Ahoy

Ahoy

Berichtdoor Martine » 10 Jun 2018, 17:22

Hallo,

Ik zal mij eventjes netjes voorstellen, mijn naam is Martine, woonachtig in Musselkanaal, en sinds kort ben ik schipper op een oude praam, genaamd "de Schimanski". Ik hou van een bepaald soort nostalgie, en ben van nature een waterrat, een strandjutter, en soms een beetje, ... piraat. Ik heb mijn schuit gekocht als opknapper. Wilde wegvaren en onmiddellijk begaf de kielkoeling het. Een benauwd moment, maar dat hoort bij ieder avontuur. Sinds vorige week lig ik op de werf en omdat de boot toch uit het water is, ben ik begonnen met de bodem aan te pakken. Goor werk, laten we eerlijk zijn. Ik hoop dat ik er niks aan overhoud. Maar leuk is het wel op de werf, overal bedrijvigheid en een fijne sfeer.

In de kielkoeling zit een prutsgaatje, maar vernieuwen van het hele ding is me nu even te duur. Daarom gaat de werfmeneer het gaatje plakken met epoxie. Misschien volgend jaar (nog behulpzame en zeer goedkope lassers hier ? :roll: )


Als de bodem zijn nieuwe lagen heeft, de koeling geplakt en de motor (OM621-V111) voorzien van nieuwe olie en filters ga ik em naar huis varen, alwaar hij voor het huis in het kanaal gaat liggen. Hier verder opknappen, en heb er ook plannen mee, zo wil ik er een douche opmaken, en de wc is bepaald niet erg fris of bruikbaar. Ook moet er een houtkacheltje in. En de wand tussen slaapkamer en kajuit gaat eruit, zodat er een grotere ruimte ontstaat. Het moet een echt huisje worden, ook in de winter. Mogelijk ga ik het bed een kwartslag draaien, maar dan moet ik ws. onder het voordek kruipen, want mijn vriend heeft altijd ruimte om zich heen nodig. Maar ik weet niet of ik dat wel kan...

Hier meer foto's : de Schimanski : https://photos.app.goo.gl/XglHEHfNLxcopKuT2 , op de werf : https://photos.app.goo.gl/cY3PzFvlYY049wNt1

Oh ja, ik heb voor de naam gekozen omdat het een stoer schip is, en ik ben gek op de oude serie van Schimanski (voordat ie superheld werd) Het past gewoon, vind ik.
Afbeelding
Gebruikers-avatar
Martine
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 Jun 2018, 16:08
ligplaats: Bed en bank
info: Boer'n mestpraam

Re: Ahoy

Berichtdoor stefan » 10 Jun 2018, 19:13

Welkom Martine,

Ik hoop dat je veel plezier gaat hebben van je bootje!
Kielkoeling repareren met epoxy is een lapmiddel, waar 1 gaatje is kan de rest ook dun zijn, dus hou er rekening mee dat inderdaad de hele buis vervangen miet worden...

Groet Stefan
stefan
 
Berichten: 623
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Ahoy

Berichtdoor Vento vivere » 10 Jun 2018, 19:31

Welkom, welkom,


Mooi schip hoor!
Vento vivere
 
Berichten: 47
Geregistreerd: 27 Apr 2018, 22:35
ligplaats: Etten leur
info:

Re: Ahoy

Berichtdoor Popeye » 11 Jun 2018, 10:23

Martine schreef: Sinds vorige week lig ik op de werf ............

Leuk dat je je in zo korte tijd zo vereenzelvigt met je schip! :lol:

Welkom!

Groet, Jack.
Laatst gewijzigd door Popeye op 11 Jun 2018, 14:12, in totaal 1 keer gewijzigd.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Ahoy

Berichtdoor Arthur » 11 Jun 2018, 10:54

Welkom hier Martine, leuke boot maar een ding gaat mij ter harte, een gaatje in de kielkoeling repareren met epoxi kan mits het goed wordt gedaan, maar die leuke werfmeneer kan beter even de hele pijp controleren, als je in het water ligt en er komen nog meer gaatjes ben je veel meer geld kwijt.
Almost all old truckers survive cancer, but I am still fighting against it.
Gebruikers-avatar
Arthur
 
Berichten: 617
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 16:29
Woonplaats: Brunssum
ligplaats: Agios Nikolaos
info: Ik vaar met een houten kaik, een voormalige Griekse vissersboot.
6.50mx2.40mx0.70m

Re: Ahoy

Berichtdoor varg » 11 Jun 2018, 19:41

Hoi, welkom. Een pijp met slechts 1 gaatje is erg zeldzaam, wees er maar zuinig op!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Ahoy

Berichtdoor Martine » 13 Jun 2018, 17:19

Hartelijk dank allemaal ! Ja, epoxy is een gok. Maar ik vrees dat ik de werf nèt wel/niet kan betalen zonder laskosten... Ik hoop iig. thuis te komen, daarna is meegenomen. Maar eenmaal thuis kan ik weer sparen, en dan staat de koeling hoog op het lijstje. Wel vreemd trouwens, het gaatje zit aan de bovenkant van de buis. Eromheen lijkt alles keihard, eigenlijk de hele buis is hard. Dat zegt natuurlijk niet alles, ook dit gaatje is er gekomen, en vooralsnog heb ik nog nooit gehoord van ijzervretende piaranjas. Maar dat gaatje zit precies op de elleboog van lichte knik in de buis, dus misschien is ie "geknikt".

De werfmeneer is naast heel vriendelijk en meedenkend ook heel technisch onderlegd. Ik heb het volste vertrouwen in zijn vakmanschap.

Varg, toch zit er echt maar 1 gaatje in de pijp, de uiteinden steken in de motor... ;)

:lol: Thanks Jack, of moet ik zeggen "Popeye"...

Ondertussen heb ik de hele bodem (zelf!) afgekrabt, en in de eerste van 5 lagen intertuf gezet. Daarna komen er nog 2 lagen anti-foaling op.

Afbeelding
Gebruikers-avatar
Martine
 
Berichten: 36
Geregistreerd: 10 Jun 2018, 16:08
ligplaats: Bed en bank
info: Boer'n mestpraam

Re: Ahoy

Berichtdoor varg » 13 Jun 2018, 19:08

Hard gewerkt! respect!
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Ahoy

Berichtdoor Roelof » 13 Jun 2018, 19:54

Ook van deze kant; van harte welkom!
Leuk schip waar je nog veel plezier mee kun hebben, de aanpak ziet er veelbelovend uit.

Mbt de (tijdelijke) reparatie van de kielkoeling volgende advies:
Zodra de reparatie gereed is, controleer dit met luchtdruk voor er verf overheen gaat.
0,2 bar lucht op het koelsysteem, een aantal uren wachten en daarna inzepen met een afwas oplossing. Als er geen bellen ontstaan is de reparatie geslaagd.
Het blijft natuurlijk wel een tijdelijke reparatie maar een definitieve reparatie kun je dan uitstellen tot volgende docking.

Suc6,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Ahoy

Berichtdoor Popeye » 14 Jun 2018, 09:13

Roelof schreef:Mbt de (tijdelijke) reparatie van de kielkoeling volgende advies:
Zodra de reparatie gereed is, controleer dit met luchtdruk voor er verf overheen gaat.
0,2 bar lucht op het koelsysteem, een aantal uren wachten en daarna inzepen met een afwas oplossing. Als er geen bellen ontstaan is de reparatie geslaagd.
Het blijft natuurlijk wel een tijdelijke reparatie maar een definitieve reparatie kun je dan uitstellen tot volgende docking.

Ik heb graag en veel met epoxy gewerkt en ben wat positiever over een reparatie met epoxy.
Even goed met een staalborstel erover om losse deeltjes te verwijderen. Ontvetten met thinner, en dan een paar glasmatjes erover met epoxy. Overschilderen en niks meer aan doen!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Volgende

Terug naar Even voorstellen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten