Ramen in aluminium profiel > condens

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Ramen in aluminium profiel > condens

Berichtdoor Hooveld960 » 18 Jun 2018, 22:40

Komend najaar wil ik alvast een begin maken met het vervangen van mijn bootramen (nu in rubber) door ramen in aluminium profiel.
Ik heb al een aantal offertes binnen. Het is niet goedkoop. Voor de gehele boot zal het al gauw zo'n 20% van de waarde van de boot zijn.
Nu heb ik gelezen en gehoord dat ramen in aluminium profiel veel condens geven. Is dat echt zo erg? Of zijn het slechts wat druppeltjes
op het aluminium? En als het echt zo erg is met condens waarom wordt dat dan toch zo veel gedaan?

En ja, ik ben op de hoogte dat er tegenwoordig ook kunststof raamprofielen zijn (Topwindows), maar ik vindt dat niet mooi!
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Ramen in aluminium profiel > condens

Berichtdoor Dave1975 » 19 Jun 2018, 10:23

Ik weet niet of dat idd zo is. Vorig jaar had ik een stalen boot gehuurd met ramen gewoon in de rubbers verbonden aan de boot. Heel veel condens, natte en beslagen ramen, dit weekend met onze nieuwe boot (eerste weekend) geen enkel condens en deze heeft aluminium ramen. Ik denk dat het eerder met het weer te maken heeft (vochtigheid / afkoeling / warmte verschil binnen/buiten)
Dave1975
 
Berichten: 53
Geregistreerd: 15 Apr 2018, 20:45
ligplaats: maastricht
info:

Re: Ramen in aluminium profiel > condens

Berichtdoor luukie25 » 19 Jun 2018, 10:37

Op onze eerste boot met ramen in rubber altijd veel last van vocht. Op ons nieuwe schip met alu ramen de afgelopen 3 jaar bijna nooit wakker geworden met condens. Dat is geen hard bewijs en / of statistisch relevant natuurlijk, maar ik denk dat het wel meevalt.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Ramen in aluminium profiel > condens

Berichtdoor Hooveld960 » 19 Jun 2018, 10:48

Bedankt Dave1975 en luukie25 voor jullie reacties.

Nog wel even voor de duidelijkheid. Ik heb het dus zelf nog niet ervaren in de praktijk (ook nooit gezien dus), maar ik dacht dat bedoeld werd condens (druppeltjes) op de aluminium raamprofielen. Dus geen condens op de ramen.
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Ramen in aluminium profiel > condens

Berichtdoor Klaver vier » 19 Jun 2018, 12:20

Nou mij viel het juist heel erg tegen,ik heb op het aluminium volop condens,als ik niet altijd ventileer loopt het water er vanaf ,ik dacht in het begin zelfs dat de ramen in de kozijnen lekten.
Bij onze vorige boot was het eerder minder met rubbers als nu met aluminium,en dat is ook logisch want dat aluminium ,wordt veel eerder koud en warm.
Het had handig geweest als bij onze huidige boot een soort afvoergootje onder het aluminium was gemaakt die het condens afvoert naar buiten,helaas is dat niet het geval
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Ramen in aluminium profiel > condens

Berichtdoor pascall » 19 Jun 2018, 16:54

Alles hangt of staat in welk seizoen je vaart, najaar, winter en voorjaar, verzekerd van condens.
Vaar je buiten deze jaargetijden dan loopt het wel los.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ramen in aluminium profiel > condens

Berichtdoor Popeye » 19 Jun 2018, 22:02

Vraag is volgens mij alleen relevant bij isolatieglas. Bij enkel glas zal het denk ik net zo hard condenseren op het glas als op het aluminium.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Ramen in aluminium profiel > condens

Berichtdoor G.brul » 22 Jun 2018, 12:42

Ik heb ramen van Gebo op mijn Doerak. Aluminium profielen die met een dunne rubberen (inseal) plakrand tussen aluminium en staal van de boot worden geplaatst. Geen condens op het aluminium. De ramen zijn in het aluminium gevat in rubber.
Ramen zaten al in de boot toen ik de boot kocht. De prijzen van Gebo liggen redelijk hoog.
Bij verwijderen van de ramen en weer opnieuw plaatsen na bijvoorbeeld schilderen moet nieuw inseal band worden gebruikt.

Gerard
G.brul
 
Berichten: 61
Geregistreerd: 02 Jan 2012, 12:27
Woonplaats: Almere
ligplaats: Zeewolde
info: Doerak 780AK uit 1969.

Re: Ramen in aluminium profiel > condens

Berichtdoor pascall » 22 Jun 2018, 16:23

G.brul schreef:Ik heb ramen van Gebo op mijn Doerak. Aluminium profielen die met een dunne rubberen (inseal) plakrand tussen aluminium en staal van de boot worden geplaatst. Geen condens op het aluminium. De ramen zijn in het aluminium gevat in rubber.
Ramen zaten al in de boot toen ik de boot kocht. De prijzen van Gebo liggen redelijk hoog.
Bij verwijderen van de ramen en weer opnieuw plaatsen na bijvoorbeeld schilderen moet nieuw inseal band worden gebruikt.

Gerard


Ook in de winter bij verblijf aan boord?
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Re: Ramen in aluminium profiel > condens

Berichtdoor pascall » 22 Jun 2018, 16:32

G.brul schreef:Ik heb ramen van Gebo op mijn Doerak. Aluminium profielen die met een dunne rubberen (inseal) plakrand tussen aluminium en staal van de boot worden geplaatst. Geen condens op het aluminium. De ramen zijn in het aluminium gevat in rubber.
Ramen zaten al in de boot toen ik de boot kocht. De prijzen van Gebo liggen redelijk hoog.
Bij verwijderen van de ramen en weer opnieuw plaatsen na bijvoorbeeld schilderen moet nieuw inseal band worden gebruikt.

Gerard


Alle aluminiumramen zijn zo bevestigd, maar dat heeft geen invloed op het condensprobleem wat hier aangekaart wordt.

Mvg,

Pascal.
pascall
 
Berichten: 2114
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 15:00
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten