diesel lekkage

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

diesel lekkage

Berichtdoor ajvanschaik » 16 Jul 2018, 12:56

Als de BMC 1500 diesel van mijn boot een paar dagen heeft stil gestaan komt er wat lucht in het brandstofsysteem. Aangezien ik nergens lekkage aan de buitenkant zie, moet er volgens mij diesel in de carter lekken.
Ik heb al de mechanische opvoerpomp vervangen voor een elektrische (die mechanische zijn berucht voor het lekken in de carter). Zijn er nog 2 mogelijke opties over: de injector(en) of de hoge druk pomp. Nu zijn er in Engeland verschillende bedrijven waar je deze onderdelen gereviseerd kan aanschaffen (zgn service-exchange onderdelen).
Heeft iemand een idee wat het meest waarschijnlijke onderdeel is wat vervangen moet worden?
Een injector vervangen durf ik zelf nog wel aan, de hoge druk pomp is een ander verhaal (netjes afstellen, kans op op hol slaan).
Een loterij is extra belastingheffing voor mensen die slecht in wiskunde zijn :D
ajvanschaik
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 08 Mei 2018, 11:19
ligplaats: Huizen
info:

Re: diesel lekkage

Berichtdoor henkvd » 16 Jul 2018, 19:45

Er hoeft geen diesel te lekken om lucht in je systeem te krijgen, een lucht lek in je leidingsysteem van tank tot aan de HD brandstof pomp kan zomaar ook je probleem zijn, lucht is vele male dunner dan diesel, je hoeft dus geen lekkage van diesel te zien om toch problemen te hebben en lucht in je systeem te krijgen.
Trek alle koppelingen nog eens aan.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: diesel lekkage

Berichtdoor Roelof » 16 Jul 2018, 21:47

Indien er (korte) slang verbindingen in de brandstof aanvoer zitten, bekijk deze ook goed of vervang deze als ze uitwendige scheurtjes vertonen. Heb wel eens problemen gehad met een auto door een visueel goed uitziende slang verbinding in het lage druk systeem hoewel deze toch luchtlekkage veroorzaakte. Haar scheurtjes in een slangetje veroorzaakten dat de brandstof vanuit de leiding naar de HD pomp terug kon lopen naar de tank.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: diesel lekkage

Berichtdoor varg » 16 Jul 2018, 23:02

begin simpel...ga alle overgangen stuk voor stuk na, gloei ringen uit, vervang slangetjes etc...meestal is het iets kleins en zit het tussen tank en opvoerpomp. meest logische verdacht is het filter, misschien even bypass-en bij wijze van experiment?
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: diesel lekkage

Berichtdoor ajvanschaik » 17 Jul 2018, 08:11

Bedankt voor de tips allemaal. Ga dus eerst maar beginnen met alle verbindingen nalopen. Was duidelijk de KISS methode vergeten (keep it simple stupid) :D
Een loterij is extra belastingheffing voor mensen die slecht in wiskunde zijn :D
ajvanschaik
 
Berichten: 19
Geregistreerd: 08 Mei 2018, 11:19
ligplaats: Huizen
info:


Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 18 gasten