Sluis verbazing

algemene discussies

Sluis verbazing

Berichtdoor stefan » 18 Jul 2018, 09:41

Gistermiddag in sluis Hintham:

Wij zijn onderweg naar Zeeland met onze motorsailer en mijn zoon met zijn eigen kajuit zeilbootje, Felucca Kornati.
Volle sluiskolk met groot binnenvaartschip, 2 motorjachten, wij en een stel brabanders in een mini motorbootje.
We komen als laatste aan samen met de brabanders, de motorjachten zijn ver achteraan gaan liggen ipv wat door te varen naar voren. Vonden dat kennelijk te dicht op het binnenvaart schip.
Wij pasten er zo niet achter langs de muur.

Sluiswachter verzoekt via de marifoon de motorjachten wat naar voren te gaan. Dit doen ze niet. Restte mij dus niets anders dan langszij een van de 2 vast te maken. Dit was een grote Super van Craft, Lady..... uit Voorburg.
Mijn zoon maakt naast mij vast en de brabanders weer naast hem.

Op het moment dat de vrouw van het motorjacht dit ziet, (zestiger, grote zonnebril, über gebruind) stormt ze het dek over en sommeert mij los te gooien en achter hun te gaan liggen omdat zij niet wil dat we aan hun jacht vastmaken. Voor de goede orde: achter hun paste dus niet.
Op mijn uitleg dat dit niet past en dat dit een sluis is, waar je of ruimte laat voor anderen of langszij vastmaken dient te gedogen zoals in het BPR staat reageert ze woedend met de mededeling dat haar man ons direct los zal gaan gooien.

Op dat moment roept een van de brabanders even iets wat alleen brabanders op die manier kunnen, de rest van de schutting hebben we de vrouw dan ook niet meer gezien....

Einde: man voer direct nadat de binnenvaarder eruit was volgas weg zonder ons de kans te geven los te gooien. Gelukkig al voorzien dus daarop waren we voorbereid.

Ik vaar al heel erg lang en heb al vele tochten door Nederland etc gemaakt maar onbeschoft gedrag van zo’n jacht in deze mate heb ik volgens mij nog nooit eerder meegemaakt.....

Zo, dat wilde ik even met jullie delen, morgen verder vanuit Heusden!
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor kajoe » 18 Jul 2018, 10:26

ach dit komt mij erg bekend voor .
mijn hele vaarbare leven heb ik dat zo al gezien .
als kind en ook later stonden wij al op de oranjesluizen vooral op zondagen als heel Amsterdam terug kwam van het IJsselmeer ,dikke feesten omdat niemand zich aan de regels hield vaak lagen er wel enkele schuttingen voor de drie kolken ,maar vrijwel niemand luisterde naar de sluiswachters ,meer van als ik maar een plekje heb kan de rest stikken .
latere jaren toen ik met grote schepen voer 100x10 en dergelijke had je bv Vreeswijk wijk b.d. en Tiel ook dat gedonder dat jachten achterin vast maakten ,en niet luisterde naar wat hun opgedragen werd ,tja en dan moest je er tussen door ,nou dan gingen ze te keer stik benauwd dat je hun zou raken .en dan vergaten ze als het schutten begon op te letten waardoor sommigen wel bleven hangen .
tja en dan vroeger was het vrij normaal dat je de schroef in het werk liet ,tegen woordig mag dat niet meer en als de schipper het wel doet nadat hij vast ligt kan je altijd de sluisdienst oproepen en je beklag doen ,zij zijn verplicht er wat aan te doen ,mede het bpr/rpr en het rijks schutregelemend .

de laatste jaren dat ik nu weer rondvaar met een jachtje zie je dat weer geregeld ,men heeft kopschroef en vaak ook nog hek schroef met 1 of 2 motoren en nog durft men niet aan te sluiten op schepen ,maar ook bij vrij kleine sluizen ,blijven vele zo ver mogelijk achterin en dat er nog enkele meer mee willen dat vergeten ze maar even ,ok ik begrijp wel dat als je op schut het best even tekeer kan gaan in de kolk ,maar het gebeurd ook bij afschutten .

ook is het wel een kwestie van ervaring dat begrijp ik .en hoe duurder en luxer de jachten zijn hoe harder men jankt als er een krasje op komt .en men kan in principe niet weigeren dat er iemand langs zij komt in sluizen en wachtplaatsen .

zelf ,ach ik ben niet zo bang voor beschadigingen ,tenslotte ik vaar voor mijn plezier en wil dan geen stres om van alles
kajoe
 
Berichten: 1368
Geregistreerd: 25 Apr 2015, 10:28
Woonplaats: terherne
ligplaats: terherne
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor Marie Christina » 18 Jul 2018, 11:35

Welkom in het tolerante Nederland.
We hebben zo veel begrip voor elkaar.
Zolang dat begrip maar van de ander komt. :(

Helaas is het vaak zo: hoe groter het jacht hoe verhevener de eigenaar zich voelt boven een ander die een wat kleiner bootje heeft.
De goede daar gelaten, want ze zijn echt niet allemaal zo, maar Super van Craft-eigenaren neigen soms van een apart slag te zijn.
(Sorry, ik wil niemand hiermee op zijn ziel trappen.
Maar die keren dat ik het al eens aan de stok kreeg met iemand, dan was het altijd met dat soort type jachteigenaren.)

Kauwen, doorslikken en weer verder met je vakantie.
Je ziet die vent hoogstwaarschijnlijk nooit weer.
En dit verhaal bewaren voor op feestjes. ;)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor Arthur » 18 Jul 2018, 12:08

Nog niks veranderd in NL lees ik, de laatste keer dat ik in een sluis lag is meer als 20 jaar geleden.
Hoe ervaren de forum leden dat in onze buurlanden, gaat het daar wat meer georganiseerd?
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor ajvanschaik » 18 Jul 2018, 15:06

Tja, op zich snap ik wel dat niet iedereen even happig is om strak op een binnenvaartschip aan te sluiten. Ik heb daar zelf ook een slechte ervaring mee. Heb dat een keer op het Twente kanaal gedaan. Bij het wegvaren zet de binnenvaartschipper volle kracht op zijn schroef... Ik moet zeggen dat ik wel peentjes zweette toen. Je voelt je dan wel erg klein. Ik ben sindsdien wel wat voorzichtiger met strak aansluiten. Het was natuurlijk ook wel onbeschoft van die binnenvaartschipper. En ik zal ook nooit bezwaar maken als iemand langszij wil.
Een loterij is extra belastingheffing voor mensen die slecht in wiskunde zijn :D
ajvanschaik
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 08 Mei 2018, 11:19
ligplaats: Huizen
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor quichot » 18 Jul 2018, 20:27

Arthur schreef:Nog niks veranderd in NL lees ik, de laatste keer dat ik in een sluis lag is meer als 20 jaar geleden.
Hoe ervaren de forum leden dat in onze buurlanden, gaat het daar wat meer georganiseerd?

In België en Frankrijk vaar je doorgaans een dag(deel) op met één of twee mederecreanten. Door het gemeenschappelijke belang ontstaat een soort verbondenheid. Dit soort nare lieden ben ik daar eigenlijk nooit tegengekomen.
Dit helaas in tegenstelling tot ons eigen landje. Uiteraard heb ik dito ervaringen met dit soort 'keurige lieden'. Wat doe je eraan. Dan troost ik me altijd maar met de gedachte dat ik wél plezier heb in het varen. ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor Hooveld960 » 18 Jul 2018, 20:41

Vraagje van een nog wat onervaren motorbootvaarder.
Kun je de sluiswachter dan niet zo iemand tot de orde laten roepen?
Ik snap niet dat een sluiswachter dat soort lui zowieso al niet tot de orde roept.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor Popeye » 18 Jul 2018, 20:49

ajvanschaik schreef:Tja, op zich snap ik wel dat niet iedereen even happig is om strak op een binnenvaartschip aan te sluiten. Ik heb daar zelf ook een slechte ervaring mee. Heb dat een keer op het Twente kanaal gedaan. Bij het wegvaren zet de binnenvaartschipper volle kracht op zijn schroef...

Ik ben zo op het Julianakanaal een keer rond gegaan, achter in de sluis achter een beroeps. Trok een hele draaikolk achter zijn schip!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor Marie Christina » 18 Jul 2018, 22:34

Ik snap de irritatie.
Maar bedenk wel dat zo'n binnenbak aardig wat power op zijn roer nodig heeft om überhaupt te kunnen sturen.
En met de schroef die dáár onder zit geeft een heel klein beetje gas al een schroefwater waar onze bootjes alle kanten van op vliegen.
Ik bedoel: het is niet altijd dwarsliggerij van de schipper.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Sluis verbazing

Berichtdoor Roelof » 18 Jul 2018, 23:03

Dat is zeker waar en daar moeten we zeker begrip voor hebben.
Dat begrip verandert wel als ik in de Oostersluis na een "rustig" vertrek van de vooraan liggende binnenschipper 2 lachende gezichten op het achterdek zie komen zodra de jachten achterin de sluis hebben losgemaakt en opeens volle kracht wordt gegeven :o :( :shock:

Het is wat het is en op zo'n moment kun je niks anders doen dan proberen de boot onder controle te houden. De sluismeester kan er op dat moment ook niks meer aan veranderen.

Het zijn hufter streken maar ik zie het als een rotte appel in de mand.
Veel vaker heb ik begrip en rust van de binnenvaartschippers gezien, inclusief hulp om in grote sluizen langszij vast te maken. Meestal wordt er wel er wel rekening gehouden met de kleine bootjes achterin de sluis denk ik.

Onbegrip tussen pleziervaarders onder elkaar is natuurlijk helemaal gestoord en daar begon het over dacht ik.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten