In plaats van direct over motorvermogen te beginnen, zou ik me eerst afvragen wat voor boot het meest geschikt voor je is.
Ofwel: Wat wil ik?
- Wil ik een 'dagje weg' of wil ik een tour van 4 weken of langer maken ?
- Wil ik 'mooie hekgolven' maken of gewoon lekker met de boot als drijvende camper op stap?
- Wil ik het grote water (~ Zeeuwse stromen, IJsselmeer, Noordzee) of blijf ik binnen ?
- Hoe lang wil ik 'self supporting' zijn ?
- Met hoeveel mensen wil ik aan boord kunnen verblijven? En hoe vaak doe je dat?
etc. etc. etc.
Ter illustratie: Wij zijn daar een jaar of 3 mee bezig geweest voordat echt duidelijk was wat we echt wilden.
En nadat we ons eerst op polyesther halfglijder hadden gericht, is het uiteindelijk een oerdegelijk stalen waterverplaatser geworden.
Op basis daarvan een wensenpakket opstellen en daarmee op zoek gaan naar een geschikt schip.
Of je een VB moet hebben vind ik in dit kader het minst relevant, dat is bijzaak en mag m.i. nooit een reden zijn om voor een bepaald soort schip te kiezen.
Los van het feit dat ik van mening ben dat je sowieso een VB zou moeten hebben:
Zodrag je de landsgrenzen van NL/B over gaat, heb je al snel een VB nodig (D, F)
En voor B heb je ook nog eens een marifoonbrevet nodig, want B kent een marifoonplicht als je boot langer is dan 7m
Kortom: Stof tot nadenken
Een schip is een trots bezit en de praktijk laat zien dat veel mensen in verkeerde, vaak in een opwelling gekochte, boten varen.