yamaha 20cm 6a9 staartstuk vast

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

yamaha 20cm 6a9 staartstuk vast

Berichtdoor lodestar » 08 Jul 2018, 12:43

hallo allemaal, ik zal mij eerst even voorstellen, aangezien ik hier voor het eerst ben. hoi, ik ben Dennis, ik heb pas een tweedehands lodestar rib gekocht, met een pega trailer, en een Yamaha 20cm 6a9 voor een heel mooi prijsje gekocht.
ik wilde kijken of ik vonk op beide bougie's had, en kwam er achter dat de motor vast stond, een beetje olie in het bougiegat gedaan en afwachten dacht ik... ik wilde in tussentijd de impeller nakijken, en verwijderde het staartstuk en kwam er achter dat de motor weer draaide, het ligt dus aan het staartstuk, het impeller huis is er af, maar er is geen beweging in de aandrijfas te krijgen, de schroefas beweegt een milimeter heen en weer (radiaal)
ik kwam https://www.buitenboordmotor-onderdelen ... delen.html tegen, ondanks ik de schakelstang los gemaakt had viel me op dat nr 5 t/m 7 er uit kwam zetter toen ik handmatig wilde schakelen, mijn conclusie, het staartstuk moet open, maar ik zie geen bouten, schroeven of imbus... kan iemand mij vertellen hoe het staartstuk open moet? ik zou erg dankbaar zijn. bij voorbaat dank.
lodestar
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 08 Jul 2018, 11:06
ligplaats: schiedam
info:

Re: yamaha 20cm 6a9 staartstuk vast

Berichtdoor eagle » 08 Jul 2018, 14:27

Propeller wegnemen.
De nu zichtbare ringmoer (met tanden) moet er uit gedraaid worden (fijne schroefdraad). Daartoe eerst het borglipje in een van de tand-kuilen terugbuigen. Speciaal gereedschap nodig (maken..) Ringmoer kan zeer vast zitten (door zout water). Eventueel doorboren en in stukken verwijderen.
Borgring wegnemen.
Nu moet de zg Bearing-carier uit het huis getrokken worden; Speciaal gereedschap nodig (maken..).
Nu kan de schroefas er uit, en ook het tandwiel voor Achteruit.

De oorzaak van het vastzitten is nu wel te zien...

Het Vooruit tandwiel kan pas er uit na eerst het verticale pionwiel weg te nemen: Moer op het einde van de verticale as (in het huis) wegnemen, Verticale as naar boven uitnemen, pionwiel en druklager wegnemen. Nu kan alles eruit..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: yamaha 20cm 6a9 staartstuk vast

Berichtdoor henkvd » 08 Jul 2018, 14:31

Uit de bijlage nr 51 los draaien, dan komt de as er voor het grootste gedeelte uit, alleen vooruit tandwiel blijft in de staart zitten, tap eerst het staartstuk af, denk dat daar wat anders uit komt dan alleen olie, nr 2 in de tekening. voor nr 51 heb je speciaal gereedschap nodig, echter, je kan hem ook gewoon opofferen, je zult toch nieuwe lagers etc nodig hebben en dat je een nieuwe besteld.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: yamaha 20cm 6a9 staartstuk vast

Berichtdoor eagle » 08 Jul 2018, 14:35

Hoi Henk; We dubbelen, sorry

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: yamaha 20cm 6a9 staartstuk vast

Berichtdoor lodestar » 08 Jul 2018, 15:10

bedankt voor de feedback, ik heb de olie er uit laten lopen, er zat water in, ik denk dat het misschien verstandiger is om voor een tweedehands staartstuk te gaan kijken. iemand een adresje? liefst regio rotterdam
lodestar
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 08 Jul 2018, 11:06
ligplaats: schiedam
info:

Re: yamaha 20cm 6a9 staartstuk vast

Berichtdoor lodestar » 08 Jul 2018, 16:22

de zichtbare ringmoer is verwijdert, (nr 51 en50) ik heb van een hoekijzer een soort haak gemaakt, die ik onder het lagerhuis (43) kan haken en op de hoek aan de binnenkant tikken met een hamer kan geven, tot nu toe nog geen succes... eagle, Nu moet de zg Bearing-carier uit het huis getrokken worden; Speciaal gereedschap nodig (maken..). wat voor gereedschap moet ik aan denken?
lodestar
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 08 Jul 2018, 11:06
ligplaats: schiedam
info:

Re: yamaha 20cm 6a9 staartstuk vast

Berichtdoor henkvd » 08 Jul 2018, 16:48

Zonder gereedschap is de simpelste manier aantal stuken hout voor zien van een gat ter grote van de schroefas, nu kun je deze over da as schuiven en dmv de schroefas moer de boel naar buiten trekken ( heb je geen draad meer, weer een vul plankje er tussen zetten of vul ringen. De stukken hout moeten groter zijn dan het staartstuk huis, daar druk je straks op af.

Ander staartstuk is denk ik de oplossing. Hans Pel Aalsmeer of Marktplaats.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: yamaha 20cm 6a9 staartstuk vast

Berichtdoor lodestar » 09 Jul 2018, 06:55

voordat ik een hoop geld uitgeef aan een buitenboordmotor die het nooit gaat doen, ga ik eerst de motor testen, ik heb een tuinslang op de water inlaat buis bevestigd, en de kraan open gezet, er is een goede controle straal. ik heb aan het trekkoord getrokken, en hoorde twee gigantische knallen, dus ben gestopt met proberen, anders worden de buren waarschijnlijk boos...
kan ik het (bovenste) staartstuk in een bak water doen om zo het geluid te dempen? of zijn er andere trucjes?
lodestar
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 08 Jul 2018, 11:06
ligplaats: schiedam
info:

Re: yamaha 20cm 6a9 staartstuk vast

Berichtdoor henkvd » 09 Jul 2018, 07:41

Bak water idee is bruikbaar, de buren zullen toch wel piepen , maar lang hoef je niet te draaien.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: yamaha 20cm 6a9 staartstuk vast

Berichtdoor lodestar » 22 Jul 2018, 20:55

nou, ik ben een stuk opgeschoten, nummer 6 op de bijlage (eerste bericht) zat niet juist in de staart, de motor loopt en koelt.
nu merk ik lekkage bij de carburateur, de vlotternaald werkt niet goed meer, nu wil ik een nieuwe bestellen, maar ik heb geen idee welke...
ook wilde ik er een naaldzitting bij bestellen, weet iemand welke het is, en waar ik m kan bestellen>
bij voorbaat dank.
lodestar
 
Berichten: 11
Geregistreerd: 08 Jul 2018, 11:06
ligplaats: schiedam
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten