Ik heb er ook wel over na lopen denken.
Uit eerdere posts heb ik berekent dat ik ca. 15 kW. nodig heb om het schip (28 ton, 14,4 mtr.) bijna 11 kmh. te laten varen.
Een volle dag varen betekent dan een verbruik van ca. 150 kWh.
Als je een eind tegen stroming moet opboksen, dan loopt dit misschien wel op naar 300 kWh.
Ik zeg: 'Dat is 3 x het batterijpakket van de zwaarste Tesla'.
Om 300 kWh. in zeg 10 uur weer in batterijen te stoppen betekent een laadvermogen van 30 kWh. per uur.
Volgens mij betekent dat een 400V/64A aansluiting per boot.
En wat als er 10 van deze bootjes in de haven dobberen......
En dan de kosten.
Ik denk dat je op enige tienduizenden Euro's uitkomt.
Gewicht lijkt me een kleiner dingetje, tenslotte verdwijnt de motor.
Niettemin komt er wel een tonnnetje of 1 a 2 bij.
Een hybride model biedt wellicht nog kansen maar full electric op een jacht van bijna 15 mtr. is voorlopig nog niet aan de orde.
Sloepjes e.d. is inderdaad een ander en haalbaarder verhaal.
Ik wacht voorlopig even af.