Stationair problemen Yamaha 648 25pk

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Stationair problemen Yamaha 648 25pk

Berichtdoor Caspar » 16 Jun 2018, 10:27

Goedenmorgen allemaal,

Ik zal mezelf even voorstellen aangezien ik nieuw ben op dit forum. Ik ben Caspar, heb sinds kort een bootje gekocht opgeknapt. ik heb al een lange tijd niet gevaren en besloten weer een bootje te kopen.
op mijn werk ben ik bijna dagelijks met motoren bezig. Toch heb ik wat hulp nodig aangezien een buitenboord motor net buien mijn straatje ligt.

Op de boot die ik gekocht heb zit een yamaha 648 25pk 2takt. Als ik me niet vergis een motor uit de jaren 80. gister voor het eerst gaan varen na een aantal weken hard aan de boot gewerkt te hebben en een klein probleempje ondervonden.

Als de motor in zn vrij staat loopt ie prima, stationair en met het gas open. Thuis in een ton al een goed uur stationair laten lopen. Echter wanneer ik de boot in nz versnelling zet vooruit of achteruit wil ie niet stationair lopen. We hebben vandaag ruim 2 uur gevaren dus verder loopt hij goed zolang je maar een beetje gas bij blijft geven. Voor het afmeren even in zn vrij ne dan blijft hij stationair lopen.

Doe ik er goed aan om de carburateur ultrasionisch uit te koken? Ik dacht er zelf aan dat er misschien een luchtgaatje verstopt zat. Ik heb alleen geen idee waarom ie in zn vrij wel blijft lopen.
Handig om erbij te vertellen, als ik heb start in nz vrij met half gas open, anders kan het erg lang duren.
De motor is hand gestart maar gas en besturing verlengt.

Alle tips zijn welkom
Caspar
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 16 Jun 2018, 10:23
ligplaats:
info:

Re: Stationair problemen Yamaha 648 25pk

Berichtdoor henkvd » 16 Jun 2018, 10:45

Als de motor verder goed draait, zonder haperen versnelt dan zou het stationair toerental aan de lage kant kunnen zijn, die kan je simpel iets verhogen door de stelschroef te verstellen. zie link p94

https://www.manualslib.com/manual/65960 ... =94#manual

Motor is een zg Yamaha 25A uit de jaren 70
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Stationair problemen Yamaha 648 25pk

Berichtdoor Caspar » 16 Jun 2018, 11:25

Thanks voor je reactie.
Ik ga het dadelijk meteen proberen!
Caspar
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 16 Jun 2018, 10:23
ligplaats:
info:

Re: Stationair problemen Yamaha 648 25pk

Berichtdoor Caspar » 04 Jul 2018, 22:15

Als ik de motor in achteruit schakel kan ik geen gas geven. Heeft iemand een idee of dit normaal is bij dit model, of wat er
Mis zou kunnen zijn met m’n motor?
Caspar
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 16 Jun 2018, 10:23
ligplaats:
info:

Re: Stationair problemen Yamaha 648 25pk

Berichtdoor henkvd » 04 Jul 2018, 22:22

Vol gas lukt bij de meeste motoren niet, half gas moet net mogelijk zijn, zit een blokkering in de achteruit op , dat is normaal.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Stationair problemen Yamaha 648 25pk

Berichtdoor Gruttepier » 05 Jul 2018, 08:56

Zoals je zelf al suggereerd, ultrasoon.

90 % dat dit je klacht verhelpt.
Gruttepier
 

Re: Stationair problemen Yamaha 648 25pk

Berichtdoor Caspar » 08 Jul 2018, 10:03

Henk, bedankt voor je info. Weet je ook of de blokkering af te stellen is? Ik kan nu namelijk helemaal geen gas geven alleen stationair.
Caspar
 
Berichten: 6
Geregistreerd: 16 Jun 2018, 10:23
ligplaats:
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten