Marifoon bij gehuurd schip

communicatie en navigatie apparatuur

Marifoon bij gehuurd schip

Berichtdoor Rtb25 » 11 Jun 2018, 12:57

Beste Watersporters,

Een paar keer per jaar huur ik graag een bootje omdat ik helaas zelf nog niet in bezit ben van een mooi schip. Ideaal want zo kan ik proeven aan verschillende typen boten en manieren van varen. Uiteraard in het bezit van klein vaarbewijs en marifooncertificaat. Nu komt het wel eens voor dat er een marifoon aan boord zit van de gehuurde boot maar vaak is die buiten gebruik gesteld door de verhuurder of zelfs helemaal niet aanwezig. Voor veiligheid en gemak zou ik die wel graag altijd bruikbaar aan boord willen hebben. Dat roept bij mij de volgende vragen op:

1. Voor zover ik weet moet je marifoons i.c.m. schepen altijd registreren dus kan ik een boot huren en een losse marifoon aanschaffen en daarop gebruiken en wat is daar voor nodig of waar moet ik op letten?
2. Heeft een handheld marifoon überhaupt wel zin? Mijn vaarbewijs instructeur gaf aan dat een losse marifoon veel minder bereik heeft door de kleine antenne en eigenlijk nauwelijks zin heeft.

Goed om te weten is dat ik niet de ambitie heb om met dat ding groot open water op te gaan zoals: IJsselmeer, Noordzee etc. aangezien ik begrijp dat dat niet verstandig is. Ik wil het vooral gebruiken voor communicatie met bruggen, sluizen, havens en verkeersposten. Maar ook daarvan heb ik begrepen dat wanneer deze centraal bedient worden een heel eind verderop een handheld marifoon geen zin heeft.

Ik ben benieuw naar jullie tips en adviezen.

Groeten,

Ruben
Rtb25
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 Jun 2018, 12:33
ligplaats:
info:

Re: Marifoon bij gehuurd schip

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Jun 2018, 14:40

Marifoon (en eigenlijk alles wat een call-sign oid heeft), is primair gekoppeld is aan het schip.
Echter om te bedienen, heb je een licentie nodig (BC, Marcom-B etc).
Aangezien het gros van de verhuurders geen vaarbewijs, laat staan een marifoon licentie heeft, zal een verhuurder deze vaak onbruikbaar maken.
Ik kan me echter niet voorstellen, dat hij hem op vertoon van je certificaat wel wil activeren.

Over de porto:
Bereik is inderdaad beperkt, niet alleen agv zendvermogen, ook de verre van optimale antenne is daar debet aan. Midden op het IJsselmeer met een porto de CMP oproepen zal weinig opleveren.

Mijn ervaring:
Leuk voor erbij, inderdaad bij bruggen en sluizen (vooral handig als je op de wal loopt tijdens het wachten), maar zeker niet in plaats van.
Wat die afstand tot centrale bedienposten betreft:
Dat speelt in de praktijk geen rol, want de zender/ontvanger staat gewoon lokaal.
Hetzij in de vorm van een repeater, hetzij als 'remote transmitter' met een bedrade verbinding met de post.

Geldt ook voor de transmitters van de Kustwacht, die staan ook op meerdere plekken.
Ik geloof dat er alleen rond het IJsselmeer al een stuk of 3 staan, elk op VHF #16, maar individueel aan te sturen vanuit het KWC
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Marifoon bij gehuurd schip

Berichtdoor Guerto » 11 Jun 2018, 15:28

Hoi

In dit draadje viewtopic.php?f=9&t=1817 schrijft iemand op de 4e pagina dat je bij de registratie bij Agentschap Telecom in plaats van een scheepsnaam ook ´Diverse Schepen´ kunt opgeven en dat je je portofoon dan mag meenemen op verschillende boten.

Groet,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Marifoon bij gehuurd schip

Berichtdoor Klaver vier » 11 Jun 2018, 16:14

Geloof ik niks van, hoe doen ze dat dan met de atis?
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Marifoon bij gehuurd schip

Berichtdoor bas » 11 Jun 2018, 16:51

Normaal gesproken is registratie van je marifoon voldoende, wil je echter een portofoon op meerdere schepen gebruiken dan dien je daadwerkelijk schriftelijk een vergunning aan te vragen. ( portosec/ portofoon zonder schip)
Dit mag je dan enkel gebruiken als desbetreffende schepen geen eigen marifoon/portofoon hebben.

www.agentschaptelecom.nl/onderwerpen/ma ... -aanvragen
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Marifoon bij gehuurd schip

Berichtdoor Rtb25 » 11 Jun 2018, 22:27

Dag Heren,

Dank voor alle antwoorden tot dusver, ben nieuw hier maar werkt mooi moet ik zeggen. Leuk!

Laten we even terug gaan naar stap 1, werkt het überhaupt en hebben jullie daar ervaring mee een handheld marifoon? Bijvoorbeeld als tweede marifoon aan boord? Wanneer het slecht werkt is de registratievraag en/of de koppeling aan het schip natuurlijk al overbodig want dan koop ik zo'n ding niet. Indien het in elk geval werkt voor bruggen, sluizen, havens en verkeersposten dan ben ik al blij. De situatie is natuurlijk niet ideaal, wanneer ik zelf een boot zou bezitten dan ging er natuurlijk gewoon een nette vaste marifoon in.

Dan terug naar stap 2, welke gegevens moet je eigenlijk aanmelden van je schip/marifoon bij agentschap telecom en hoe snel worden deze verwerkt? Wanneer ik bijvoorbeeld in het weekend een boot huur en ik zou in de week daarvoor deze gegevens zelf al online kunnen doorgeven bij het agentschap dan is registratie natuurlijk geen probleem. Ik moet dan vooral onthouden dat ik dat elke keer op tijd netjes doorgeef, of zitten aan zo'n wijziging (hoge) kosten verbonden?

Gr. Ruben
Rtb25
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 Jun 2018, 12:33
ligplaats:
info:

Re: Marifoon bij gehuurd schip

Berichtdoor bas » 12 Jun 2018, 06:34

Voor enkel melden bij sluizen en bruggen en een beetje uitluisteren voldoet een handheld prima, desnoods met een extra antenne die je met een magneet o.i.d. op het dak zet.

Elke keer opnieuw registreren lijkt me ondoenlijk eerlijk gezegd. Hier zijn idd kosten aan verbonden ( dacht iets rond de 35 euro maar hang me daar niet aan op ) en dan zul je telkens je ATIS opnieuw in moeten laten programmeren. Ik heb verder geen recente ervaring met agentschap telecom maar het blijft een overheidsorganisatie dus een week om dit te regelen lijkt me wat optimistisch.
Lijkt mij handiger om dan de vergunning voor "portofoon zonder schip" aan te vragen. Zal wss wat langer duren maar dan ben je wel in 1x klaar met alle rompslomp.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Marifoon bij gehuurd schip

Berichtdoor Rtb25 » 12 Jun 2018, 14:48

Aangezien het voor sluizen en bruggen dus goed lijkt te werken heb ik gebeld met agentschap telecom om het verhaal van Guerto & Bas te verifiëren.
Guerto schreef:dat je bij de registratie bij Agentschap Telecom in plaats van een scheepsnaam ook ´Diverse Schepen´ kunt opgeven en dat je je portofoon dan mag meenemen op verschillende boten.

Dat blijkt inderdaad zo te werken, je vraagt dan inderdaad een Portosec vergunning aan (portofoon zonder schip). Aanvraag werkt precies hetzelfde als normaal alleen nu vul je de marifoon gegevens in en bij de scheepsnaam vul je in "diverse schepen". Op de site staat schriftelijk aanvragen maar dat kan gewoon digitaal dus en doen ze niet moeilijk over. Eenmalige registratie, voorwaarden zijn wel dat:

  • Je in het bezit moet zijn van BCM (Basis certificaat Marifonie) uiteraard.
  • De marifoon alleen te gebruiken is in Nederland.
  • Er op het schip waar je de marifoon op gebruikt geen andere werkende Marifoon aanwezig mag zijn. Wan dan moet je die gebruiken natuurlijk.
Klaver vier schreef:Geloof ik niks van, hoe doen ze dat dan met de atis?

Atis code krijg je na aanvraag net zoals normaal en kun je dan programmeren aldus het agentschap.

Nu nog even kijken of het bereik makkelijk te vergroten is inderdaad.
bas schreef:een extra antenne die je met een magneet o.i.d. op het dak zet.

Zat ik ook al aan te denken maar kon ik online nog nergens vinden. Of eentje met een soort klip voor aan een stang van bijvoorbeeld de Biminitop. Lijkt me dat je de antenne uit de handheld zou moeten kunnen draaien en dan een verlengkabel van de dakantenne er in zou moeten kunnen stoppen?
Rtb25
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 11 Jun 2018, 12:33
ligplaats:
info:

Re: Marifoon bij gehuurd schip

Berichtdoor Blacktoppie » 12 Jun 2018, 15:37

Ik heb zelf een handheld. Ik had vooral geen zin om de boel in te bouwen en een lelijke antenne op het dak te zetten(al over weeg ik het wel nog steeds)

Met helder weer doet hij het in de boot goed, buiten de boot perfect.
Met minder weer stoort hij nog wel eens in de boot, buiten de boot goed.

Ik krijg post dord ed wel te pakken en dat is voor mij het belangrijkste.
Maar het kan zeker beter.

Als je op een boot buiten stuurt zie ik eigenlijk geen problemen in een handheld. Zoals bij mij in de tent(voor staal achter doek) zou ik nu zelf voor een inbouw kiezen.

In jou situatie zou ik wel voor een handheld kiezen, iets is beter dan niets(al heb ik ook jaren zonder gedaan)
Curtevenne 830AK "Marana"
Beenhakker 4m "Betty"
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gebruikers-avatar
Blacktoppie
 
Berichten: 1175
Geregistreerd: 12 Dec 2013, 19:20
Woonplaats: Aan de Lek
ligplaats:
info: Curtevenne 830 ak, Beenhakker 4m, met sabb 8h

Re: Marifoon bij gehuurd schip

Berichtdoor bas » 12 Jun 2018, 16:24

Zat ik ook al aan te denken maar kon ik online nog nergens vinden. Of eentje met een soort klip voor aan een stang van bijvoorbeeld de Biminitop. Lijkt me dat je de antenne uit de handheld zou moeten kunnen draaien en dan een verlengkabel van de dakantenne er in zou moeten kunnen stoppen?


Zo zou het wel moeten werken idd. Kijk hier eens:
https://www.portofoonweb.nl/nagoya-ut-1 ... -0dbi.html.

Te kust en te keur van goedkoop tot duur.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Volgende

Terug naar Elektronica

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten