Ratelende Keerkoppeling

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor Vento vivere » 09 Jul 2018, 09:28

Ik weet niet hoe een hekdrive dient te klinken maar dit maakt wel heel veel lawaai als je het mij vraagt.
Even ter verduidelijking hoor je nu meer de dieselmotor of de hekdrive?
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor Klaver vier » 09 Jul 2018, 12:24

Als ik het zo lees is het misschien een optie om Eagle er is naar te laten kijken,die weet waar hij over praat en in her andere bedrijf heb je toch geen vertrouwen meer lijkt mij.
Laat het je misschien eens € 1000 kosten ben je van al het gezeik af.
Als ik zo behandelt was wilde ik er niet eens meer heen.
Gr Klaver vier
Klaver vier
 

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor Superfries » 09 Jul 2018, 13:31

Inderdaad, het vertrouwen in het bedrijf dat de installatie gedaan heeft, is niet bijzonder groot.
Maar ik moet hen natuurlijk wel de kans geven dit te herstellen.
Het idee dat dit mij waarschijnlijk geld gaat kosten, begint er langzaam in te slijten.

Daarnaast werd ik onlangs gewezen op de volgende zinsneden op internet:

"Het ratelen van een keerkoppeling wordt veroorzaakt door de motor, die bij lage toerentallen onregelmatiger loopt dan bij hogere toerentallen.
Waarbij versnellingen en vertragingen ontstaan, die er vervolgens voor zorgen dat de tandwielen in de keerkoppeling tegen elkaar beginnen te slaan.
De tandflanken drukken dus niet constant tegen elkaar aan, maar slaan heen en weer.
Op de ingaande as van de keerkoppeling dient een torsieelastisch element (demperplaat) aangebracht".

"Het samenspel van de arbeidsslagen en compressieslagen in een motor voor dit soort trillingen kan zorgen.
Oneenparigheid is hier een milde vorm van, omdat men meestal iets waarneemt (geratel van de keerkoppeling bijvoorbeeld) en actie kan ondernemen,
zoals het vergroten van de vliegwielverzwaring of verhogen stationair toerental".


Ik heb natuurlijk direct het toerental gecheckt. Dit biedt echter geen soelaas...
Ook de olie in de keerkoppeling lijkt in orde.

Het is momenteel wachten op een wederwoord van dit Jacht Service bedrijf.
Superfries
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Jul 2018, 10:52
ligplaats: Lemmer
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor broekerhaven » 09 Jul 2018, 15:25

En de demperplaat?

Is deze nog goed, of zit deze niet op een hekdrive?
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor Superfries » 09 Jul 2018, 16:06

Update:

Ik heb nogmaals met het jachtservice bedrijf contact gehad.
Ze willen me nog steeds met een hamerende keerkoppeling de toekomst in sturen.
Zie hieronder letterlijk de reactie:

"Zoals ik al zei, de tandhamer, zal altijd blijven, ik stuur je nog even een whatsapp van een splinternieuw geleverd Mercruiser set, welke dit ook heeft."

https://youtu.be/-fef4zZ1dZs
Superfries
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Jul 2018, 10:52
ligplaats: Lemmer
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor Superfries » 09 Jul 2018, 16:09

Ik zou toch denken dat op élke scheepsdiesel wel een demperplaat gemonteerd zit.
Of is dat heckdrives anders? Het is toch een beetje een aanfluiting om zo de haven binnen te varen...
Superfries
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 02 Jul 2018, 10:52
ligplaats: Lemmer
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor Klaver vier » 09 Jul 2018, 17:37

Ik heb er nog nooit eén zo horen ratelen,maar nogmaals neem eens kontakt op met Eagle die weet wat het euvel is
Ik heb er geen belang bij maar zo blijven kl.is ook niks.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor Noordvaarder » 10 Jul 2018, 15:33

Ligt het hoorbare geratel ook niet een beetje aan hetgeen,waar e.e.a. is aan gemonteerd?
Het YouTube filmpje dat ze je hebben toegestuurd,vind ik wel extreem,en duid erop,dat er een losse plaat bovenop ligt te trillen.
Isolatie zal er achter aan de binnenkant ook wel niet zitten.
Aan je eigen gemaakt gemaakte YouTube filmpje,kan ik nou niet zeggen "goh wat heeft dat een kabaal".
Het heeft voor mij iets van een buitenboord motor.
Ik hoor ze ook wel eens bij ons in de jachthaven,en heb er ook wel eens over nagedacht om een heckdriver te kopen,maar het geratel ervan,heeft me er steeds van weerhouden.Ik zou eerst gaan kijken naar een ontdreuningsplaat,en die aan de binnenkant bevestigen.Het kan i.i.g. een hoop geluid wegnemen.
Noordvaarder
 

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor bas » 10 Jul 2018, 16:27

Even voor mijn beeldvorming:

Ik heb geen verstand van sterndrives maar wat zit er aan een keerkoppeling in een sterndrive anders dan in een reguliere meganische koppeling?
M.a.w.: Waarom zou dit geluid/verschijnsel in een sterndrive normaal zijn en in een reguliere keerkoppeling niet?

Nu kan het filmpje een beetje vertekenen maar dat laatste filmpje is toch niet normaal? Dat is toch een aanslag op de tandwielen
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Ratelende Keerkoppeling

Berichtdoor henkvd » 10 Jul 2018, 23:08

Schakelmechanisme want een koppeling durf ik het niet te noemen is vergelijkbaar aan die van een buitenboordmotor.
Wat je volgens mij hoort is het tanden klapperen van een niet goed afgestelde shift kabel, waarbij de clutch ( gezien je schakel klacht) tegen het het voorruit tandwiel staat te klapperen, clutch klauwen zijn in middels rond en vast houden in vooruit wordt een probleem.

Volgens de indruk van het filmpje zou je zeggen, een staartstuk revisie is aanstaande, maar het zou ook zomaar de kruiskoppeling kunnen zijn die je hoort en verrot is.

Om te beginnen als je de mogelijkheid hebt , tap de olie af en kijk naar vijlsel.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

VorigeVolgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten