Plaatsing van transducer voor dieptemeter

communicatie en navigatie apparatuur

Plaatsing van transducer voor dieptemeter

Berichtdoor Hooveld960 » 07 Jul 2018, 09:43

Op een ander forum (scheepspraet) liep een topic dat ging over het plaatsen van een transducer voor een dieptemeter.
Ik heb op mijn boot aan de binnenkant op de bodem een stalen pijp zitten die daar is gelast. Daarin zat vroeger de transducer van de dieptemeter.
Die pijp is ongeveer 10-15 cm lang. Vanaf de buitenzijde kun je daarin de transducer plaatsen. Daarvoor moet dus de boot wel uit het water. Als de transducer in de pijp wordt geplaatst steekt hij niet "buiten" de boot. Maar dat was in het verleden dus ook niet zo. Ik vindt dit juist wel veilig want zo kun je de transducer dus ook nooit stuk varen omdat hij niet uit steekt.
Maar iemand anders stelde dat de kop van de transducer wel degelijk buiten de pijp moest steken omdat er anders valse echo's zouden zijn, dus m.a..w. de werking van de dieptemeter niet goed is.
Jammer genoeg reageerde daar op dat forum niemand meer op. Vandaar dat ik het hier probeer.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Plaatsing van transducer voor dieptemeter

Berichtdoor henkvd » 07 Jul 2018, 10:37

Een transducer die in een pijp binnen het scheepsvlak gemonteerd zit werkt niet zo lekker, stilliggend gaat het prima, varend komen pas de problemen, de opening van de pijp gaat turbulentie veroorzaken en daar komt het zendsignaal wat gereflecteerd van de bodem komt wat lastiger er doorheen, reflecties in de pijp heb je geen last van, de bundel van de zendpuls is bij traditionele transducers voor diepte meting smal genoeg.
Alles bij elkaar niet ideaal dus, transducers plaats je bij voorkeur iets buiten het scheepsvlak zodat er geen turbulentie is, dit doe je op een plaats waar de transducer niet op het diepste punt zit en zo dus beschermt is bij aan de grondlopen, bv naast een kimkiel.

Wat zijn de opties, de meest gangbare manier is een groot gat boren en de transducer monteren zie link
http://www.airmar.com/uploads/InstallGu ... 364-01.pdf
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Plaatsing van transducer voor dieptemeter

Berichtdoor eagle » 07 Jul 2018, 21:02

Idd; Airmar is met afstand DE transducer club! Wordt door meerdere dieptemeter/fishfinder clubs meegeleverd, oa door Garmin.

We hebben er diverse ingebouwd, van simpel tot zeer complexe Multi-frequentie "bakken" met passtukken om ze vertikaal te kijgen. Resultaten met de duurdere Garmins zijn indrukwekkend!

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Plaatsing van transducer voor dieptemeter

Berichtdoor henkvd » 07 Jul 2018, 23:41

9 van de 10 transducers komen bij Airmar vandaan, als het niet meer is.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:


Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten