Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor marcelNL » 04 Jul 2018, 14:47

Helaas alweer een motor probleem(pje). Na een stuk gevaren te hebben viel het me op de terugweg op dat het toerental van de motor (Yanmar 2GM20 Diesel) lager lag dan normaal.

Voor mijn gevoel wat dit toerental stationair al lager, maar zeker weet ik dat het maximaal toerental een stuk lager ligt. Bij vol gas lag dit normaal bijna op de 4000 toeren, nu bleef hij steken rond de 3000 toeren.

Wat ik alleen wel raar vind is dat het toerental als ik hem vol gas in zijn vrij zet wel richting de 4000 gaat.

Nu dacht ik zelf dat het probleem wellicht kan liggen aan een vervuild brandstof filter. Dit heb ik namelijk al eens eerder gehad. Zou dit kunnen of komt dit niet overeen met het wel in zijn vrij hoge toeren maken?

Verder ben ik nog op zoek naar een monteur in de omgeving Leidschendam / Den Haag die me zo nu en dan eens wil helpen (tegen betaling, mag in de avonduren). Mochten jullie een goede monteur weten, dan verneem ik het ook graag.
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor Klaver vier » 04 Jul 2018, 17:34

Als je zeker weet dat hij voorheen wel die toeren maakte zou ik maar eens kijken of er niks in je scroef zit.
De brandstof lijkt mij niet want hij doet het zonder dat hij in zijn werk staat wel goed
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor bas » 04 Jul 2018, 22:44

Zou het ook eerder zoeken in iets in de schroef o.i.d. dan in het brandstoffilter, al zou het in theorie wel kunnen.
Was je al wat verder met je andere probleem met dat piepgeluid?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor henkvd » 04 Jul 2018, 22:47

Brandstof filter zou goed mogelijk zijn.

Bij schroef problemen, voel je het wel dat het anders draait en zie je het ook aan de uitlaatgassen, zwarte pluimen. ( overbelasting)
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor elrenegado » 05 Jul 2018, 10:22

als hij onbelast nog wel dezelfde toeren haalt, maar belast ineens een stuk lager, dan heeft hij TEveel weerstand.
Kan verschillende oorzaken hebbben,
- iets in/om de schroef/schroefas
- je sleept iets mee onder water
- je schroefas draait te stroef door een te strak galant, of teveel vet (kan je hem met de hand enigzins gemakkelijk ronddraaien ?)
- keerkoppeling werkt tegen
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor marcelNL » 08 Jul 2018, 12:26

Hmmm, nu zijn de toeren ook tijdens het varen weer normaal. Waarschijnlijk was bij het in zijn vrij testen het probleem dus ook al verdwenen.

Schroef was tijdens het probleem van buitenaf niet ergens in verstrikt oid. Nu de toeren wel weer normaal zijn heb ik soms toch het gevoel dat de motor soms een beetje “hikt” oid, maar in de toeren of snelheid zie ik dat niet terug.

Ik vermoed daarom toch vervuiling in de brandstof, gezien dat eerder al eens een probleem was. Toen was het brandstofniveau alleen laag, nu niet. Ga het brandstoffilter iig is vervangen/nakijken.

Mocht dat het probleem zijn, dan moet ik waarschijnlijk de tank reinigen of vervangen. Het is een ijzeren tank die lastig te verwijderen is. Ik zag dan ook https://www.botenwacht-onderhoud.nl/die ... 38-nl.html . Is dit iets wat jullie zouden aanbevelen? Kosten zouden dan op 325 uit komen...

Maar mocht iemand een goede monteur/hobbyist weten, dan blijft dat aanbevolen. Wil toch even alles na laten kijken, gezien ik er zelf te weinig verstand van heb en ik graag samen met een monteur ook zelf wat kennis op doe.
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor marcelNL » 08 Jul 2018, 12:41

Aanvullend nog een vraag.

Nog iets vreemds wat vroeger volgens mij niet het geval was, als ik het "vetpotje" op deze foto ( https://www.dropbox.com/s/o5ezu1hy72a9n ... 6.jpg?dl=0 *zie gele vlak) open draai dan lekt daar langzaam water uit. Wat kan dat zijn? En is dat normaal?

(En wat is de juiste benaming voor dit onderdeel ;) )
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor bas » 08 Jul 2018, 13:12

Volgens mij heet dat gewoon " vetpotje" :lol:

En nee....daar hoort geen water uit te komen.

Maar als hier nu water uit komt, en ik tel daar bij op dat je toeren kwijt was en je had last van een zingend/piepend geluid in een ander topic dat bekruipt mij langzaam het gevoel dat er iets in je schroefas niet helemaal lekker meer zit qua lagering.
Wellicht kun je ergens een IR thermometer lenen en eens kijken hoe warm je schroefas wordt tijdens het varen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor Klaver vier » 08 Jul 2018, 18:57

Ik denk dat als dat vetpotje water lekt er geen vet in zit,wat je moet doen is het vetpotje helemaal vol doen met schroefasvet ( geen ander vet) en dan er weer opdraaien,goed vastdraaien zodat het vet in de schroefaskoker komt,desnoods als je het potje makkelijk leegdraaid nog een keer vullen met vet net zolang tot je flink weerstand voelt dan is de schroefaskoker pas vol en hoor je zo goed als zeker geen piep meer.
Dit potje moet je na elke keer varen een beetje aandraaien,dan blijft je schroefas goed gesmeerd.
Als er water uit dat potje komt heb je dus nooit voldoende gesmeerd en draait je schroefas droog in de lagers
Er kan dus nooit water uit dat potje komen als je goed smeert.
Omdat dit smeren een heel gedoe is zetten veel mensen er een vetpomp op,een draai aan de zwengel en je bent weer klaar zonder vette fikke
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Opeens lager toerental (+ monteur gezocht omg. Den Haag)

Berichtdoor marcelNL » 08 Jul 2018, 19:11

Ga in ieder geval het vet bijvullen, zojuist besteld.

Kan dit ook tot schade hebben geleid? Hoe valt dit te controleren?
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: gewoonmich, kajoe en 19 gasten