Bewerking op en onder waterlijn

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Bewerking op en onder waterlijn

Berichtdoor Melvin » 13 Jun 2018, 16:11

Amersfow schreef:Bericht door Amersfow » za 18 aug 2012, 10:26

Dag. Ik wil in het voorjaar de onderkant van de stalen boot goed aanpakken. Op sommige plekken op en onder de waterlijn zit ik op het kale staal. Uiteraard ga ik de anodes controleren, maar vraag me af hoe het staal te bewerken. Boven de waterlijn gebruik ik voor kaal staal Hammerite "direct over roest" als grondlaag. Is dat ook goed voor onder water? Ik denk aan: 1) boot afspuiten, 2) kaal staal borstelen & schuren korrel 40, 3) op deze plekken hammerite aanbrengen (2x); 4) deze plekken schuren. 5) zelfslijpende antifouling aanbrengen 1 of 2? lagen en dan binnen 24 uur in het water. Slim plan?


Als je hem inderdaad kaal wilt halen is een tercoo schijf wel een erg mooi product. Als je bij een 1 component primer wilt blijven is de primocon een oplossing, maar dan verwijs ik je liever naar de intertuf 203. Dit is een beroepsvaartverf en zag hem goedkoop bij Marinediscounter.nl. Wil je wel een epoxy primer gebruiken waar je deze 1 comp primer weer overheen kunt zetten, dan kun je bijvoorbeeld de Sigmacover 280 halen of Intershield 300.
Antifouling van tegenwoordig heeft een laag kopergehalte dus zeker 2 lagen van aanbrengen voor 1 seizoen. Scirocco van Boero is wel een goeie antifouling, stuk beter dan de Micron Plus!
Melvin
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 Jun 2018, 15:52
ligplaats: Harlingen
info:

Re: Bewerking op en onder waterlijn

Berichtdoor aquanaut » 13 Jun 2018, 16:33

2 posten, en al 2 x je bedrijfsnaam gedropt....
En hiervoor een 6 jaar oud topic omhoog geschopt.....

Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Bewerking op en onder waterlijn

Berichtdoor bas » 13 Jun 2018, 16:46

Als je elk jaar droog moet om af te spuiten en opnieuw aan te brengen, wat is dan überhaupt de functie van (dure) AF nog?
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Bewerking op en onder waterlijn

Berichtdoor R.C.Grootveld » 13 Jun 2018, 16:53

bas schreef:Als je elk jaar droog moet om af te spuiten en opnieuw aan te brengen, wat is dan überhaupt de functie van (dure) AF nog?

Inderdaad ..... waar doe je het dan nog voor .....
Mijn schip is er dit jaar na 4 jaar permanent in het water weer eens uitgeweest.
Viel best nog wel mee, alleen op de waterlijn wat het echt nodig, vermoedelijk omdat ze op haar vorige ligplaats een paar keer ingevroren is geweest :)
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Bewerking op en onder waterlijn

Berichtdoor bas » 13 Jun 2018, 17:21

Waterlijn is idd sowieso wel een plekje wat aandacht nodig heeft maar dan nog....dat staat verder los van het feit of er nu AF of gewoon lak of teervervanger op zit.
En 4 jaar is een mooie interval die nog enig nut kan hebben. Maar om nu elk jaar droog te moeten vanwege de AF met alle kosten van dien? Da's in mijn optiek heel veel geld uitgeven om een heel klein druppeltje diesel te besparen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten