Vraagje batterijmonitor

aardlek schakelaar scheidingstrafo accu lader gas

Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor Klaver vier » 06 Jun 2018, 18:19

Ik heb vier gebruikers accu,s van 180ah hierop zit een shunt voor de batterijmonitor en zonnepanelen met mppt
Buiten deze accu,s heb ik er voorin nog twee accu,s van 145 ah voor boeg schroef en startmotor.
Accu sets worden gescheiden door een argofet
Wat ik nou heel vreemd vind is dat als ik de boegschroef gebruik ik dit zie op de accumonitor,terwijl daar de accumonitor helemaal niet op aangesloten zit hoe kan dat nou.
Ik hoop dat ik duidelijk ben vraag anders gerust
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor Wolf1 » 07 Jun 2018, 07:05

Zou handig zijn om te vermelden wat je dan precies op de accumonitor ziet ! ! !
Gr Wolf1
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor Klaver vier » 07 Jun 2018, 08:26

Wolf wat ik zie is dat hij helemaal terugvalt,en dat vind ik gek omdat de shunt met monitor op de andere accu,s zit.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor Wolf1 » 07 Jun 2018, 12:07

Een batterij monitor geeft van alles weer , hoeveel er geladen en ontladen wordt, de accu spanning, de hoeveelheid verbruikte stroom in procenten en in kilowatt, de tijd dat je in deze omstandigheden nog kan blijven liggen, enz, enz.
Dus daarom vraag, wat zie je, op je monitor ?
Als dat alleen de spanning betreft in combinatie met je mosfet scheider is het logisch dat deze naar beneden gaat de laadspanning wordt omlaag getrokken door het gebruik van de boegschroef en alle stroom van de dynamo dus op dit moment naar deze batterij gaat met een lagere spanning !
Gr. Wolf1

Ps. 4 accu's van 180Ah snap ik weer helemaal niets van ! Hoop dat het toch wel 24V is ?
Afbeelding
Take Care
AaKant@hccnet.nl
Gebruikers-avatar
Wolf1
 
Berichten: 1838
Geregistreerd: 31 Dec 2011, 19:24
ligplaats:
info:

Re: Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor Klaver vier » 07 Jun 2018, 16:27

Wolf ik zou morgen kijken hoeveel hij terugvalt,wel is het zo dat hij terugvalt en dan weer terug komt op de oude stand.
Het zijn vier accu,s van 180 ah 12 volt geschakeld als 24 volt.
Maar ik had begrepen dat het gedeelte waar de shunt voor de batterij monitor op zat alleen gemeten word.
Maar hij meet dus degene waar de shunt niet op zit ook,dat had ik niet verwacht.
En dat is ook mijn vraag klopt dat,als het gewoon klopt vindt ik het prima,alles werkt immers
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor luukie25 » 07 Jun 2018, 17:15

Rene, als het goed zit aangesloten meet hij niet over de andere accu. Dat kan namelijk helemaal niet mits dingen goed aangesloten zitten. Maar wat Wolf zegt (waar je nog geen antwoord op hebt gegeven), wat zakt er terug? Is dit het voltage? Dan is dat verklaarbaar, afhankelijk van de mate waarin dit gebeurt. Zoals Wolf ook al uitlegt, je dynamo levert zonder flink bijladen orde 14 volt. Zodra het te leveren vermogen omhoog schiet als de BS gebruikt wordt zal dit voltage terugzakken (naar iets als 12.9, 13V oid, neem deze getallen niet als keiharde waarheid). Het voltage op de battery monitor zal in dat geval hoogstens terugzakken tot het rust voltage van je accu's, immers ze worden (nagenoeg) niet meer bijgeladen. Dat zal rond de 13 volt (direct na afhalen dynamo, dit zakt natuurlijk terug tot 12.6/12.8). Dus geef even aan
1) loopt inderdaad het voltage terug (of de laadstroom van positief naar ongeveer 0 bv?)
2) van waar tot waar loopt dat dan terug.
Dan denk ik dat je snel uitsluitsel hebt. Succes.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor Klaver vier » 07 Jun 2018, 18:20

Nou luukie ik dacht ook dat het niet kon vandaar mijn vraag,inmiddels de accu,s voorin voor boegschroef en start accu vernieuwd,misschien dat het lage voltage er mee te maken heeft,maar dat geefik morgen door.
Als leek dacht ik dat alleen gemeten wordt waar de shunt over staat,en dat zijn nietde vernieuwde accu,s dat is een andere accubank.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor luukie25 » 07 Jun 2018, 23:40

Rene, dat is ook wat ik aangeef. Je meet wel degelijk over een accubank, echter staat je dynamo via de argofet met beide in verbinding. In bedrijfsmodus heeft je accu dus als het ware (niet te letterlijk nemen) het zelfde voltage als je dynamo. Neemt dat dus af dan ook het voltage over je gebruiks accu. Dus tenzij je voltage ver onder die 12.8V komt is er waarschijnlijk niets mis. We wachten je verdere bevindingen af.
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor Guerto » 08 Jun 2018, 09:48

Hoi Rene,

geen zorgen, ik zie precies het zelfde. Mijn situatie is vergelijkbaar: service accu en aparte boegschroefaccu in de punt, gescheiden door een Argofet. Batterymonitor meet alleen de service accu. Bij draaiende motor zie ik netjes een laadstroom richting de service accu. Gebruik ik de boegschroef dan zie ik deze laadstroom direct inzakken en na het gebruik direct weer oplopen.

Verklaring is naar mijn idee even eenvoudig als logisch: de laadstroom vanaf de dynamo zoekt de weg van de minste weerstand, gebruik je de boegschroef dan wordt de weerstand in die stroomkring flink verlaagd en gaat alle laadstroom naar de boegschroef.

Groet,
Geert
Doerak 950 AK >Theodoor<
Guerto
 
Berichten: 109
Geregistreerd: 18 Jan 2012, 11:02
Woonplaats: Burgum
ligplaats: Burgum
info:

Re: Vraagje batterijmonitor

Berichtdoor Klaver vier » 08 Jun 2018, 16:58

Inmidels gekeken op de battetij monitor
In de regen gemeten
26’02 volt in rust
99,8 % vol
0,7 ah
16watt
Met draaiende motor gelijke waarden
Met boegschroef aan
23,30 volt
99,5 %
1,4 ah
28 watt met boegschroef- 50watt
Tijdelijk 44watt kort er na 15 - 16 watt
Gr René
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Scheepselektra

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 gasten