Elektrisch varen

algemene discussies

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 09 Jul 2018, 08:48

Het gaat mij, net zo min als René, niet in de eerste plaats om milieutechnische voordelen, zo die al bestaan.
Het gaat mij puur om de techniek. Het lijkt mij heerlijk om ook met ons soort scheepjes elektrisch te kunnen varen. Denk je eens in, die rust, die stilte, en totaal geen stinkende walm meer in sluizen.

Ik heb vorig jaar met de gedachte gespeeld te hermotoriseren. Dat idee heb ik opgeschort tot duidelijk wordt wat er uiteindelijk aan emissienormen verplicht gaat worden. Inmiddels varen de eerste volelektrische beroepsvrachtschepen. Ik hoop eigenlijk die hele fase van emissienormen over te kunnen slaan, want dat zal alleen maar een overgangsfase blijken te zijn. Het liefst zing ik het zo lang mogelijk uit met de 575 -en die gáát maar door!- om dan in één keer over te kunnen gaan op elektrische voortstuwing.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor Klaver vier » 09 Jul 2018, 08:57

Het is nu al zo dat ze de palen voor de elektrische auto,s al niet fatsoenlijk voor elkaar krijgen,als ze iedereen aan een waterpomp willen met drie jaar,dan moeten er 11000 waterpompen per maand gemaakt worden vertelde een waterpomp instalateur mij.
En dan moeten ze ook nog een blik instalateurs opleiden om het te instaleren.
Kortom ze roepen maar wat dat straks toch niet is te realiseren is
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor Vento vivere » 09 Jul 2018, 09:01

Leuk om even te vermelden, afgelopen weekend zat ik op een terras in de haven van Breda.
Daar worden rondvaarten aangeboden door een bedrijfje welke nu ook een tweetal zeer grote elektrische sloepen heeft.
De ene zie ik al een tijdje al niet meer uitvaren en de afgelopen weekend stopte de tweede er ook mee. De schipper probeerde van alles, boegschroefje die werkte wel, de hoofdmotor helaas die was niet thuis.
Uiteindelijk is hij door de concurrent weer netjes naar de kant gesleept en konden de gasten uitstappen om vervolgens in een brandstof boot weer in te stappen.

Was het een lege accu? Was het een defect? Ik weet het niet daarvoor heb ik niet lang genoeg gekeken.
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor marcelNL » 09 Jul 2018, 10:00

Ik zie elektrische sloepjes wel zitten. Heb er een keer 1 voor een middagje gehuurt, vaarde perfect. Lekker stil en comfortabel. Radius is prima voor een weekendvaarder die met de sloep een paar uurtjes erop uit trekt. Laat dat nu voor mijn gevoel ook net de doelgroep voor een sloep zijn.

Voor kajuitboten die een weekend of langer het land door trekken is het nog geen oplossing, maar dat is ook niet je doelgroep.

Een boot gratis als test geven zal waarschijnlijk duur zijn. Er zullen veel mensen op af komen die uberhaupt geen bootje willen/kunnen betalen, maar wel een middagje willen varen. Dat is overigens denk ik ook helemaal niet nodig.

Kun je echt een sloep significant goedkoper aanbieden, dan ben ik best bereid daar het land voor door te reizen om op lokatie de sloep te bekijken en een korte proefvaart te maken. Als je goed bent in internet marketing, dan komt dat helemaal goed.

De vraag is alleen of het je lukt om goede sloepen echt goedkoper te leveren. Het is relatief nieuwe technologie. Je zult zien dat nieuwe technologie vaak eerst in het duurste segment terecht komt. Op die manier kan met een kleine vraag toch wat verdiend worden. Als het top segment inmiddels standaard voorzien is van die technologie wordt het langzaam goedkoper en vind het de weg naar het midden segment.

Dat zie je goed bij auto technologie. Of het nu de elektrische auto of de cruise control is.

Ik vraag me dus af of het je echt gaat lukken goede elektrische sloepen te leveren voor een lager bedrag... Lukt het je, dan zou ik zeggen, doen!
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 09 Jul 2018, 10:37

Vento vivere schreef:Leuk om even te vermelden, afgelopen weekend zat ik op een terras in de haven van Breda.
Daar worden rondvaarten aangeboden door een bedrijfje welke nu ook een tweetal zeer grote elektrische sloepen heeft.
De ene zie ik al een tijdje al niet meer uitvaren en de afgelopen weekend stopte de tweede er ook mee. De schipper probeerde van alles, boegschroefje die werkte wel, de hoofdmotor helaas die was niet thuis.
Uiteindelijk is hij door de concurrent weer netjes naar de kant gesleept en konden de gasten uitstappen om vervolgens in een brandstof boot weer in te stappen.

Was het een lege accu? Was het een defect? Ik weet het niet daarvoor heb ik niet lang genoeg gekeken.

Maar waarom is dat 'leuk om te vermelden'?
Waarom altijd zo laatdunkend over nieuwe technologie? Ik herinner me nog hoe lacherig er hier een jaar of 10 (?) geleden op dit forum werd gedaan over elektrisch varen en rijden. Een jongeman die daar toen serieus mee bezig was en daar vragen over stelde werd door de 'deskundigen' ronduit belachelijk gemaakt en weggehoond. Van het forum getreiterd. Elektrisch autorijden? Hahahahahahaha! Wie daar serieus rekening mee hield moest wel een héél naieve ziel zijn!

Laten we het eens hebben over naar de kant slepen van stilgevallen motorboten, 70% van de assistenties van KNRM bestaat daaruit. Inmiddels varen in Amsterdam al een paar jaar volelektrische salonboten rond. Gaan we nieuwe technologie nou lacherig afrekenen op één uitgevallen sloepje in Breda?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor aquanaut » 09 Jul 2018, 11:31

Niet alleen de salonboten en sloepen in Amsterdam maar ook de bekende "glasbakken" worden zo langzamerhand allemaal elektrisch....:
Afgelopen week opgeleverd aan Reederij P. Kooij: de Prins Constantijn nu elektrisch voortgestuwd door een E-ship installatie.
P Kooij had al de princes Irene varen met E aandrijving.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor roadrunner » 09 Jul 2018, 12:07

Hoop dat die onderzoekers verder blijven werken aan waterstof. Veel meer mogelijkheden dan elektriciteit.

Informatie van busbouwer VAN HOOL - (heeft wel wat bussen in deze wereld lopen).

- elektrische bus : 4.000 kg aan batterij - 200 km actieradius - grondstoffen batterij komen uit China (handelsoorlog - monopolie?) - na x aantal jaar vervangen en recycleren... laadtijd : 8-12 uur ?
- waterstofbus : 40 kg waterstof - 400 km actieradius - water en elektriciteit overal te verkrijgen, recycleren overbodig - 2 min. tanktijd -
Huidige problemen : productie ? druk, explosief,veiligheid..
Overheid moe inzetten op waterstofpompen (voorlopig 2 in B : BASF -Antwerpen - Colruyt Halle) is de uiteindelijke toekomst, maar of we het zelf nog zullen meemaken ??

Tot zolang zal ik nog wel diesel blijven tanken..
grts RO
roadrunner
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 20:44
Woonplaats: Heist-op-den-berg
ligplaats: Porta Aventura Mol
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor quichot » 09 Jul 2018, 12:58

roadrunner schreef:Hoop dat die onderzoekers verder blijven werken aan waterstof. Veel meer mogelijkheden dan elektriciteit.

Overheid moe inzetten op waterstofpompen (voorlopig 2 in B : BASF -Antwerpen - Colruyt Halle) is de uiteindelijke toekomst, maar of we het zelf nog zullen meemaken ??

Tot zolang zal ik nog wel diesel blijven tanken..
grts RO

We gaan dat zeker nog meemaken. Ik zet voorzichtig in op binnen tien jaar. Met in mijn achterhoofd de famous last words van de grote IBM-baas ooit: 'Computers voor persoonlijk gebruik? Daar kunnen we er wereldwijd hooguit tien van afzetten!'

En waterstoftechnologie is in feite elektrische voortstuwing.
De energiecel in het voertuig doet precies het omgekeerde van electrolyse voor de productie van waterstof: weer samenvoegen met zuurstof, waarbij alle elektriciteit die nodig was voor het scheiden weer beschikbaar komt voor de E-motor. Uit de uitlaat komt zuivere H2O, ofwel water.

En die kant moet het op. Dan heb je het in feite over energie-opslag: wat nu je dieseltank is dus. Als je het gas opslaat waarmee je rechtstreeks elektriciteit kunt produceren ben je slimmer bezig dan het moeizame opslaan van elektriciteit zelf in accu's. En de cirkel is weer rond: bij productie van waterstof komt zuivere zuurstof vrij, en die haalt de energiecel weer uit de atmosfeer om stroom te maken.
Daar komt inderdaad bij dat voor de productie van accu's op die schaal -de totale mobiliteit wereldwijd- er bij lange na niet genoeg winbare bijzondere metalen zijn. Dat wordt geopolitiek een drama.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor bas » 09 Jul 2018, 19:12

We gaan dat zeker nog meemaken. Ik zet voorzichtig in op binnen tien jaar. Met in mijn achterhoofd de famous last words van de grote IBM-baas ooit: 'Computers voor persoonlijk gebruik? Daar kunnen we er wereldwijd hooguit tien van afzetten!'


Alleen bij de PC zaten er geen complete wereldmachten achter die er geen belang bij hadden om de doorbraak van de PC tegen te houden, in tegenstelling tot niet fossiele energie. Zolang elke beurs op de wereld nog opent met het kijken naar de olieprijs zie ik het zo snel niet veranderen.
Even los van de technische (on)mogelijkheden, je energiebron zal spotgoedkoop moeten zijn. Zo niet dan geef je landen als Saudie Arabie, Rusland, etc, alle macht om fossiele brandstof tegen dumpprijzen de markt op te gooien en daarmee onze Westerse economien die zo nodig op wat anders moeten stoken om zeep te helpen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor ErikH » 09 Jul 2018, 19:34

Er moet nog steeds iemand mij gaan uitleggen wat er zo fantastisch is aan elektrisch.

Stil, meer koppel, zware accu's, beperkte actieradius, lang laadtijden, beperkingen in het electriciteitsnet, dure investeringen. Dat verhaal kennen we wel. Voordelen t.o.v. conventioneel vs. aanloopproblemen. De accutechniek zie ik niet 1-2-3 significant verbeteren.

Alles draait in dit geval om het opwekken van electriciteit. Als we zoveel als mogelijk gaan overstappen op electriciteit (vervoer, verwarming, industrie etc.) gaan we in de toekomst het veelvoudige aan electriciteit gebruiken als wat we momenteel doen.
- Hoe gaat al die electriciteit opgewekt worden?
- Hoe gaat al die electriciteit opgewekt worden op (laten we zeggen) maandag 21 januari 2043 om 19.00h? Het is dan al donker en een windstille dag.

Gr.

Erik
ErikH
 
Berichten: 443
Geregistreerd: 18 Aug 2014, 19:12
ligplaats: Omg. Leiden
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten