6pk 4t mariner stotterd na paar minuten varen

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

6pk 4t mariner stotterd na paar minuten varen

Berichtdoor florisj » 17 Jun 2018, 17:12

6pk 4t marinter uit 2010 geeft sinds kort problemen. Ik kwam een paar weken geleden terug na een half uur varen zonder problemen. Laatste stuk nog even vol gas, toen begon deze in een keer behoorlijk te stotteren, waarna deze uitviel. Benzinetoevoer gecontroleerd(leek geen probleem), daarna weer gestart na minuutje of zo; draaide weer goed, tot na een paar minuutjes weer zelfde (stotteren en stil). Even later weer gestart toen viel het me op dat er geen koelwaterstraal was, alleen maar druppels. Daarna maar gestopt en bedacht dat impeller waarschijnlijks stuk was.
Volgende dag toch nog even kort geprobeerd. Nu starte hij zonder problemen, draait goed volgas in zijn vooruit met nu een goede koelstraal. (geen idee hoe ik nu weer een goede koelstraal kan hebben). Enfin, na een minuut of 4/5 gas erop en in zijn vooruit, komt het euvel weer terug. Hij stottert behoorlijk en dreigt stil te vallen, als ik hem vervolgens van het gas afhaal en in zn vrij, draait hij weer goed en kan ik ook weer goed gas geven zonder problemen.
Heb test ook zonder kap gedaan, zelfde euvel. Ik heb met mn vinger op de cilinder wand gevoeld nadat het probleem al was opetreden. Deze voelt denk ik zo'n 60+ graden(wild guess), ik verbrand mn vinger niet, maar kan hem ook niet al te lang erop houden.

Het enige wat ik zou kunnen bedenken, dat er ergens nu toch iets niet goed gaat met de koeling, waardoor de cilinder te warm wordt en deze gaat stotteren (kan dat uberhaubt???). Voglens mij zit er op een 6pk 4t mariner(mercury) van 2010 geen thermische beveiliging (zie bij de onderdelen op boats.net dat niet terug iig). Mocht het inderdaad oververhitting zijn, dan is de vraag waar kan dat aan liggen ondanks een goede koelstraal (heb vergeten de temp van de koelstraal te voelen).
-Thermostaat stuk?, verwacht dan eerder een te koude dan een te warme motor toch?
-Verstopping in het koelkanaal langs de cilinder?
-Impeller niet goed? Kan dat ookal heb je goede koelstraal?

Nou ja hoop vragen voor een beginnende bbm 4t onderzoeker;-)
Dank voor jullie reactie/ideeen wat hier aan de hand kan zijn.
florisj
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 Jun 2018, 16:58
ligplaats: Amsterdam
info: Motorboot met 6 Pk 4takt Mariner uit 2010.

Re: 6pk 4t mariner stotterd na paar minuten varen

Berichtdoor Hans van Zijl » 17 Jun 2018, 19:11

Hoi Floris,

Misschien is je bougie stuk. Ik heb zelf de zelfde motor als jou en bij mij begeeft de bougie het nog wel eens.

Ik hoop dat je er wat mee kan.

Mvg Hans
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: 6pk 4t mariner stotterd na paar minuten varen

Berichtdoor bas » 17 Jun 2018, 20:13

Klinkt mij meer als een brandstof probleem eigenlijk. Voldoende toevoer om stationair/ kortstondig vol gas te draaien. Onvoldoende toevoer voor langer dan een paar minuten vol gas. Zit er nog ergens een filtertje in de toevoer?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: 6pk 4t mariner stotterd na paar minuten varen

Berichtdoor broekerhaven » 17 Jun 2018, 21:41

Heb dit laatst ook gehad met een 4pk 4t suzuki.

was ook de bougie.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: 6pk 4t mariner stotterd na paar minuten varen

Berichtdoor florisj » 18 Jun 2018, 14:24

Originele bougie heb ik net besteld dus ga ik vd week vervangen. Kan het zo zijn dat een bougie problemen geeft alleen bij een bepaalde temp of zoiets?

De benzinetoevoer verwacht ik niet. Ik heb bij de laatste test, steeds in de knijpbal geknepen om goed druk op de benzine te houden. Zover zelfs dat op een gegeven moment er zelfs benzine uit de carburatuer naar buiten liep (motor draaide toen nog prima). Er zit een klein voorfiltertje in de benzineleiding naar de carb. , deze ziet er schoon uit. Voor de zekerheid zal ik ook het filtertje vervangen denk ik.

Kan het niet zijn dat als de cilinder/motor temp te hoog wordt dat de motor gaat stotteren en stilvalt? In dat geval zou het toch de impellor/thermostaat of vervuiling in de koelkanalen kunnen zijn. Er is wel een koelstraal. Of zou het zo kunnen zijn, dat een half gare bougie, bij een hoge cilinder temperatuur(stevige belasting) juist problemen gaat geven?

Ik zal even laten weten wat de testresultaten zijn als ik bougie vervangen heb. Zal ook testen met andere verse benzine.
florisj
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 17 Jun 2018, 16:58
ligplaats: Amsterdam
info: Motorboot met 6 Pk 4takt Mariner uit 2010.

Re: 6pk 4t mariner stotterd na paar minuten varen

Berichtdoor Gruttepier » 19 Jun 2018, 08:04

Bougie kan dit soort klachten geven, vervangen is een simpele en goedkope optie. (En zou mooi zijn dat dit de oorzaak is)


Echter denk ik aan wat je zelf ook al stelt, de motor loopt warm.
En als je dit vast stelt is het heel belangrijk om niet telkens weer de motor te laten warmlopen, dit kan schade geven waarmee je verder van huis bent.

Een impeller kost niet veel en met een beetje handige handen vervang je deze makkelijk.
Gruttepier
 

Re: 6pk 4t mariner stotterd na paar minuten varen

Berichtdoor Hans van Zijl » 27 Jun 2018, 20:35

Hoi Floris-Jan,

Ik was benieuwd of je motor het weer doet en wat het probleem was?

Mvg Hans van Zijl
Hans van Zijl
 
Berichten: 166
Geregistreerd: 10 Mrt 2015, 19:17
ligplaats: Giethoorn
info:


Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten