Keerkoppeling probleem

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Keerkoppeling probleem

Berichtdoor Vento vivere » 16 Jul 2018, 16:11

Afgelopen vrijdag heerlijk wezen echter op de terug reis ging er iets fout. In de sluis hadden we compleet geen aandrijving meer, zowel niet voor als achteruit.

Inmiddels ben ik er achter waar het probleem zich bevind en vraag me af of dat iemand toevallig nog iets heeft liggen.

Het gaat om het watergekoelde deel van de volvo penta md2b. Net achter de flens waar de as aan zit is de behuizing inwendig gescheurd. Morgen eens informeren of dit nog is te lassen.
Maar mocht jij dat deel ergens hebben liggen laat het mij dan graag even weten.

Want hoe sneller het is opgelost hoe sneller de boot weer terug kan naar zijn thuishaven.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: Keerkoppeling probleem

Berichtdoor Vento vivere » 16 Jul 2018, 16:17

Afbeelding
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: Keerkoppeling probleem

Berichtdoor eagle » 16 Jul 2018, 21:44

Dit is de reductiekast achter een Volvo Penta MS keerkoppeling.

De afgebroken astap is van het (niet zichtbare) stuwdruklager, dat in het ernaast liggende deel zit.

Lassen wordt niets; Giet-ijzer, en de toleranties zijn veel te nauwkeurig..

Deze breuk komt vaker voor, en heeft maar Een oorzaak: Slechte uitlijning, samen met een starre as-koppeling, vooral als de schroefas kort is, of indien er een schroefaslager is op de plaats van de binnengland.

Vervangen van de reductiekast is noodzakelijk (1:1,91)

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Keerkoppeling probleem

Berichtdoor Roelof » 16 Jul 2018, 22:00

Neem aan dat het een gietstalen huis is, dit zou gelast kunnen worden met de juiste voorbehandeling, lasmateriaal en nabehandeling. Dit zou ik aan een professional uitbesteden.
Gietstaal is wel lasbaar.
Daarna kun je een machinale bewerking verwachten. Al met al zal een reparatie een kostbaar project worden.

Als je hetzelfde onderdeel nieuw of op de 2e hands markt kunt vinden zal het goedkoper zijn.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Keerkoppeling probleem

Berichtdoor eagle » 17 Jul 2018, 00:36

.....geen gietstaal, maar nodulair gietijzer......

De reductiekast is watergekoeld, en dus vriezen ze wel eens kapot; We lassen er elk jaar wel enkele dicht. Voorverwarmen, nikkel elektroden, lage stroom, zo smal mogelijke las, niet Een, maar een reeks korte rupsjes. Las hameren met bolkop hamer. Een heel gedoe, vraagt veel tijd...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Keerkoppeling probleem

Berichtdoor Klaver vier » 17 Jul 2018, 08:28

Ik zie niet hoe de scheur zit,maar als je er bij kan om de scheur uit te slijpen is er ook een devcon voor gietijzer.
Is dus een soort ijzerlijm die best goed werkt,ik heb er weleens een uitlaatspruitstuk mee gedaan,gaat soms nog beter als lassen en het geeft geen spanning op het materiaal.
Maar mijn voorkeur als je er aan kan komen,koop dan een andere,want er aan gaan lassen of lijmen is allemaal lapwerk.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Keerkoppeling probleem

Berichtdoor Vento vivere » 17 Jul 2018, 09:50

Bedankt allemaal al vast voor de geleverde input.

Voor dit moment is een lapmiddel even genoeg want dan kan het schip op eigen krachttermen naar de thuishaven. Die devcon ga ik eens opzoeken mocht dat doen wat het moet doen ben ik dus even gered.

Daarna gewoon op zoek naar een ander goed exemplaar om de reparatie af te maken.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: Keerkoppeling probleem

Berichtdoor Vento vivere » 17 Jul 2018, 20:14

Wie o wie weet toevallig het verschil in lengte tussen de RB en MS keerkoppeling?

Ik stel deze vraag omdat ik het lijmen van het gietijzer niet direct een betrouwbare oplossing vind, mocht ik het gelijmd hebben en het gaat fout bij inschakelen dan lig ik nog waar ik lig.
En omdat ik nog een complete RB keerkoppeling heb liggen en die cm axiale speling in de aandrijfas wel kan crieeren zit ik er aan te denken om voor de terug vaart de RB kk in te bouwen.
Geeft mij een iets betrouwbaarder gevoel als lijmen.

Het verschil in lengte vang ik dan wel op met een pas flens.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: Keerkoppeling probleem

Berichtdoor Vento vivere » 20 Jul 2018, 18:24

Inmiddels contact gehad met de Smit hier in de stad en eind augustus gaat hij de defecte MS keerkoppeling lassen.

Voor de tussentijd heb ik de RB op lengte gemaakt dus die gaat er morgen in, het zal wat andere vaar en schakeleigenschappen geven maar daar wen ik dan maar even aan. Voor de tussentijd ben ik dan gered.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: Keerkoppeling probleem

Berichtdoor MaartenKlop » 21 Jul 2018, 20:19

RB heeft stuwdruk nodig + vrije slag lengte v/d schroefas + RB heeft een aanzienlijk groter schakelmoment; eenhendelbediening niet meer mogelijk, of in elk geval zoals je het nu hebt.
Zou gewoon een ander huisje zoeken want deze zijn er nog wel te vinden, op MP staan er in elk geval al twee (ik heb ze helaas niet meer).
En maak van de gelegenheid gebruik om de axiaal speling van de secundaire as weer goed te zetten, vervang de asborging en controleer ook de opsluit ringen.
MaartenKlop
 
Berichten: 152
Geregistreerd: 17 Jan 2012, 17:13
Woonplaats: Bodegraven
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten