Hoe het maar net goed ging ....

Hoe het maar net goed ging ....

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Jul 2018, 12:39

Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Hoe het maar net goed ging ....

Berichtdoor jaccomiranda » 04 Jul 2018, 13:21

Gebeurd nogal eens een keer bij Dort, vreemd is wel dat de jacht schipper langzaam schuin naar de overkant vaart. Lijkt geen reden voor te zijn.
Op de kruising van de Noord enof Dortse Kil komt dit vaker voor omdat schippers de bocht willen afsnijden.
Jacco

Pikmeer 1050
Bouwjaar 1986 / gerenoveerd 2015
10.70m X 3.40m
jaccomiranda
 
Berichten: 111
Geregistreerd: 13 Jun 2016, 11:35
ligplaats: krimpen aan den ijssel
info:

Re: Hoe het maar net goed ging ....

Berichtdoor aquanaut » 04 Jul 2018, 16:06

Deze oversteek wordt heel vaak door schippers gemaakt die richting de Noord willen, ze gaan al voor de bruggen oversteken om onder de verkeerde wal de Noord in te draaien.
Op de Noord pakken ze dan de Rietbaan achter de Sophiapolder langs.

Deze schipper zat waarschijnlijk een beetje te pitten, als je zo kort voor de kop van de duwbakken nog zo'n doodgooi moet maken......
Ik heb het wel eens opgevraagd bij post Dordt of het gewenst is om komende vanuit de haven van de KNZ&RV recht over te steken (richting waterbus steiger) om zo klem onder de verkeerde wal richting de Noord te gaan.
Dit wordt niet gewaardeerd / toegestaan!
Als je komende vanuit deze richting de Noord in wilt en gebruik wilt maken van de Rietbaan dien je tot aan de Groothoofdskade aan SB te blijven en hiervandaan recht over te steken richting de invaart van de Rietbaan.
Als oversteken hier niet mogelijk is wordt verzocht om door te varen tot voorbij het Wantij, hier de Merwede over te steken en zo de Noord in te lopen.
Hier kun je er dan eventueel voor kiezen om weer over te steken naar de Rietbaan.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Hoe het maar net goed ging ....

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Jul 2018, 16:18

Ik heb vergelijkbare reactie van Nijmegen.
Moest vanuit de Lindenberghaven naar het Maas-Waal kanaal.
Op mijn vraag of ik BBwal/LO of 2x oversteken en SBw/RO moest doen, kwam het antwoord: Gewoon oversteken, SB wal aanhouden, liefst buiten de geul en oproepen bij de hoogspanningsleiding.
Dat laatste hoefde niet, want toen ik er bijna was, riep hij mij al op met het advies 'nu' over te steken.

Die pragmatische benadering lijkt men dus inderdaad liever niet te hebben, maar als het op deze manier, dus in goed overleg gaat heb ik daar ook geen probleem mee.

Met dit soort ervaringen, en gesprekken met mensen van posten, in het achterhoofd heb ik me aangewend om me gewoon altijd te melden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Hoe het maar net goed ging ....

Berichtdoor Arthur » 04 Jul 2018, 17:53

En dan heb je nog altijd van die volksstammen die geen marifoon willen omdat ze examen moeten doen.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Hoe het maar net goed ging ....

Berichtdoor Hooveld960 » 04 Jul 2018, 20:06

Ik heb het filmpje bekeken, maar waarschijnlijk snap ik het niet. D.w.z. ik snap best dat wat ik nu zie niet goed is.
Maar het motorjacht voer aan SB wal en had toch gewoon SB wal moeten aanhouden?
Ik snap die "move" niet om ineens BB wal te gaan varen, dat is toch net zoiets als op de weg ineens links gaan rijden?
Ik begrijp ook de opmerkingen hierboven niet over het oversteken. Er hoefde toch niets te worden overgestoken?
Het motorjacht had gewoon SB wal moeten blijven varen?
Dat er ergens halverwege een vaarweg van rechts bijkomt verandert daar toch niets aan? Of snap ik het nou totaal niet?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Hoe het maar net goed ging ....

Berichtdoor bas » 04 Jul 2018, 20:18

Aparte move......eerst mid vaarwater aan komen varen, langzaam naar bakboord over steken en dan na de "bijna" klap toch weer terug gaan naar SB wal?

Overigens zelf lang geleden eens met een zeilbootje met de mast plat de bruggen gepasseerd en bij Van der Wees de mast weer overeind gezet. Daarna over de verkeerde wal richting Dordtse Kil.
Dit leek mij de handigste optie aangezien het 2 x oversteken scheelt maar hier waren de betrokken instanties het niet mee eens een heeft me tot aan Moerdijk een pittig gesprekje aan boord opgeleverd met oom agent :mrgreen:
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Hoe het maar net goed ging ....

Berichtdoor R.C.Grootveld » 04 Jul 2018, 22:49

Hooveld960 schreef:Maar het motorjacht voer aan SB wal en had toch gewoon SB wal moeten aanhouden?

Ik weet niet wat jouw definitie van SB wal is (of wat de exacte omschrijving ervan in het BPR is), maar net SB van midvaarwater noem ik geen SB wal.
Op de weg dien je rechts te rijden, daar zeg je op de snelweg toch ook niet dat je rechts rijdt op het moment dat de middenberm aan je linker hand is?

Als ik aan SBwal varen denk, dan denk ik toch meer aan een lijn waarbij de SB wal dichter bij is dan de midvaarwaterlijn.

Samengevat: Wat ik op het radarbeeld zie, kan ik echt geen SB wal noemen, dat is gewoon in het midden varen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Hoe het maar net goed ging ....

Berichtdoor quichot » 05 Jul 2018, 08:46

Hij hield beslist geen SB-wal. Zat in de vaargeul van de beroepsvaart.
Maar dat was hier niet het gevaar. (Toeval waarschijnlijk, want er was even geen opvaart.)
Wat vreemd is dat het jacht na de bijnabotsing weer terugkeerde naar de SB-wal, dus het was kennelijk niet zijn bedoeling om voor te sorteren voor de Rietbaan.
Óf hij deed maar wat uit totale onwetendheid, óf hij zat te dutten. Vast staat dat zijn marifoon niet op het verplichte uitluisterkanaal van post Dordt stond, want dan was hij zeker tot de orde geroepen.
Dat wil zeggen, als hij überhaupt een marifoon had, maar zonder marifoon heb je daar niks te zoeken.

De verkeerde wal houden om voor te sorteren wordt recreanten daar zelden toegestaan. Ik kwam eens van het Wantij om de Wolwevershaven in te varen. Dus ik verzocht die paar honderd meter de BB-wal te mogen aanhouden, ruim buiten het hoofdvaarwater, en keurig netjes met blauw bord en knipperlicht. Maar dat werd mij niet toegestaan, terwijl daar geen nautische redenen voor waren, zoals scheepsbewegingen voor dat stukje wal.
Nu moest ik het hoofdvaarwater twee keer oversteken, wat mij de veiligheid ook bepaald niet ten goede leek te komen.
Twee jaar later werd het me overigens wél toegestaan.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Hoe het maar net goed ging ....

Berichtdoor aquanaut » 05 Jul 2018, 12:53

Hooveld960 schreef:Ik begrijp ook de opmerkingen hierboven niet over het oversteken. Er hoefde toch niets te worden overgestoken?

Er hoefde, en mag inderdaad, daar niet overgestoken te worden, en toch wordt het gedaan.
Als niet ter plekke bekend bent is het begrijpelijk.
Kijk anders even in de waterkaart, dan heb je misschien een meer volledig beeld.
Op het radarbeeld van het filmpje zie je namelijk de Dordtse bruggen niet, de Kil niet en de Noord niet.

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Volgende

Terug naar Vaartips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten