Verslag plaatsing nieuwe motor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Verslag plaatsing nieuwe motor

Berichtdoor luukie25 » 04 Jul 2018, 22:59

Afgelopen paar maanden ben ik bezig geweest met de hermotorisering van ons schip. Er zat een Peugeot Indenor 6 cylinder in. Deze liep nog goed, maar was aan vervanging toe. Voor een stuk gemak, veiligheid, verbruik, comfort, etc. Ik wilde een werk motor, lage toeren veel koppel. De motor zit direct onder de kuip dus voor het geluid draai ik graag lage toeren. Graag wilde ik één van de bekende merken (Vetus, Yanmar, Solé). Schip is een kleine 10 ton, dus veel vermogen is niet nodig. Wel varen we ook geregeld op IJsselmeer, dus een onder bemeten motor wilde ik niet. Allereerst een aanbieding gekregen voor Yanmar. Maar de 54 PK durfde ik niet aan en de 85 PK was teveel en te duur. Uiteindelijk een redelijke aanbieding gekregen voor een Vetus Deutz DT4.70. Deze met 2:1 TM345 keerkoppeling en Python Drive. Dit leek een zeer geschikte motor. We hadden het wellicht met 10 PK minder gekund, maar dit was prima. Het plan was enkel de motor en keerkoppeling te vervangen, met een nieuwe schroef ivm links / rechtsdraaiend. Wel was er was lekkage bij de huidige schroefas dichting. Uiteindelijk bleek na demontage van schroefas etc dat zowel as als koker versleten waren. As was krom en alles was slecht. Ook waren de gebruikte maten heel vreemd. Flinke tegenvaller. Uiteindelijk is dus alles vervangen: motor, schroefas, schroefas koker, achtergaland, schroefas dichting, schroef. Dat betekende dat het geheel heel veel duurder is uitgevallen.

Inmiddels draait alles. De motor levert effectief meer vermogen dan de Peugeot. Draait een stuk rustiger, met 1300 toeren zit ik op kruissnelheid (10+kmph), hij loopt niet meer warm bij toeren maken, de lekkage is weg, etc. Ik ben blij dat het af is maar had ik alles van te voren geweten weet ik niet of ik eraan was begonnen.

Vandaag heb ik eindelijk het laatste af kunnen maken na een hoop gedoe met levering, montage, meerdere maanden wachten en veel tegenslagen dit project afgerond. Mooi moment om wat foto's online te gooien, immers geniet ik er ook altijd van dit soort projecten te volgen. Vragen etc zijn uiteraard welkom.

Alle foto's op: https://www.dropbox.com/sh/8yrnp1jdayu2 ... oAaAa?dl=0

Enkele samenvattende foto's:
Hij gaat eruit
Afbeelding
De oude motor:
Afbeelding
Het nieuwe blokje staat al te wachten:
Afbeelding
Oude schroefas, koppeling, uitlaat etc
Afbeelding
Leeg! Even schilderen
Afbeelding
Begint ergens op te lijken:
Afbeelding
Dat is wel aan vervanging toe
Afbeelding
Dat ook
Afbeelding
Nieuwe schroef plus lager
Afbeelding
Python drive
Afbeelding
Oude kabels weg
Afbeelding
Terug naar huis!
Afbeelding
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Verslag plaatsing nieuwe motor

Berichtdoor quichot » 05 Jul 2018, 08:20

luukie25 schreef: Ik ben blij dat het af is maar had ik alles van te voren geweten weet ik niet of ik eraan was begonnen.

Bekijk het ook eens van deze kant: als je er niét aan was begonnen, was je met die kromme as en dat versleten schroefaslager vroeg of laat ook tegen onkosten aangelopen. En met zo'n oude motor is het al gauw goed geld naar kwaad geld brengen.
Goed dat je die knoop hebt doorgehakt.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Verslag plaatsing nieuwe motor

Berichtdoor Scout » 05 Jul 2018, 15:14

Ik heb dezelfde ervaring met een Mercedes OM636 (vervangen door een Vetus).
Je vraagt een offerte voor het motorblok en keerkoppeling en dan blijken de bijkomende kosten nog eens minimaal hetzelfde te zijn.
Ook ik had een nagenoeg versleten achterlager ("gerepareerd"met siliconenkit") en nog wat andere hoogwaardige reparaties van vorige eigenaren
Onze boot is dus "mede mogelijk gemaakt door ABN Amro
Ondanks de pijn in de bankrekening toch geen spijt, ik weet nu precies wat de status is van alle techniek en dat we een flink aantal jaren vooruit moeten kunnen met onze "nieuwe oude"aanwinst.
Let maar op: zodra je over de schrik heen bent kun je er weer volop van genieten.
Veel plezier gewenst!

groet,
Richard
Gebruikers-avatar
Scout
 
Berichten: 22
Geregistreerd: 10 Mrt 2016, 17:19
Woonplaats: Arnhem
ligplaats: Oldemarkt
info:

Re: Verslag plaatsing nieuwe motor

Berichtdoor Davidos » 06 Jul 2018, 13:46

Wij hadden een jaar of 12 terug (toen we de boot kochten) overwacht kosten; de schroefas was rot. Lagers nog ok, dus alleen de as vervangen.

Begin dit jaar -eindelijk- de motor vervangen door een nieuwe. De oude liep nog prima, maar er waren geen nieuwe parts meer voor te koop. En daar wilde ik niet mee verder.

De inbouw was volgens de kosten opgave, niks extra.

Gisteren heb ik de leiding van de vetpot vervangen/verlengd. Toen bleek dat een vorige eigenaar hier ook mee had gerommeld. Eigenlijk was van 1 aansluiting het draad verrot gedraaid, en dat was met wat troep (touw enzo) weer in elkaar gehufterd. Nu weet ik ook waarom daar ook altijd wat vet weg kon.....

Moraal van het verhaal; ik denk dat je bij een oude boot waar wat knutselaars op hebben gevaren - hoe goed bedoeld ook - je altijd wel dingen tegen komt die niet kloppen.

Met de nieuwe motor ben ik onwijs blij. Stiller en VEEEEEEEL minder getril. Vooral dat minder getril valt op. De tafel in de kuip rammelt niet meer leeg als we varen :)
Off-topic koning - vergeef me.
Davidos
 
Berichten: 343
Geregistreerd: 24 Mrt 2015, 23:49
Woonplaats: Utereg
ligplaats: Loosdrecht
info:

Re: Verslag plaatsing nieuwe motor

Berichtdoor Hooveld960 » 06 Jul 2018, 15:49

Ben ik de enige die de foto's in het openingsbericht niet zie? Wel via de link.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Verslag plaatsing nieuwe motor

Berichtdoor henkvd » 06 Jul 2018, 16:53

Hooveld960 schreef:Ben ik de enige die de foto's in het openingsbericht niet zie? Wel via de link.


Als het goed is zie je 4 foto's
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Verslag plaatsing nieuwe motor

Berichtdoor bas » 06 Jul 2018, 17:13

Ben ik de enige die de foto's in het openingsbericht niet zie? Wel via de link.


Hier idem
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Verslag plaatsing nieuwe motor

Berichtdoor henkvd » 06 Jul 2018, 17:32

Funny, via Firefox zie ik er 4 en via Chrome ook geen één.

lengte van de linken zal wel het probleem zijn, via dropbox zijn die een paar honderd karakters.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Verslag plaatsing nieuwe motor

Berichtdoor Hooveld960 » 06 Jul 2018, 18:26

Dit is wat ik zie:

Afbeelding

Ik gebruik Firefox.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Verslag plaatsing nieuwe motor

Berichtdoor henkvd » 06 Jul 2018, 20:02

De manier hoe de foto's in het bericht staan, is niet de juiste manier om foto's met iedereen te delen ik kan er verder ook niets mee, dan wordt het hele album bekijken uit de link.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten