Generatorset, DC of AC

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Yep » 17 Jul 2018, 18:53

Langzaamaan ben ik hierover aan het nadenken.

Fischer Panda (Duits) heeft mooie sets met laadstromen die bij mijn systeem passen.
Maar, moet ik nou een 24V DC of een 230V AC generator toepassen?
Feit is dat een generator vooral de airco gaat voeden en deze draait op 230 volt (2 KW).

Aan de andere kant, zo'n DC generator stopt de stroom direct in de accu's wanneer nodig.
Nadeel is dan wel dat het gevraagde vermogen door de omvormer moet bij airco bedrijf.

Ofwel: Ik ben er nog niet uit.
Wie wel?
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor henkvd » 17 Jul 2018, 19:00

AC , accu's zou je er altijd nog mee kunnen laden met de bestaande lader.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Klaver vier » 17 Jul 2018, 19:43

Het valt mij op dat zo,n omvormer behoorlijk vermogen pakt.
Bij ons zijn alle 24 volt gebruikers rechtstreeks op de accu,s aangesloten,maar televisie en apneu apperaat moet de omvormer voor aan,en omdat die alleen s,avonds en s,nachts gebruikt worden als de zonnepanelen niet laden,zie ik s,morgens dat de accu,s terug zijn gelopen.
Televisie kijken wij alleen hart van nederland en soms shownieuws,dus moet de omvormer zoals het nu zit de hele nacht draaien alleen voor het apneu apparaat.
Dit ga ik dus ook gauw veranderen zodat de omvormer s,nachts niet meer aan hoeft,het stomme is dat het apneu apparaat van 230 volt naar 12 volt gaat en ik eerst die 230 volt moet maken van 24 volt dus twee keer omvormen.
Dus om terug te komen op de vraag van Yep ik zou de 230 volt nemen,hoef je geen omvormer te gebruiken,maar van de andere kant hoe vaak gebruik je de airco
Datis dus de afweging die je moet maken
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor quichot » 18 Jul 2018, 09:35

Uiteraard AC 230V. Daar kan je alles mee in combinatie met een acculader. Een omvormer die continue 2kW (al gauw 4kW piek) moet leveren is een zware, en dus dure klant.
Met een DC-generator ben je dan in feite onafgebroken je accu's aan het laden, alleen maar om die veelvraat te voeden. Lijkt me geen ideale situatie, en zal de levensduur van de accu's niet ten goede komen.

Overigens: als je daarmee de airco wilt voeden moet het wel een supergedempte generator zijn. Anders heb jij het koel, maar worden je buren witheet!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor henkvd » 31 Jul 2018, 00:01

Het Apneu gedeelte een plaats gegeven in een nieuw Topic viewtopic.php?f=9&t=4119
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Yep » 04 Aug 2018, 15:02

Vraagje:

Erg makkelijk zou zijn als ik de zeewaterpomp van de generatorset op de uitgang van het bestaande (motor)wierfilter (met daaronder de kogelkraan) zou kunnen aansluiten.
In de praktijk zal de motor niet lopen als de generator aanstaat en vice versa.

Dit betekent dan wel dat ik de kogelkraan constant moet open laten daar ik anders aan het open- en dichtdraaien blijf (met het risico dat je het dan geheid een keer vergeet wat al snel einde impeller betekent).
Hoe benauwd moet ik zijn voor hevelen als de kraan constant open staat?

Of moet ik echt een apart wierfilter met kraan plaatsen voor de generatorset?
En moet ook deze kraan constant dichtgedraaid worden bij gererator 'uit'?

Dank alvast.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Klaver vier » 04 Aug 2018, 17:02

Volgens mij moet het wel gaan,je zou er voor de zekerheid een stromend t stuk in kunnen zetten met een keerklep,dan kan het volgens mij nooit verkeerd gaan
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor RuudM » 04 Aug 2018, 17:08

Yep,

Wij hebben bij ons op de boot een dubbele wierpot met inlaten aan beide zijden van de scheg en hier op
Zijn meerdere verbruikers aangesloten; hoofdmotor, generator en dekwaspomp. Een wiepot heeft zolang deze niet vevuild is altijd ruime voldoende doorlaat. Bij ons staan alle gebruikers ook weleens tegelikkertijd aan en ik heb nOoit iets gemerkt van een water tekort.Hoe ide positie van de wierpot tov de waterlijn?

Gr
Ruud
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor quichot » 04 Aug 2018, 17:29

Een generator is behalve praktisch hulpmiddel en energiebron ook een noodvoorziening waar je op moet kunnen terugvallen als niks het meer doet. Als je die opneemt in het bestaande koelcircuit, en dat koelcircuit valt om welke reden dan ook uit, dan heb je ook niks meer aan je generator.
Mijn advies zou daarom zijn: houd zo'n generator totaal gescheiden van de rest. Installeer een kleine vlakkoeler, dus geen warmtewisselaar met pomp en wierbak, en vul dat hele circuit met koelvloeistof. En zet er een eigen startaccu bij.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Generatorset, DC of AC

Berichtdoor Yep » 05 Aug 2018, 14:26

Dank voor alle reacties!
Ik kom er nu wel uit.

Rest nog de vraag: Hoe benauwd moet ik zijn voor hevelen als de kra(a)n(en) constant open staa(t)(n)?'
Thanks.
Gebruikers-avatar
Yep
 
Berichten: 3162
Geregistreerd: 08 Apr 2015, 22:15
ligplaats: Europa
info:

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten