DHZ: GPS, log, snelheidsmeter, gloeibewaking etc all in one!

communicatie en navigatie apparatuur

Re: DHZ: GPS, log, snelheidsmeter, gloeibewaking etc all in

Berichtdoor henkvd » 16 Jul 2018, 22:35

Ziet er top uit.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: DHZ: GPS, log, snelheidsmeter, gloeibewaking etc all in

Berichtdoor varg » 16 Jul 2018, 23:12

respect!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: DHZ: GPS, log, snelheidsmeter, gloeibewaking etc all in

Berichtdoor peter jansen » 17 Jul 2018, 06:54

Het lijkt er op dat de motor draait maar geen oliedruk..... ik zou hem maar snel uitzetten......

Of moet dat metertje nog aangesloten worden ;-)
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: DHZ: GPS, log, snelheidsmeter, gloeibewaking etc all in

Berichtdoor Amersfow » 17 Jul 2018, 07:25

Tis heel mooi; maar een kaartenapp op een smartphone geeft het makkelijker en mooier weer; dat gaat zo snel. Mijn V70 2013 paar duizend euro navigatiescherm in mijn wagen loopt hopeloos achter het Google Maps; is zelf niet bij te benen.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: DHZ: GPS, log, snelheidsmeter, gloeibewaking etc all in

Berichtdoor Davidos » 17 Jul 2018, 11:18

Henkvd en varg; dank jullie!

Peter; er stond al bij dat de oliedrukmeter nog niet is aangesloten :)

Amersfow, dank je. En kijk ook nog even wat er allemaal op het display te zien is. Het is geen navigatie. De vergelijking met een navigatie gaat dan ook mank.

Het display toont:

-Snelheid (tov land) met een resolutie van 0,1km/h, en ook nog eens heel erg stabiel itt wat je vaak op je telefoon heen en weer ziet schieten (lijkt vaak nergens op en is meestal boven de 10km/h niet meer in 0,1km/h resolutie)
-Dagteller van de afgelegde afstand, in meters (en ja, zo nauwkeurig kan dat als je je verplaatst)
-Totaalteller, nu bijna 1000km gevaren sinds ik 'het ding' in de boot heb. Niet heel veel inderdaad, veel korte stukjes :)
-Laadstroom van de dynamo (via een shunt dus niet via dikke kabels het dash in)
-Spanning van de startaccu
-Datum/Tijd, en koers

En dan niet te zien maar wel aanwezig: schrijven van GPS logfile, voor visualisatie in Google Earth.

De dikgedrukte dingen doe je op je telefoon niet, of als het kan, (snelheid, afstand, koers) heel slecht en met veel gepiel.

Eigenlijk begon het omdat ik de laadstroom wilde kunnen aflezen zonder met 50mm2 mijn dashboard in te hoeven (100A Dynamo) en ik de commercieel verkrijgbare stroom meters met externe shunt te duur vond voor wat ze bieden. En toen dacht ik "wat wil ik er dan allemaal op?". En zo is het gekomen.

Alles in km/h en niet in knopen en nautical miles, want de kaarten die ik heb zijn ook in km, snelheidsbeperkingen zijn in km/h en ik ken kilometers en km/h. Knopen zitten op je shirt en nautical miles zijn voor zeeschepen. :lol:
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: DHZ: GPS, log, snelheidsmeter, gloeibewaking etc all in

Berichtdoor Amersfow » 17 Jul 2018, 15:47

Ahh leuk, ik zag de dagteller/ total teller voor Latitude/Longitude. En ampere meter is ook aardig; ik heb een 10 euro klokje met alleen volt digitaal; geeft ook wel een globale indicatie. Ik heb een goede smartphone; die toont SOG prima stabiel. Met een 100 euro telefoontje zwiept dat inderdaad alle kanten op. Ik heb wel het gevoel dat met maatwerk niet op te boksen is met wat er allemaal aangeboden wordt. Op aliexpress koop ik voor 23 euro een 600 watt piek omvormertje die de staat van de accu laat zien, voltage in en uit en stroom van de 230v verbruikers. Magic; en het werkt ook nog.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: DHZ: GPS, log, snelheidsmeter, gloeibewaking etc all in

Berichtdoor ErikH » 05 Aug 2018, 22:51

Zeer fraai gemaakt!

Vorig jaar hetzelfde gemaakt, maar ben niet een grote ster in programmeren, soms loopt 'ie vast. Binnentemperatuur (afgelopen week) en luchtvochtigheid via een el cheapo DHT22 sensor.

Snelheid (km/h), koers, aantal satellieten, LAT, LON, luchtvochtigheid, temperatuur, tijd, datum.

Afbeelding

Heb hier nog een Nextion 7" liggen, maar geen ruimte bij de stuurstand :twisted: Ben wel benieuwd naar je Nextion- en Arduinocode om er wat van te leren en mijn display te verbeteren, ik heb je een PB gestuurd.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

Re: DHZ: GPS, log, snelheidsmeter, gloeibewaking etc all in

Berichtdoor Hooveld960 » 06 Aug 2018, 10:03

Ik vindt het schitterend. Jammer dat zoiets alleen is weggelegd voor de betere electronica knutselaars onder ons. Zou het ook wel graag willen hebben, maar snap niets van om zoiets te maken. Maar nogmaals, erg mooi!
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: DHZ: GPS, log, snelheidsmeter, gloeibewaking etc all in

Berichtdoor Davidos » 06 Aug 2018, 20:08

Dank je, Jan!
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Vorige

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten