Noordvaarder schreef:Je snelheid meet je niet t.o.v. het water, maar je snelheid is je S.O.G. oftewel je Speed Over Ground.
En de plekken waar je 10 km/h mag varen, met de nadruk op "mag",zijn niet zo dik gezaaid.
Hier in het Noorden is het veelal 6 km/h ,op sommige stukken mag je 9 km/h,maar dat is uitzondering dan regel,of je moet al graag op de kanalen zitten die voor het beroepsverkeer worden gebruikt.
Het wordt je hier bv op het Damsterdiep of het Boterdiep ,( en andere vaarten) niet in dank afgenomen, als je meent hier met een snelheid van 10 km/h langs te moeten "razen".
Wat betreft tegenstroom,daar ontkom je niet aan,je zult dan je motortoerental moeten verhogen om de toegestane snelheid te kunnen behouden,en omgekeerd je toerental te verlagen.
Waar op de weg snelheden gelden,zijn er ook snelheden op het water ingesteld.
Is maar beperkt waar.
SOG is alleen relevant in relatie tot regelgeving en hoever je komt met een uurtje varen.
Vaartechnisch is het echter uitsluitend de snelheid door het water en die wordt bij een waterverplaatser (en daar hebben we het volgens mij in deze over) bepaald door moeder natuur. En die zal bij deze lengte rond de 12kmh liggen.
En als je dan 6km tegenstroom hebt, zal die SOG niet boven de 6 kmh uitkomen, veel hoger krijg je die niet zonder grote ingrepen.
Met alleen een zwaardere motor bereik je niet veel.