Schakellaag van 1 naar 2 componenten

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Schakellaag van 1 naar 2 componenten

Berichtdoor Binnetie » 28 Jun 2018, 09:34

Momenteel ben ik bezig met de laatste voorbereidingen om mijn romp incl. stootrand te laten spuiten.
De spuiter heeft heel goede ervaringen met een nieuw soort primer van International welke gebruikt kan worden om van 1 component naar 2 componenten te gaan. Deze is alleen te spuiten. Enkele boten zijn hier nu mee gespoten met een zeer mooi resultaat. Oorspronkelijk wilden we 1 component laten spuiten, maar we zijn er eigenlijk wel over uit om dit met 2 componenten te doen. Het is een stuk duurder, maar duurzamer.

Om kosten te sparen zouden we de opbouw kunnen zelf kunnen schilderen in een 1 component verf (Super Gloss HS) of toch 2 componenten te doen. De spuiter wil dit uiteraard ook doen zodat je overal een zelfde kwaliteit spuitwerk hebt.
Nu stond me iets bij dat er een primer bestaat die je als schakellaag kunt gebruiken van 1 naar 2 componentsystemen die ook met roller aan te brengen is. Niet van International, weet iemand welke dit is?
De achterbuurman in de loods heeft dit product 4 jaar terug ook gebruikt, maar is om gezondheidsredenen niet al een maand of 2 niet meer bij zijn boot geweest.

We doen de werkzaamheden in 2 gedeelten, eerst de romp en stootrand en na onze vakantie de opbouw.
Binnetie
 

Re: Schakellaag van 1 naar 2 componenten

Berichtdoor Blacktoppie » 28 Jun 2018, 10:30

Epifanes multi marine primer
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Schakellaag van 1 naar 2 componenten

Berichtdoor Hooveld960 » 28 Jun 2018, 15:21

Mag ik zo vrij zijn om te vragen wat het spuiten van de romp gaat kosten?
Doe je er zelf nog wat aan, eventueel zelf de romp schuren of zelfs e primer laag aanbrengen, of laat je alles doen?
Als je het niet wil vertellen begrijp ik dat, even goeie vrienden. Het is voor mij om een idee te krijgen wat zulke werkzaamheden kosten, met het oog op de toekomst, komt er toch een keer een periode dat ik zoiets uit handen zal laten geven. Eventueel pb is ook goed.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Schakellaag van 1 naar 2 componenten

Berichtdoor Klaver vier » 28 Jun 2018, 19:13

Ik heb het meeste zelf gedaan wat de voorbereidingen betreft,plamuurwerk wel oplaten zetten maar zelf geschuurd
Alleen de romp plus waterlijn en belijning plus minus ( 2200 daarbij zat ook het materiaal en de af voor de bodem.
Zf primer is ook een goeie schakellaag,is de 1 comp al een paar jaar oud dus goed uitgewerkt kan je er meestal zo overheen met een 2 component zonder tussenlaag,gewoon een stukje proberen
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Schakellaag van 1 naar 2 componenten

Berichtdoor Binnetie » 28 Jun 2018, 22:03

Uiteindelijk na wat testen is besloten om toch voor 1 component te gaan. Met wat verdunning is getest en je krabte er zo een paar krassen is en de primer liet los. De spuiter durfde geen garantie te geven, ook niet omdat ik een paar blaasjes had. Mijn achterbuurman ook en hij zei dat zijn zinkbehandeling begon te korrelen. Mijn boot heeft ook een zinkbehandeling ondergaan. Daarnaast zit de verflaag er al ruim 5 jaar op.

Gelukkig is 1 component goedkoper en makkelijker bij te werken, misschien wel verstandig voor een beginnende vaarder als mij.
Ik bereid alles voor. Schuren, roestplekjes wegwerken, primer erop. Opschuren pre kote erop. Het en der plamuren. Wat slechte plamuur verwijderd.

Het afplakken en spuiten van de aflak (4 lagen) op de romp en opbouw (schip van 10 meter) kost mij 2300 euro, de belijning erop zetten kost 400 euro extra. Railing en antislip in gangboorden moet ik zelf doen.

Ik kan mooi sparen om in de toekomst een heel nieuw verfsysteem er op te laten zetten na het stralen.

Schuren is het meeste werk, als hun dat doen dan betaal je veel meer omdat vaak op uurbasis gaat.
Binnetie
 


Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten