laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor Martine » 16 Jul 2018, 09:50

Hallo, ik heb een klein vraagje over een lampje op mn dashboard. Mijn motor is een Mercedes om621.

Ik heb begrepen dat het het laadstroom controlelampje is. Dat lampje brandt wanneer ik een knopje inschakel, ongeacht of het contact erop staat, of de motor wel/niet draait. Altijd dus.

Zou dat wel het laadstroom controlelampje zijn ? En betekend dat dat de accu niet wordt bijgeladen ?

Met de auto is het toch zo dat het laadstroomcontrolelampje uitgaat wanneer de motor gestart is ?
Er zit ook een ampèremeter op, die slaat ietsjes uit wanneer de motor loopt, maar niet ver. De accu wordt waarschijnlijk wel bijgeladen, want de motor start verder prima sinds ik em heb. Inmiddels 4 vaardagen, maar ja, geen idee hoe vaak je kunt starten op een accu die niet bijgeladen wordt.
Gebruikers-avatar
Martine
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 Jun 2018, 16:08
ligplaats: Bed en bank
info: Boer'n mestpraam

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor Amersfow » 16 Jul 2018, 13:21

Is de dynamo kort en dik (wisselspanning, modern) of lang en dun (gelijkstroom). Als het de laatste is, heeft zo'n lampje verder geen functie. Een gelijkstroom dynamo begint gelijk stroom te leveren. Omdat de spoel draait mag dat niet te snel gaan, daarom is de poelie zo groot dat ook het max toerental nog kan. Dan levert de dynamo erg weinig stroom bij laag vermogen. Een wisselstroom dynamo heeft wel een lampjenodig en begint ook bij weinig toeren al fors te leveren. https://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamo
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor peter jansen » 16 Jul 2018, 13:51

Toevallig ook een voltmeter in de boot? Zie je de spanning omhoog gaan als de motor aan staat? In rust zeg 12.5 volt en bij draaiende motor moet deze rond de 14.4 volt staan. Dat is ook een indicatie dat er geladen wordt.
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor Martine » 16 Jul 2018, 16:26

Amersfow schreef: Een wisselstroom dynamo heeft wel een lampjenodig en begint ook bij weinig toeren al fors te leveren. https://nl.wikipedia.org/wiki/Dynamo


Ik zal straks even kijken wat voor dynamo ik heb. Wat is dan de functie van het lampje ? Moet het aan staan bij draaiende motor ?

Nee, geen voltmeter, Peter, maar ik heb zo'n multimeter. Ik zal es meten.
Gebruikers-avatar
Martine
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 Jun 2018, 16:08
ligplaats: Bed en bank
info: Boer'n mestpraam

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor Amersfow » 16 Jul 2018, 19:49

Bij wisselstroom dynamo is een stroompje nodig op hem op te starten. Dat stroompje loopt via de + accu naar het lampje en dan naar de dynamo. Als de dynamo zelf begint op de te wekken gaat er een stroompje terug naar het lampje; dan is er 2 keer een + voor dat lampje. En daarmee gaat het lampje uit.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor Martine » 30 Jul 2018, 07:08

Opgelost : Het is inderdaad een wisselstroom dynamo. Wanneer ik de motor startte bleef het lampje echter branden. Vandaar dat ik het niet snapte. Maar ik heb gisteren ontdekt dat het lampje wel degelijk uitgaat, wanneer ik een beetje gas geef... :lol: Daarna blijft ie gewoon uit bij stationair.

Dank voor jullie hulp, toch fijn om te weten wat wat is...
Gebruikers-avatar
Martine
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 Jun 2018, 16:08
ligplaats: Bed en bank
info: Boer'n mestpraam

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor Marie Christina » 30 Jul 2018, 09:46

Zo moet het bij mij ook.
Starten, even boven de 2000 toeren in zijn vrij en klaar.
Ik dacht er nog even aan om dit te melden, maar dacht dat het wel een ingewikkelder zou zijn dan dit.
Sorry. :|
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor eagle » 30 Jul 2018, 11:01

Als er toerenverhoging nodig is om de dynamo op te starten, dan is de voormagnetisatie-stroom te klein; Die hangt af van het wattage van het lampje.

Vaak is dat 2 Watt; verhogen naar 5 W helpt.
Als dat lastig is om te doen, kan er ook een tweede lampje (verscholen onder het paneel) worden aangebracht, parallel aan het bestaande lampje.

Als die nodige toeren-verhoging gering is, is dat geen probleem, maar als er echt flink gas moet worden gegeven, zeg boven de ca 1500 rpm, is dat niet fijn voor een koude motor, net naar de start..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor Marie Christina » 30 Jul 2018, 11:28

Wel mee eens, maar ach.
Hij trekt het al een jaartje of 15-20 op deze manier.
Zowel ik als de motor weten niet beter meer.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: laadstroomcontrolelampje of toch iets anders ?

Berichtdoor Blacktoppie » 30 Jul 2018, 22:41

Mooi verhaal..

Ik had mijn huidige boot gekocht. Alle hoeken en gaten bekenen proef gevaren, prijs was goed en de deal rond gemaakt.

Vrijdag avond zouden we afrekenen, aan boord slapen en zaterdag zouden we vanuit hattem richting de thuishaven varen. Veel te hoog water en behoorlijke stroming op de ijssel dus besloten om uiterlijk 6 uur s'ochtends weg te varen, omdat het een behoorlijk end was en we tegenstroom vooruit zouden kruipen.
Zo gezegd zo gedaan, zo stil mogelijk wakker worden want de boot tegenover ons sliepen ook mensen, starten en ja hoor.. dynamo lampje blijft branden... verdorie dat was toch goed bij de proefvaart... toch wem groen neus en maar besloten om niet te gaan varen. Uur of 7 nog een keer gestart en multi meter gepakt om te meten.. nee hii laad echt niet bij. Dan maar wachten tot iedereen wakker is en verder testen.

Ondertussen heel het wondere web afgespeurd en een soortgelijk verhaal als hierboven tegen gekomen.. nog maar een keer starten gas geven en ja hoor vanaf net 1000 rpm ging het lampje netjes uit en gaf de multimeter een nette waarde aan.

Nu 5 jaar verder nog steeds elke keer klein tikkie gas en het lampje gaat netjes uit.
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten