal leeg, groen licht, en is er nog geen beroepsschip in zicht. In dat geval is het weldegelijk tijdbesparender om de jachten die er dan liggen, vast in de kolk naar voren te dirigeren.

Die situatie doet zich vooral voor bij (middel)grote sluizen op ruim doorgaand water. Ik noemde als voorbeeld het Albertkanaal. Daar is dat de normale gang van zaken, en dat gaat prima. Het kanaalpand na de sluis is dermate breed, dat de beroepsjongens die jachten weer probleemloos kunnen oplopen.

@Bas, dat zie je zo vaak misgaan. Die schipper krijgt dan de schuld, maar die kan vaak niet anders. Die kan moeilijk een peddeltje gebruiken om uit te varen.
Zorg er nou gewoon voor dat je schip als het schutten gedaan is, goed kort vastligt. Dus even een hulplandvastje gebruiken. Een springetje dat je met de motor vooruit bij strak houdt is meestal al genoeg. Heb je mooi de gelegenheid om in alle rust die lange lijnen waaraan je bent afgeschut te bergen.

Ik probeer niet de ervaren jongen uit te hangen hoor, ik ben daar ook ooit met schade en schande achtergekomen! :oops:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor Marie Christina » 20 Jul 2018, 16:26

quichot schreef:Ik probeer niet de ervaren jongen uit te hangen hoor, ik ben daar ook ooit met schade en schande achtergekomen! :oops:

Echt wel!
In voornoemde Robbegatsluis te Lauwersoog dacht ik ook eens de ervaren jongen uit te hangen.
Jaren geleden dacht ik wel even te schutten op een springetje met de motor erop.
De sluismeester vroeg nog of ik zo goed lag.
"Ja, hoor. Ga uw gang."

Misschien om een punt temaken, dat weet ik niet, maar de rinketten in de deuren achter me gingen vol open.
De bak met water pakte mijn kontje en ik kon gas geven met mijn 30 pk Bukhje wat ik wilde, maar in een mum van tijd lag ik met de neus de verkeerde kant op.
"Marie Christina, moet ik even stoppen?", klonk het over de marifoon.
Ja, graag....

De deuk in mijn de preekstoel en de krassen op de stootrand waren een stuk minder groot dan de deuk in mijn ego en de krassen op mijn ziel.
Geluk bij een ongeluk was dat het aantal kijkers op die sluis bijkans nul is en ik de enige in de sluis was.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor quichot » 20 Jul 2018, 16:33

Marie Christina schreef:Jaren geleden dacht ik wel even te schutten op een springetje met de motor erop.


NA het schutten, Menno, NA het schutten! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor Marie Christina » 20 Jul 2018, 16:41

Komt ie nu mee.... :(
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor stefan » 20 Jul 2018, 17:49

@wolf: binnenvaarder in de sluis aan sb muur, daarachter met ruime marge een motorjacht met opblaasbootje langszij.
Aan bb muur die witte schuit, dusdanig vastgelegd dat ik er niet voor langs kon om evt deels naast de binnenvaarder te gaan liggen maar ook geen ruimte genoeg erachter.....
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten