Antifouling

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Antifouling

Berichtdoor Marie Christina » 06 Jun 2018, 12:11

Ze hebben mij destijds 5 jaar garantie gegeven.
Na 6 jaar ging de boot droog.
Er zat alleen een groene waas op.
Geen "baard" .

Na nog eens vier jaar (dit voorjaar) is de boot weer droog geweest.
Nu waren er heel wat plekken op die draadalg hadden.
Ook moest ik vanaf de boeg tot zo'n 1/3 van de lengte het vlak opnieuw erin rollen omdat de primerlaag zichtbaar begon te worden. (Slijtage)

Het klopt dat het een stevig prijsje is. Al vind ik het, gezien de hoeveelheid werk, nog wel gaan.
Zoals ze destijds bij de aanvraag van de offerte zeiden: "Wij zijn niet de goedkoopste, maar ook niet de duurste. Wél de beste voor het geld. "
Tot nu toe ben ik het daar mee eens.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Antifouling

Berichtdoor Hooveld960 » 09 Jun 2018, 15:04

Iets wat mij opviel op hun website is dat zij zelf zeggen dat de kwaliteit van de hedendaagse antifouling t.o.v. vroeger achteruit is gegaan zodat eigenlijk nu jaarlijks nieuwe antifouling moet worden aangebracht i.p.v. voorheen iedere twee (of zelfs drie) jaar. Ik heb zelf pasgeleden mijn eerste boot aangeschaft die afgelopen winter van een nieuwe laag antifouling (Epifanes werdol kopervrije onderwaterverf) is voorzien. Er werd mij toen verteld dat ik over drie jaar weer opnieuw antifouling moet aanbrengen. Maar is dat dus zo?


Niemand een reactie?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Antifouling

Berichtdoor henkvd » 09 Jun 2018, 15:51

In het algemeen kan je zeggen dat bij harde antifouling de werkzame stoffen ivm met milieu eisen een stuk minder aanwezig zijn in harde antifouling, ze gaan dus idd een stuk korter mee.

Verder heeft de ligplaats heel veel invloed op de aangroei, helder of troebel water, zout of zoet , in de zon of schaduw etc etc, hebben erg veel invloed.Resultaten kunnen met de zelfde antifouling dus enorm verschillen.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4464
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Antifouling

Berichtdoor R.C.Grootveld » 10 Jun 2018, 11:33

henkvd schreef:Verder heeft de ligplaats heel veel invloed op de aangroei, helder of troebel water, zout of zoet , in de zon of schaduw etc etc, hebben erg veel invloed.Resultaten kunnen met de zelfde antifouling dus enorm verschillen.

Klopt, mijn schip is er recentelijk ook uit geweest en de meeste AF 'schade' zat op de waterlijn.
De rest zag er nog prima uit, de aanslag spoot je er zo af.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Antifouling

Berichtdoor Hooveld960 » 10 Jun 2018, 11:37

Dit najaar gaat de boot in ieder geval even uit het water i.v.m. een geplande reparatie, dan kan ik mooi kijken hoe het onderwaterschip eruit ziet.
Ik heb wel begrepen dat als je met hogedruk gaat schoonspuiten je tegelijk ook de antifouling laag er (gedeeltelijk) weer afspuit.
Dus dan kan je toch beter maar niet afspuiten?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Antifouling

Berichtdoor R.C.Grootveld » 11 Jun 2018, 11:34

Hooveld960 schreef:Dit najaar gaat de boot in ieder geval even uit het water i.v.m. een geplande reparatie, dan kan ik mooi kijken hoe het onderwaterschip eruit ziet.
Ik heb wel begrepen dat als je met hogedruk gaat schoonspuiten je tegelijk ook de antifouling laag er (gedeeltelijk) weer afspuit.
Dus dan kan je toch beter maar niet afspuiten?

Ik was er bij toe ze werd afgespoten en hier en daar liet er wel wat los.
Maar om nu te zeggen dat je het er af spoot ..

Wel grappig was de reactie van de AF toen we met anti-kalk aan de slag gingen .... dat reageert met elkaar
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Antifouling

Berichtdoor Klaver vier » 11 Jun 2018, 16:11

Bij mij hebben ze hem de laatste keer met 120 atm afgespoten niets aan het handje hoor,een paar heel kleine plekjes die los lieten
Licht opschuren en gewoon een hele nieuwe laag er op,kan ze er weer ff tegen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Antifouling

Berichtdoor Melvin » 13 Jun 2018, 16:20

Tegenwoordig is er voor ons alleen nog maar de antifouling met een laag koper percentage, 12% koper mag er nog maar in zitten. Voorheen gebruikte wij de Interspeed 340, zat wel 40% in, dat werkte teminste. Tegenwoordig ben ik wel tevreden met die antifouling van Scirocco, moet wel 2 lagen erop zetten, dan gaat hij goed een seizoen mee. Zag hem van de week in de aanbieding staan bij Marinediscounter. De 1 comp primer van international beroepsvaart mag nog wel gebruikt worden, Intertuf 203! Prachtige primer, goeie laagdikte aanbrengen en een stuk goedkoper dan de Primocon.
Melvin
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 13 Jun 2018, 15:52
ligplaats: Harlingen
info:

Re: Antifouling

Berichtdoor aquanaut » 13 Jun 2018, 16:31

Melvin schreef:Tegenwoordig is er voor ons alleen nog maar de antifouling met een laag koper percentage, 12% koper mag er nog maar in zitten. Voorheen gebruikte wij de Interspeed 340, zat wel 40% in, dat werkte teminste. Tegenwoordig ben ik wel tevreden met die antifouling van Scirocco, moet wel 2 lagen erop zetten, dan gaat hij goed een seizoen mee. Zag hem van de week in de aanbieding staan bij Marinediscounter. De 1 comp primer van international beroepsvaart mag nog wel gebruikt worden, Intertuf 203! Prachtige primer, goeie laagdikte aanbrengen en een stuk goedkoper dan de Primocon.


Ook toevallig dat de webdesigner van Marinediscounter ook Melvin heet......... en uit Harlingen komt.
Goed verhaal...


Aquanaut
Domme vragen bestaan niet, domme antwoorden helaas wel!
Gebruikers-avatar
aquanaut
 
Berichten: 2589
Geregistreerd: 04 Jan 2012, 20:46
ligplaats: box E16
info: Scheepsbouwers vlet 10,50 x 4,00m

Re: Antifouling

Berichtdoor RuudM » 13 Jun 2018, 18:27

Was mij ook al opgevallen
:geek: :mrgreen: :mrgreen:
Ancora Imparo
Gebruikers-avatar
RuudM
 
Berichten: 310
Geregistreerd: 27 Mei 2016, 19:24
ligplaats: wisselend
info:

Vorige

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten