door quichot » 05 Jul 2018, 08:46
Hij hield beslist geen SB-wal. Zat in de vaargeul van de beroepsvaart.
Maar dat was hier niet het gevaar. (Toeval waarschijnlijk, want er was even geen opvaart.)
Wat vreemd is dat het jacht na de bijnabotsing weer terugkeerde naar de SB-wal, dus het was kennelijk niet zijn bedoeling om voor te sorteren voor de Rietbaan.
Óf hij deed maar wat uit totale onwetendheid, óf hij zat te dutten. Vast staat dat zijn marifoon niet op het verplichte uitluisterkanaal van post Dordt stond, want dan was hij zeker tot de orde geroepen.
Dat wil zeggen, als hij überhaupt een marifoon had, maar zonder marifoon heb je daar niks te zoeken.
De verkeerde wal houden om voor te sorteren wordt recreanten daar zelden toegestaan. Ik kwam eens van het Wantij om de Wolwevershaven in te varen. Dus ik verzocht die paar honderd meter de BB-wal te mogen aanhouden, ruim buiten het hoofdvaarwater, en keurig netjes met blauw bord en knipperlicht. Maar dat werd mij niet toegestaan, terwijl daar geen nautische redenen voor waren, zoals scheepsbewegingen voor dat stukje wal.
Nu moest ik het hoofdvaarwater twee keer oversteken, wat mij de veiligheid ook bepaald niet ten goede leek te komen.
Twee jaar later werd het me overigens wél toegestaan.
Wie vaart zit niet aan de grond.
Met schippersgroet, Guido