Olie druk alarm Sole mini 29

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor Dave1975 » 23 Jun 2018, 22:44

Hallo allemaal !

Ik heb woensdagavond mijn bootje gehaald in Weesp en ben tot vandaag door gevaren naar Venlo (WSV de Maas).
De eerste dag (donderdag) ging alles prima. Tweede dag wat ruiger vaar gebieden (Amsterdam Rijnkanaal, Lek, enz) Natuurlijk net als het niet moet ALARM, was net aan het klaarleggen voor een sluis. Olie lampje brandde dus wat nu, na de sluis was nog een stuk varen maar nadat de motor uit was geweest geen alarm meer.
Totdat ik wou gaan tanken en weer in toeren omlaag ging, dezelfde alarm.

Dus motor olie gecontroleerd, motor is wel 30 graden gekanteld met de peilstok op het hogere punt maar peil zat iets over de helft. Ook keerkoppeling olie gecontroleerd maar deze zit over de max peil maar ook waarschijnlijk daar de keerkoppeling ook gekanteld staat (zal ook wel moeten daar de schroefas ook niet horizontaal in een boot ligt) maar toch vraag ik me af hoe ik nu zeker ben van de juiste oliepeil.


Maar goed, daar alles in orde leek, (temp, toerental, voldoende olie) ben ik maar gaan slapen in een haven en dag erna met volle moed weer eraan begonnen. 9 uur gevaren en geen enkel probleem. Vandaag na een 3 tal uur varen, net bij het aanleggen in een sluis, alarm, ik bewust eens flink gas gegeven maar alarm bleef piepen. Ik had geen andere keus dus boot geschut en doorgevaren naar de eerste haven (Leukermeer) daar met een monteur gepraat en deze meende ook al wat ik verwachte olie druk sensor vervuild of defect. Maar probleem is, volgende week gaan we 2 weken op vakantie met de boot. Hoop dat ik nog iemand vind die hem kan maken (is nog garantie op, motor heeft nu 160 uur) en wil ook nog de schroef aanpassen pfff

Maar wat me opviel, als ik de sleutel na het starten in stand off zet, blijft die lopen, geen alarm, mag je zo varen of waarom moet je eigenlijk de sleutel doordraaien en vasthouden om hem te stoppen?
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor Dave1975 » 23 Jun 2018, 22:52

Oh, de solo mini heeft helaas geen oliedruk meter maar zou die graag erop hebben. Iemand dit toevallig al gedaan daar ik nu alleen een alarm kan krijgen maar geen oliedruk kan zien. Heb enkel een toerenteller, urenteller en watertemperatuur meter (standaard klokken sole)

Moet dus een oliedrukmeter sensor zijn die compatible is met de sole display maar tevens op een extra externe oliedruk meter werkt. Ik vind veel van die dingen op ebay enz maar weet niet waar ik op moet letten.
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor stefan » 23 Jun 2018, 23:11

Misschien helpt dit lezen: http://www.solediesel.com/portals/0/ftp ... ib2_nl.pdf

Draaiende motor in off stand zetten lijkt me niet handig. Als je pech hebt beschadig je daarmee de dynamo / elektrisch systeem. Lijkt me dat in de off stand de meters ook uitgaan, dus dan krijg je inderdaad geen alarm...

Goede reis nog verder!
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor Dave1975 » 23 Jun 2018, 23:31

Nu, heb een voltmeter en zag geen verschil met de sleutel in stand off. Heb uiteindelijk de motor paar keer opnieuw gestart en alarm was weg. Maar waarom die off stand? Bedoel waarom niet zoals in een auto. Zal toch een rede hebben. Toerental ging op teller van 2300 naar 2000 bij omschakeling naar off (werkelijke tr 2300), temp bleef gelijk.
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor eagle » 23 Jun 2018, 23:57

Dave1975 schreef:Moet dus een oliedrukmeter sensor zijn die compatible is met de sole display maar tevens op een extra externe oliedruk meter werkt. Ik vind veel van die dingen op ebay enz maar weet niet waar ik op moet letten.


Zie: http://www.combinoord.nl/Catalogus/Inst ... oduct.aspx

Type met twee aansluitingen; G voor de meter, W (warnkontakt) voor lampje..


Dave1975 schreef:Nu, heb een voltmeter en zag geen verschil met de sleutel in stand off. Heb uiteindelijk de motor paar keer opnieuw gestart en alarm was weg. Maar waarom die off stand? Bedoel waarom niet zoals in een auto. Zal toch een rede hebben.


De "0" stand schakelt alle spanning voor de motor af: Geen voeding voor de instrumenten, geen bekrachtiging voor de dynamo.

Het stoppen van de motor gaat middels een elektomagnetisch klepje in de dieselleiding; Bij bekrachtiging Sluit dit (Power to Stop). Het Door De Nul draaien van het contact bedient dit klepje..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor Dave1975 » 24 Jun 2018, 00:14

Super eagle, dankjewel maar over de dynamo. Ben er zeker van dat deze nog werkte.

Ook raar dat toerental op 2000 ging staan, zou nul moeten zijn maar ook bij motor uit gaat toerental meter rond de 1000 staan. Lijkt me ook niet echt normaal. Iemand die hetzelfde heeft?
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor eagle » 24 Jun 2018, 01:11

Dave1975 schreef:over de dynamo. Ben er zeker van dat deze nog werkte.


Een eenmaal gestarte dynamo behoeft geen bekrachtiging meer; daar zorgt hij dan zelf voor..


Dave1975 schreef: bij motor uit gaat toerental meter rond de 1000 staan.


Hoe staat de toerenteller bij: Contact Aan, Motor staat stil ?

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor benE » 24 Jun 2018, 07:11

Hallo,de stand van de toerenteller is normaal bij stilstaande motor.Dit is ook bij een aantal andere merken,zodra je het contact aanzet valt de teller naar nul.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor Klaver vier » 24 Jun 2018, 10:05

Een stand van 1000 toeren normaal bij stilstaande motor,heel bijzonder.
Gr René,waar de toerenteller gewoon op nul staat bij stistaande motor.
Klaver vier
 

Re: Olie druk alarm Sole mini 29

Berichtdoor eagle » 24 Jun 2018, 11:11

Klaver vier schreef:Een stand van 1000 toeren normaal bij stilstaande motor


Komt door de constructie van de Toerenteller:

Bij de klassieke zg Draaispoelmeter wordt het Tegenwerkend Koppel gevormd door twee spiraalveertjes; Zij bepalen de nauwkeurigheid en de lineariteit, maar de ijking van de meter is daardoor handwerk.
De wijzer staat in uitgeschakelde op NUL, omdat de veerkracht er altijd is.

Bij Moderne meters wordt het Tegenwerkend Koppel elektromagnetisch gerealiseerd; Ijking is dan geen fijnmechanische handeling meer, maar een electronische,die geautomatiseerd kan worden...
Bij afwezigheid van spanning staat dan de wijzer niet meer op nul, maar Ergens op de schaal..

Inderdaad een vreemd gezicht..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten