Epoxy vs DD lak

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Epoxy vs DD lak

Berichtdoor Daxiepaks » 16 Jul 2018, 17:56

Hallo,
Tot nu waren we van plan om onzen blanken houten onderdelen , zoals de houten raamkozijnen, en mast etc .. met epoxy te "impregneren" en daarna een DD transparante UV bestendige lak over te zetten.. Maar als we ons verdiepen in epoxy, kunnen we eigenlijk ook een epoxylaag met extra UV bescherming als eindlaag gebruiken.. Klopt dit , of is er iets mis met deze werkwijze ? Vraag is eigenlijk : wat is er beter aan een DD de ijsel transparante eindlak tov epoxy coating voor zichtbaar houten delen.....

mvg
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Epoxy vs DD lak

Berichtdoor Popeye » 16 Jul 2018, 22:33

Ik denk dat epoxy minder goed strak af te werken is. Het is uiteindelijk geen lak. Als bescherming is het bij voldoende laagdikte denk ik onovertroffen!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Epoxy vs DD lak

Berichtdoor Roelof » 16 Jul 2018, 23:32

Als je houtwerk impregneert met epoxy conserveer je het hout voor zeer lange tijd.
Zoals Popeye aangeeft is de afwerking met epoxy lastiger.

Een duurzame bewerking is volgens mij: 1 of 2 keer impregneren met epoxy impregneer hars, enorm goed laten uitharden (impregneer hars droogt véél langzamer dan reguliere epoxy hars voor glasvezel matten).
Daarna goed schuren en aflakken met minimaal 3 lagen goede PU lak.

Suc6
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Epoxy vs DD lak

Berichtdoor Daxiepaks » 17 Jul 2018, 12:13

Roelof schreef:Als je houtwerk impregneert met epoxy conserveer je het hout voor zeer lange tijd.
Zoals Popeye aangeeft is de afwerking met epoxy lastiger.

Een duurzame bewerking is volgens mij: 1 of 2 keer impregneren met epoxy impregneer hars, enorm goed laten uitharden (impregneer hars droogt véél langzamer dan reguliere epoxy hars voor glasvezel matten).
Daarna goed schuren en aflakken met minimaal 3 lagen goede PU lak.

Suc6
Roelof


Hoi Roelof, mag ik vragen welke epoxy jij gebruikt om te impregneren ?
Wij hebben het advies gekregen van de polyestershop om te impregneren / repareren van oud hout gebruik te maken van de standaard snelle epoxy...
Dit lijkt me haaks te staan op jou advies ...
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Epoxy vs DD lak

Berichtdoor Roelof » 17 Jul 2018, 14:37

Als het goed onbeschadigd hout buiten betreft, gebruik ik voor de conservering impregneer hars van Mr Boat.
Eerst alle bestaande lak verwijderen, opschuren en daarna 1 of 2 lagen impregneer hars afhankelijk van de mate waarin het wordt opgenomen in het hout.
(Impregneer hars is dunner dan de epoxy hars welke voor glasvezelmatten wordt gebruikt en kan dieper inwerken in het hout.)

Nadat dit is uitgehard (duurt lang) opschuren en aflakken met een aantal lagen lak.
Voor blank houtwerk zweer ik bij PU lak van Avis maar dat is een persoonlijke keuze.

Zoals Popeye aangeeft kun je epoxy ook gebruiken om af te werken met epoxy. Hier heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

Indien je hout moet verlijmen kun je dit zeker met Epoxy doen, vermengt met fibers / katoen vezel.
Kijk een op de site van Mr. Boat https://www.mrboat.nl/ er staan voor veel toepassingen een beschrijving.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Epoxy vs DD lak

Berichtdoor Daxiepaks » 17 Jul 2018, 15:39

Roelof schreef:Als het goed onbeschadigd hout buiten betreft, gebruik ik voor de conservering impregneer hars van Mr Boat.
Eerst alle bestaande lak verwijderen, opschuren en daarna 1 of 2 lagen impregneer hars afhankelijk van de mate waarin het wordt opgenomen in het hout.
(Impregneer hars is dunner dan de epoxy hars welke voor glasvezelmatten wordt gebruikt en kan dieper inwerken in het hout.)

Nadat dit is uitgehard (duurt lang) opschuren en aflakken met een aantal lagen lak.
Voor blank houtwerk zweer ik bij PU lak van Avis maar dat is een persoonlijke keuze.

Zoals Popeye aangeeft kun je epoxy ook gebruiken om af te werken met epoxy. Hier heb ik persoonlijk geen ervaring mee.

Indien je hout moet verlijmen kun je dit zeker met Epoxy doen, vermengt met fibers / katoen vezel.
Kijk een op de site van Mr. Boat https://www.mrboat.nl/ er staan voor veel toepassingen een beschrijving.

Groet,
Roelof


Roelof, bedoel je dan de injecteerhars...want over impregneerhars kan ik niets terugvinden...
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Epoxy vs DD lak

Berichtdoor Roelof » 17 Jul 2018, 18:05

Daxiepaks schreef:[


Roelof, bedoel je dan de injecteerhars...want over impregneerhars kan ik niets terugvinden...[/quote]


Oeps, idd ik bedoel injecteerhars. Foutje in de benaming :oops: :oops:
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Epoxy vs DD lak

Berichtdoor paure nesci » 18 Jul 2018, 10:20

ehhh...en die injecteerhars , epoxymeuk , kan dat ook op mahony wat al behandeld is geweest met Owatrol D1 en D2 ? :roll:
voor de goede orde , dat D1 is ook een impregneerspulleke wat er een keer of 8 in op is gebracht ( ingebracht ) en daarna n laag of 4 D2 , die er zo langzamerhand steeds verder af aan het knetteren is...... :(
gr Do
Believe me , my young friend, there is nothing-absolutely nothing-half so much worth doing as simply messing about in boats......
paure nesci
 
Berichten: 93
Geregistreerd: 20 Dec 2013, 13:57
ligplaats:
info:

Re: Epoxy vs DD lak

Berichtdoor jkos » 18 Jul 2018, 11:11

Op de motorkist op mijn sloep heb ik “gewone” epoxyhars gezet, met daarover een blanke 2K lak van de IJssel.
Het goedje zit er inmiddels voor het derde seizoen op en ziet er nog goed uit.
Het betrof wel nieuw hout, dus of het over die Owatrol kan weet ik niet.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Epoxy vs DD lak

Berichtdoor ajvanschaik » 18 Jul 2018, 14:43

Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met epoxy op hout. Ik overweeg dit zelf ook. Over het algemeen wordt dit wel afgeraden: hout is niet (vorm)stabiel genoeg. Als het hout gaat werken krijg je toch weer scheurtjes en gaat de boel weer inwateren....
Multiplex is geen probleem. Is veel stabieler.
Een loterij is extra belastingheffing voor mensen die slecht in wiskunde zijn :D
ajvanschaik
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 08 Mei 2018, 11:19
ligplaats: Huizen
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten