afstandsbediening voor boegschroef.

Re: afstandsbediening voor boegschroef.

Berichtdoor Beemer » 16 Jul 2018, 09:52

Klaver vier schreef:Ik vind het nou wel weer heel handig,en dat je de andere joysticks gewoon nog kan gebruiken is toch super.
..............
Dan zou ik het dus heel simpel bij de joystick op het achterdek aan kunnen sluiten en alles blijft verder gehandhaaft.
Gr René ( klaver vier)


Ja dit kan allemaal. En dat voor slechts 10 euro per boeg- /hekschroef.
https://nl.aliexpress.com/item/Best-Pro ... 4c4dPF1LEw

Bij mijn schip heb ik de receivers direct op de zware (Albright) relais van de thrusters en de ankerlier aangesloten. In feite dus parallel over de aansluitingen waar ook de bedrading voor de joysticks zit. Joysticks blijven dus normaal werken.

Andere AB-toepassingen op mijn boot: heffen/dalen van de mast, ontsluiten van luiken. Deze AB's wel met dubbelzijde tape op logische plekken vastgeplakt (anders inderdaad wel erg veel onnodig losse AB's). Voordeel is dat ik geen extra bedradingen achter allerlei betimmering e.d. behoef te trekken.

Voor de ankerlier gebruik de AB https://nl.aliexpress.com/item/Universe ... 613fgxPf9I . Iets meer logische positie van de knoppen bij ankeren.

AB-setjes zijn te koop voor zowel 315 als 433 MHz en al dan niet met vaste code.
Wat betreft bereik: de receivers zitten in mijn geheel stalen 12m schip direct bij boeg-/hekschroef en desalniettemin werken beide AB's zowel op voor als op achterschip.
Beemer
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: afstandsbediening voor boegschroef.

Berichtdoor elrenegado » 16 Jul 2018, 10:08

Hey, dat is interessant...

Ik doe vaak alleen door sluizen gaan, maar vooral in grote wil de boot nog wel eens iets schuin gaan.
aangezien ik aan de middenbolder sta, kan ik niet bijsturen via boegschroef.

Van de AB in jouw link,
moet ik de gele en de witte op de relais aansluiten neem ik aan ?
(m.a.w. op de blauw en witte van mijn craftsman broegschroef)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: afstandsbediening voor boegschroef.

Berichtdoor Beemer » 16 Jul 2018, 10:49

elrenegado schreef:Van de AB in jouw link,
moet ik de gele en de witte op de relais aansluiten neem ik aan ?
(m.a.w. op de blauw en witte van mijn craftsman broegschroef)


Inderdaad geel en wit zijn de signaal-draden. Rood=plus, zwart=min, blauw=antenne. De laatste heb ik niet (behoeven) te verlengen!

Ha, ha, de kleuren van de bedrading van je Craftsman boegschroef weet ik niet, maar dat is met inschakelen van je joystick en een controlelampje op 'blauw en wit op je Craftsman' snel te controleren. Daarna is installeren circa 5 minuten werk.
Succes!
Beemer
 
Berichten: 419
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 22:07
ligplaats:
info:

Re: afstandsbediening voor boegschroef.

Berichtdoor elrenegado » 17 Jul 2018, 09:21

Thanks..... Ik heb hem besteld
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: afstandsbediening voor boegschroef.

Berichtdoor quichot » 17 Jul 2018, 10:25

Ik deel de mening van Kajoe. Bediening van de boegschroef moet 100% betrouwbaar zijn. Draadloos is mij te wiebelig.
Maar daar komt nog iets bij: als de boegschroef dienst weigert, om welke reden dan ook, en je staat op dat moment niet aan het roer, dan kun je even helemaal niets doen.
Alleen als je aan het roer staat kun je dan direct ingrijpen met behulp van de reguliere voortstuwing. Want inderdaad, het gaat soms om secondes.
Ik vertrouw liever op mijn eigen 'afstandbediening': een duidelijke, eigenlijk vanzelf ontstane, goed afgesproken gebarentaal met de roerganger. Vooruit, achteruit is goed te gebaren. Roer geven ook (cirkeltjes beschrijven rechtsom, cirkeltjes linksom). Moet er even flink gas worden gegeven, of hard roer, dan steek ik bij de afgesproken gebaren een gebalde vuist in de lucht. Boegschroef bakboord stuurboord doe ik simpel door te wijzen met wijsvinger aan uitgestoken hand. Als het ware sta ik op de voorplecht in sluizen dus zelf aan het roer, al kent de schipster inmiddels ook wel het klappen van de zweep.
O ja! Kost niks!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: afstandsbediening voor boegschroef.

Berichtdoor elrenegado » 17 Jul 2018, 11:42

dan heb jij mazzel, en een schipperse die dat kan en wil....
Die van mij kan of wil het niet begrijpen.
Ok ze helpt wel eens in de sluis als ik het vraag (als er veel beroeps ligt oid) maar dan altijd het voorste touwtje.

Ik wil de afstandbediening enkel gebruiken als ik alleen door een sluis ga, en de middenbolder pak.
Feitelijk lig ik dan al stil, en gebruiken hem dus enkel om de boeg iets bij te draaien als die wegdraait door stroming.
Nu trek ik me vaak een hernia om hem op spierkracht recht te houden....

Tijdens in en uit varen van havens, boxen, afmeren e.d. zal ik altijd de bedrade versie gebruiken.... zoals je zegt.... het moet wel werken ;-)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: afstandsbediening voor boegschroef.

Berichtdoor quichot » 17 Jul 2018, 11:47

elrenegado schreef:dan heb jij mazzel, en een schipperse die dat kan en wil....

Nee, moét! :mrgreen:
Soms hoor, alleen als het heel druk is in de sluis, en er echt even twee 'man' nodig zijn. Als het rustig is komt ze er niet voor uit haar ligstoel! :lol:
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten