Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor marcelNL » 06 Jun 2018, 20:52

Het zijn geen grote problemen, maar 2 kleine zaken die me opvielen, maar ik ben toch benieuwd of jullie me verder kunnen helpen.

Het gaat om een kleine kajuitboot met inboard Yanmar 2GM20 (met Python Drive koppeling).

- Fluitend/piepend geluid -
Allereerst viel me op toen de boot uit de winterstalling kwam dat hij wanneer hij lager in de toeren gaat, hij een soort piepend/fluitend geluid maakt. Toen de boot net uit de winterstalling kwam en de daarop volgende eerste tochtjes was dit rond de 2.200 toeren en hield het geluid ook constant aan op die snelheid. Nu ik een paar weekjes verder ben lijkt het niet meer standaard rond de 2.200 toeren te zitten, maar hoor ik het alleen nog tijdelijk als ik terug ga van hogere toeren naar stationair. Jullie enig idee wat dit kan zijn en kan het kwaad?

- Witte rook, vuile diesel? -
Verder heb ik nog een opvallend probleem. Afgelopen week kwam er wat witte rook uit de (natte) uitlaat. Korte tijd was het flink wat rook (op hoge toeren) en later was het een stuk minder. Gezien het ging regenen ben ik direct weer teruggevaren en heb ik vandaag getest of het probleem nog speelt. Het lijkt inmiddels vrijwel verholpen.

Toch ben ik wel benieuwd wat het geweest is. Ik heb namelijk een keer motorproblemen gehad toen ik met weinig diesel op een golvend meer terecht kwam. Er kwam toen vuile diesel in het filter waardoor deze dicht slipte. Dat is weer hersteld, maar het is dus bekend dat er een laagje vuile diesel in de tank zit. Helaas kan ik de tank lastig vervangen door de positie. Oplossing voor nu is dus altijd voldoende diesel zodat de vuile diesel niet in de motor terecht komt.

Toevallig heb ik alleen een week geleden (1 vaartochtje voor de witte rook) teveel diesel in tank gegooid. Resultaat was dat het uiteindelijk in het water terecht kwam door de overloop (dom en zonde). Nu vroeg ik me af, kan dit wellicht de witte rook verklaren? Kan het teveel aan diesel ook gezorgd hebben dat er wat vuile diesel in de motor is terecht gekomen?

Ik ben benieuwd of jullie me kunnen helpen. Hoewel het geen grote problemen zijn, wil ik toch graag snappen wat er gebeurt in de motor ;) . Alvast bedankt voor jullie hulp.
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor Klaver vier » 06 Jun 2018, 21:17

Marcel dat er witte rook uit komt komt niet door vuil,en dat je de tank volgooit helpt ook niet tegen het vuil,als de boot gaat schudden schut het vuil lekker mee en komt dan in de filters,ik heb het met de vorige boot een keer op het ketelmeer gehad met behoorlijk slecht weer en een zo goed als volle tank,want ik heb altijd een zo goed als volle tank.
Als er vuil in de filters komt gaat de motor eerst onregelmatig lopen en daarna kapt hij er mee.
Maar dat hij wit rookt heeft daar niets mee te maken.
Witte rook is meestal de koppakking,waardoor er een klein beetje water in de cylinder komt.
Een lekke koppakking komt meestal door over verhitting
Ik hoop det je met de uiteenzetting wat kan
Gr René
Klaver vier
 

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor roadrunner » 06 Jun 2018, 21:21

Marcel,
Witte rook is vermoedelijk verdamping van water.
Water zou ergens in de uitlaatpijp kunnen staan hebben(na lang stilstaan) en zodra deze warm wordt verdampen en uiteindelijk wel verdwijnen..
Moest het aanhouden zeker intern koelwaterniveau en oliepeil controleren..

Geluid is ander probleem, slippende riemen ? meestal bij plots verhogen van toerental, .. misschien iets meer detail geven?
grts
RO
roadrunner
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 20:44
Woonplaats: Heist-op-den-berg
ligplaats: Porta Aventura Mol
info:

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor Klaver vier » 06 Jun 2018, 21:28

Witte rook is uiteindelijk verdamping van water alleen geloof ik niet dat het water is wat in de uitlaat is blijven staan,het is immers zo dat als je start en de motor draait het water er meteen uit wordt gepompt,dat blijft dus niet staan
Gr René
Klaver vier
 

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor stefan » 06 Jun 2018, 22:35

Niet meteen zo ernstig denken....

Witte rook die snel vervliegt en niet stinkt? Kan goed waterdamp zijn uit de natte (?) uitlaat. Afhankelijk van het weer, water temperatuur en buiten temperatuur een onschuldig verschijnsel.
stefan
 
Berichten: 620
Geregistreerd: 19 Dec 2011, 21:08
Woonplaats: Maastricht
ligplaats:
info:

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor jaaphaas » 06 Jun 2018, 23:11

Inderdaad, afgelopen week (zaterdag bijvoorbeeld) was t erg vochtig buiten en bleef de stoom/ waterdamp van meerdere bootje met natte uitlaat lang hangen boven wateroppervlak, dit is een combinatie van temperatuur water, omgeving, dauwpunt en vochtigheid, meestal had ik dit zelf ook in de late zomer als we naar huis voeren in de avond dat had je een lichte wolk damp achter je, nu geen last meer ivm ander schip met droge uitlaat.
Dus kijk even wat hij volgende trip doet en kijk bij de bootjes om je heen of die niet allemaal t zelfde hebben.
wel olie goed blijven checken en temperatuur uiteraard.

succes!
gr. jaap
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor marcelNL » 07 Jun 2018, 11:50

Bedankt voor de antwoorden tot zover :) . Het tever bijvullen van de diesel kan er dus niet voor zorgen dat er vuile diesel in de motor/filter is gekomen?

roadrunner schreef:Marcel,
Geluid is ander probleem, slippende riemen ? meestal bij plots verhogen van toerental, .. misschien iets meer detail geven?
grts
RO


Het veranderende geluid treed niet op bij het plots verhogen van toerental. Eerder bij het verlagen. Het zat eerst stabiel rond de 2200 toeren en hield dan ook steeds aan. Nu primair als ik plots terug zak naar stationair. Ik verwacht niks ernstigs, maar wil graag de boot een beetje kennen met alle geluiden die erbij horen ;) .
marcelNL
 
Berichten: 62
Geregistreerd: 10 Jul 2017, 12:57
ligplaats: nvt
info:

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor jaaphaas » 07 Jun 2018, 12:44

nee, alle diesel loopt via de filters, volle tank of half vol.

betreffende de geluiden:

Is dit met ingeschakelde keerkoppeling of in vrij stand, probeer een keer in vooruit, achteruit en in vrij, zo sluit je schroef en gedeeltelijk keerkoppeling uit.
komt t geluid uit motor, dynamo, pomp of andere zaken, tja dat zul je proef ondervindelijk moeten uitsluiten. oliepeil in motor en keerkoppeling is ok?

succes met deze puzzel.

gr/ jaap
jaaphaas
 
Berichten: 54
Geregistreerd: 20 Aug 2016, 19:16
Woonplaats: Katwijk aan Zee
ligplaats: Heemstede
info: Gruno 1050 GSAK Shalom

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor broekerhaven » 07 Jun 2018, 16:37

Stuwdruk lager .
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Witte rook uit motor + soms geluid bij lager in toeren

Berichtdoor Klaver vier » 07 Jun 2018, 16:51

Dat sluit je uit als je doet wat jaaphaas zegt
Gr René
Klaver vier
 

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten