voor het eerst boot kopen en varen

Re: voor het eerst boot kopen en varen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 05 Jun 2018, 10:25

In plaats van direct over motorvermogen te beginnen, zou ik me eerst afvragen wat voor boot het meest geschikt voor je is.
Ofwel: Wat wil ik?

- Wil ik een 'dagje weg' of wil ik een tour van 4 weken of langer maken ?
- Wil ik 'mooie hekgolven' maken of gewoon lekker met de boot als drijvende camper op stap?
- Wil ik het grote water (~ Zeeuwse stromen, IJsselmeer, Noordzee) of blijf ik binnen ?
- Hoe lang wil ik 'self supporting' zijn ?
- Met hoeveel mensen wil ik aan boord kunnen verblijven? En hoe vaak doe je dat?
etc. etc. etc.
Ter illustratie: Wij zijn daar een jaar of 3 mee bezig geweest voordat echt duidelijk was wat we echt wilden.
En nadat we ons eerst op polyesther halfglijder hadden gericht, is het uiteindelijk een oerdegelijk stalen waterverplaatser geworden.

Op basis daarvan een wensenpakket opstellen en daarmee op zoek gaan naar een geschikt schip.
Of je een VB moet hebben vind ik in dit kader het minst relevant, dat is bijzaak en mag m.i. nooit een reden zijn om voor een bepaald soort schip te kiezen.
Los van het feit dat ik van mening ben dat je sowieso een VB zou moeten hebben:
Zodrag je de landsgrenzen van NL/B over gaat, heb je al snel een VB nodig (D, F)
En voor B heb je ook nog eens een marifoonbrevet nodig, want B kent een marifoonplicht als je boot langer is dan 7m

Kortom: Stof tot nadenken
Een schip is een trots bezit en de praktijk laat zien dat veel mensen in verkeerde, vaak in een opwelling gekochte, boten varen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: voor het eerst boot kopen en varen

Berichtdoor redmiller » 05 Jun 2018, 17:06

Hoi Hilde en Roland,

De suggesties tot nu toe geven aan dat jullie inderdaad eens een boot zouden kunnen huren (wellicht met cursus oid). Succes zou ik zeggen en post je bevindingen hier op het forum!
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: voor het eerst boot kopen en varen

Berichtdoor roland » 05 Jun 2018, 18:08

redmiller schreef:Hoi Hilde en Roland,

De suggesties tot nu toe geven aan dat jullie inderdaad eens een boot zouden kunnen huren (wellicht met cursus oid). Succes zou ik zeggen en post je bevindingen hier op het forum!



Dank je wel redmiller, we willen uiteraard eerst wat informatie op doen, dan bootjes huren en dan uiteraard het grote werk een eigen boot.
De bedoeling is om geregeld te varen (weekenden) en vaak dagen of weken achter elkaar (vakanties) , maar voor het zo ver is wat info en ervaringen delen met mensen die er meer verstand van hebben als wij haha, daarom zijn wij hier terecht gekomen op aanraden van iemand.

Gezien alle commotie en dat mensen echt niet goed lezen, heb ik netjes uitgelegd dat wij leken zijn op dit gebied maar niet minder enthousiast als een ander die al jaren vaart, ons toekomst droom is een eigen cruiser te kopen en dan te overnachten op de boot en mooie vaar routes te ervaren.

En tuurlijk is een brevet erg handig al is het maar om te weten hoe alle vaar regels werken, sommige denken hier dat wij zomaar iets doen of zeggen,
niets is minder waar en we doen echt wel eerst ons huiswerk voordat wij overstag gaan, wel jammer dat mensen altijd meteen commentaar hebben ipv nieuwelingen op dit gebied goed te helpen ... maar ja die hou je altijd ;-)
roland
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 04 Jun 2018, 11:20
ligplaats: baarlo
info:

Re: voor het eerst boot kopen en varen

Berichtdoor roadrunner » 05 Jun 2018, 21:10

Roland,

Niet laten afschrikken - zachtjes beginnen - gewoon een bootje huren en aan de slag - wij huurden een boot en deden de elfstedentocht zomaar in de zomer 1997 - pas verleden jaar (20 jaar later) hebben we uiteindelijk een eigen boot gekocht waar we nu tijd voor hebben - kunnen er met 4/6 man slapen en dus weekjes wegblijven - hebben inmiddels zowat 38 vaaruren en een kleine 300 km vaarervaring. Eerste sluizen Sambeek - Heel (op de maas) wel wat angstig maar doorbijten.
Inmiddels wel de nodige vaarbrevetten en marifoonvergunning (B) binnen gehaald - Binnen enkele weken voor het eerst door Antwerpen (met 5 gelijk in clubverband) en zo leren we altijd wel iets bij.

Dus volhouden, goed uitkijken wat je wil aankopen, achter-kajuit, open kajuit ? staal, polyester ? weten wat je technisch zelf wel of niet aankan, en als je er nog de leeftijd voor hebt kleiner beginnen, ervaring opdoen en later eventueel naar groter type uitzien.

En inderdaad gaan praten in jachthavens, of vaarclubs.. je kan zo maar informatie vergaren..
In dit forum zitten er altijd wel wat dwarsliggers en zeurpieten, maar ook heel wat mensen van goede wil, die met hun enorme ervaring een leuke steun kunnen geven..
Wensen jullie veel succes..
grts
RO
roadrunner
 
Berichten: 29
Geregistreerd: 09 Jun 2017, 20:44
Woonplaats: Heist-op-den-berg
ligplaats: Porta Aventura Mol
info:

Re: voor het eerst boot kopen en varen

Berichtdoor Marie Christina » 05 Jun 2018, 21:39

Hoewel ik het eens ben met de opmerking dat sommigen hier aardig kunnen zeurpieten herken ik dat in dit topic niet.
Integendeel.
Ik lees hier louter adviezen die naar eer en geweten gegeven worden.
Ik kan mij voorstellen dat sommige van die adviezen hard binnenkomen bij TS, maar dan vat hij ze mijns inziens echt verkeerd op.

De gegeven adviezen snijden mijns inziens zeer zeker hout en ik denk dat TS er heel goed zijn voordeel mee kan doen.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: voor het eerst boot kopen en varen

Berichtdoor Amersfow » 05 Jun 2018, 22:12

Ha als je met een makkelijke boot wilt beginnen, je kunt mijn boot huren, bestevaart.nl.
Gebruikers-avatar
Amersfow
 
Berichten: 1839
Geregistreerd: 27 Jan 2012, 10:49
ligplaats:
info:

Re: voor het eerst boot kopen en varen

Berichtdoor redmiller » 05 Jun 2018, 22:12

@MC: inderdaad zijn de adviezen echt goed bedoeld en lees ik ook geen zure ondertoon. De reacties blinken echter ook niet erg uit in enthousiasme. Wellicht omdat de reageerders ook door schade en schande wijs zijn geworden en dit niet altijd als leuk ervaren is? (me first!! :) )
redmiller
 
Berichten: 388
Geregistreerd: 08 Mrt 2017, 23:58
ligplaats: Schoonhoven
info:

Re: voor het eerst boot kopen en varen

Berichtdoor Hooveld960 » 06 Jun 2018, 07:53

@Amersfow: heb even je website bekeken, bestevaart.nl, wat een handige oplossing dat fietsenplateau! Ik heb je een pb gestuurd!
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: voor het eerst boot kopen en varen

Berichtdoor quichot » 06 Jun 2018, 10:51

Marie Christina schreef:Hoewel ik het eens ben met de opmerking dat sommigen hier aardig kunnen zeurpieten herken ik dat in dit topic niet.
Integendeel.
Ik lees hier louter adviezen die naar eer en geweten gegeven worden.
Ik kan mij voorstellen dat sommige van die adviezen hard binnenkomen bij TS, maar dan vat hij ze mijns inziens echt verkeerd op.

De gegeven adviezen snijden mijns inziens zeer zeker hout en ik denk dat TS er heel goed zijn voordeel mee kan doen.


Dat bedoel ik.

@Roland, probeer het ook een beetje van onze kant te bekijken. Je stelde hier in feite de vraag: varen, hoe moet dat?
Ik bedoel het echt niet rot, mijn excuses als je het zo opvatte, maar op die vraag kunnen wij geen antwoord geven. Althans, ik niet. Maar ik heb wel de moeite genomen te reageren. Want we kunnen bij die mate van onwetendheid op z'n minst een beetje houvast bieden, een richting aangeven, en dat is wat ik probeerde.

No hard feelings, hoop ik!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: voor het eerst boot kopen en varen

Berichtdoor R.C.Grootveld » 07 Jun 2018, 00:15

Marie Christina schreef:Hoewel ik het eens ben met de opmerking dat sommigen hier aardig kunnen zeurpieten herken ik dat in dit topic niet.
Integendeel.
Ik lees hier louter adviezen die naar eer en geweten gegeven worden.
Ik kan mij voorstellen dat sommige van die adviezen hard binnenkomen bij TS, maar dan vat hij ze mijns inziens echt verkeerd op.

De gegeven adviezen snijden mijns inziens zeer zeker hout en ik denk dat TS er heel goed zijn voordeel mee kan doen.

Helaas is het op veel fora zo, dat antwoorden van de categorie "dat wil ik helemaal niet horen" of die een reeds vooringenomen mening onderuit halen, niet op prijs worden gesteld.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten