Elektrisch varen

algemene discussies

Elektrisch varen

Berichtdoor richard jongendaal » 06 Jul 2018, 23:26

Goedenavond allemaal,

mijn naam is Richard en voor het eerst op dit forum.
Ik ben persoonlijk erg geinteresseerd in de ontwikkelingen naar elektrisch varen. Loop al een poosje met het idee op de markt om een betaabare elektrische sloep op de markt te brengen.
Ik zie huidige bedrijven als (Maril, Antaris en Waterspoor) de laatste tijd ook wat meer actief op elektrisch gebied. Alleen proberen die bedrijven hun producten nog op een traditionele manier aan de man te brengen door middel van relatief eenvoudige reclames op internet, website informatie en mond-tot-mond reclame.
Zou het niet een idee zijn om bijvoorbeeld een sloep aan de man te brengen door middel van een Guerilla marketing strategie zoals Stella (e-bikes) deze uit voert? Consumenten bijvoorbeeld gratis laten proefvaren (enkele dagen) op kosten van het bedrijf.Voor de gene die onbekend zijn met Stella, hier een link naar hetgeen ik bedoel. Er omt natuurlijk veel meer bij kijken om een boot op locatie te brengen, echter is het wel mogelijk.

Ben benieuwd hoe jullie over elektrisch varen denken en of jullie bereid zouden zijn om je huidige brandstof boot in te ruilen op een elektrische.

Groet,
Richard.

Mod edit Link verwijderd ivm geen relatie met onderwerp
richard jongendaal
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 06 Jul 2018, 23:11
ligplaats:
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor Vento vivere » 07 Jul 2018, 08:58

Beste Richard,

Leuk idee en voor de sloepenmarkt zal het best kunnen werken denk ik.
Zou ik er mijn oude diesel kajuitboot voor inruilen? Nee denk het niet omdat er voor mij nog teveel vraagtekens zijn.

Zoals ik al zei voor de sloepenmarkt zie ik wel op korte termijn kansen omdat je op die dingen niet overnacht, dus stuk heen varen en weer terug naar de laadpaal.

Maar voor de kajuit boten is het denk ik een ander verhaal, veel kajuitboten hebben een aardig aantal luxe stroomverbruikers aan boord en vaak gaan die voor enkele dagen weg. Hoe wil je op dit moment die actieradius al bereiken? Hoe lang moet je weer opladen en tegen welke stroom? Zijn de jachthavens hier wel op voorbereid? Meeste jachthavens bieden je 6 of 10 ampère aan stroom.

Hybride met een elektro aandrijving een optie om te maken? Zodat je tijdens het varen je accu's enigszins kunt bijladen. En wat te doen bij problemen aan 1 van de accu's, zouden de oude brandstof vaarders daarmee om kunnen gaan? Of liggen ze dan stil en kunnen ze niets meer.

Nogmaals een mooi en leuk idee, en mocht je er 1 bij ons in de haven leggen zal ik er zeker mee varen maar of het commercieel al haalbaar is ?
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor Marie Christina » 07 Jul 2018, 09:27

Waarom krijg ik nou een ongemakkelijk gevoel van deze post?
Negen van de tien keer zijn ze namelijk reclame.
Maar ik kan mijn vinger er in dit geval niet op leggen in welke zin.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor Arthur » 07 Jul 2018, 09:45

Marie Christina schreef:Waarom krijg ik nou een ongemakkelijk gevoel van deze post?
Negen van de tien keer zijn ze namelijk reclame.
Maar ik kan mijn vinger er in dit geval niet op leggen in welke zin.

Ik denk die link naar die fietsen site.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor Marie Christina » 07 Jul 2018, 09:57

Zou je denken, Arthur? :mrgreen:
(Ik zocht naar zo'n nadenkend smileytje bij mijn vorige bericht, maar die is er helaas niet. Dan was het wellicht duidelijker geweest dat het cynisch bedoeld was. 8-) )
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor elrenegado » 07 Jul 2018, 11:00

mn boegschroef is electrisch, en ik start electrisch...... daar hou ik het de komende 40 jaar nog wel bij :lol:
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor Marie Christina » 07 Jul 2018, 11:52

Hydrofoor.
Ook elektrisch.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor Klaver vier » 07 Jul 2018, 12:31

Ik lees net in de telegraaf dat iemand een elektrische auto heeft gekocht en 600 meter verderop aan de paal moet.
Die is nu aan het vechten om een paal dichterbij te krijgen
Ik voorspel dat die elektra kolder ons nog heel veel geld gaat kosten.
Ik zit er in ieder geval zeker niet op te wachten,sterker nog voor mij hoeft het helamaal niet.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor Marie Christina » 07 Jul 2018, 13:10

Uiteindelijk zullen we wel moeten.
Als de fossiele brandstoffen niet op zijn eisen de milieuregels het op den duur wel.
Maar eerst betere accu's ontwikkelen.
Ze zijn al stukken en stukken beter dan, zeg, 20 jaar geleden, maar als je ze moet vervangen schrik je je een liesbreuk van de prijs.

Daarom is een elektrische auto ook nog steeds niet interessant.
Aanschafprijs: hoog.
Na een jaar of vijf, zes nieuwe accu's. Prijs: nieuwe (benzine) auto.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Elektrisch varen

Berichtdoor Roelof » 07 Jul 2018, 21:06

Klaver vier schreef:Ik lees net in de telegraaf dat iemand een elektrische auto heeft gekocht en 600 meter verderop aan de paal moet.
Die is nu aan het vechten om een paal dichterbij te krijgen
Ik voorspel dat die elektra kolder ons nog heel veel geld gaat kosten.
Ik zit er in ieder geval zeker niet op te wachten,sterker nog voor mij hoeft het helamaal niet.
Gr René ( klaver vier)


600 meter tot een oplaadstation is natuurlijk teveel, iedereen wil zijn auto voor de deur parkeren.
Dit is een kwestie van aanpassing van de infrastructuur, in mijn ogen de verantwoordelijkheid van de eigenaar samen met de (lokale) overheid.

Dat we langzamerhand naar elektrische voortbeweging gaan staat wel zo'n beetje vast omdat de voorraad fossiele op termijn uitgeput raakt.
Op dit moment is het met name nog een keuze voor de industriële en huishoudelijke gebruikers maar het gaat zeker ook komen in de pleziervaart.

De wet- en regelgeving voor de pleziervaart loopt in NL vaak achter dus zullen we nog lang diesel kunnen / mogen stoken maar ik met de huidige ontwikkelingen mbt. elektra opwekking zal diesel voortstuwing toch zijn langste tijd gehad hebben.
Zelf houd ik de ontwikkelingen mbt E-voortstuwing aandachtig bij. Zodra ik denk dat het op onze boot en met ons vaargedrag mogelijk is ga ik mij voorbereiden op een ombouw.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Volgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten