Stationair gaat te snel

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Re: Stationair gaat te snel

Berichtdoor eagle » 02 Jun 2018, 19:32

Goede foto,s!

Op de foto van het deksel is de draaischijf van de Toeren-verhoging te zien; Daarop zit een ronde stalen nok-pen.

De grote plaatstalen schijf met de drie sleuven is een zg Off-set plaat.
Hij zorgt ervoor, dat de stalen rol 12 bij "Neutraal" precies op de hartlijn van de curveschijf staat, als tevens de Toeren-verhoging op Nul staat.
De stand van deze schijf wordt bepaald doordat de eerder genoemde nok-pen in de verticale (bijna) rechte sleuf steekt.

Als dat niet het geval is, omdat tijdens het aanbrengen van het deksel de schijf per ongeluk iets is verdraaid, dan staat rol 12 niet meer in, maar boven de hartlijn, en mis je een deel van de gas-slag..

Let goed op bij montage van het deksel, of de nok-pen wel in de voor hem bedoelde sleuf komt. Als dat mis gaat, dus ernaast, drukt de nok-pen tegen de plaat aan, of zelfs helemaal naast de sleuf, als de plaat (veel) te ver scheef staat.

Als controle kun je de juiste werking van de Toeren-verhoging hefboom testen: Daarmee moet je een klein stukje Gas kunnen geven. Als dat werkt, zit de nok-pen goed in de sleuf...

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Stationair gaat te snel

Berichtdoor eagle » 02 Jun 2018, 19:47

henkvd schreef: Een 1/4 van de slag van de hendel gebeurd er nu helemaal niets, normaal hoort hier een minimale speling die eigenlijk niet waarneembaar is op de hendel aanwezig te zijn.


Mee eens, maar dat komt in het filmpje, omdat de off-set plaat meedraait, waardoor de curve-beweging teniet wordt gedaan.

Als het deksel juist gemonteerd is, wordt het meedraaien verhinderd door de nok-pen van de Toeren-verhoger. Hij verdraait dan alleen (weinig) als de toeren-verhoger wordt bediend..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Stationair gaat te snel

Berichtdoor henkvd » 03 Jun 2018, 01:16

Kan ook zijn dat de throttle drum 180 grd moet draaien, die is men dan vergeten om te zetten na het ombouwen van pull naar push voor de gas bediening.
Dan zou je warm up lever nu helemaal niet werken.
beide schroeven los en 180 grd door draaien en weer vast zetten.
Afbeelding
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4463
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Stationair gaat te snel

Berichtdoor eagle » 03 Jun 2018, 11:19

henkvd schreef:Kan ook zijn dat de throttle drum 180 grd moet draaien, die is men dan vergeten om te zetten na het ombouwen van pull naar push voor de gas bediening.
Dan zou je warm up lever nu helemaal niet werken.
beide schroeven los en 180 grd door draaien en weer vast zetten.
Afbeelding


Inderdaad, zeer wel mogelijk..

Test: Deksel eraf, Trek de gaskabel-hefboom terug zoals in foto "Gaskabel handmatig teruggetrokken".
De drie-sleuven-plaat staat dan goed, want rol 12 staat precies op de hartlijn van de Curve-schijf.

Probeer nu het deksel te plaatsen, en kijk daarbij goed of de nok-pen in de sleuf gaat, ZQNDER dat de plaat ook maar iets verdraait! (Beide hefbomen op Nul)
Test daarna de werking van de Toeren-verhoog Hefboom (Warm-up lever).

Niet goed? Dan Henk zijn advies opvolgen..

Gr, Eagle
eagle
 
Berichten: 978
Geregistreerd: 30 Apr 2012, 18:04
ligplaats:
info:

Re: Stationair gaat te snel

Berichtdoor dading » 03 Jun 2018, 20:03

Bedankt heren! Fijn dat er experts als jullie zijn die hun kennis delen. Vanavond gaat het niet meer lukken maar ik hoop dat ik morgenavond de tijd heb om het kastje weer open te maken en er zeker van te zijn dat alles op z'n plaats zit. De warm-up lever doet het wel maar alleen in de laatste 10% van zijn bewegingsruimte, geeft dus maar heel weinig extra toeren. Ik laat het weten zodra ik het heb geprobeerd!
dading
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 30 Mei 2018, 14:38
ligplaats: Zaanstreek
info:

Re: Stationair gaat te snel

Berichtdoor dading » 04 Jun 2018, 20:26

eagle schreef:Let goed op bij montage van het deksel, of de nok-pen wel in de voor hem bedoelde sleuf komt. Als dat mis gaat, dus ernaast, drukt de nok-pen tegen de plaat aan, of zelfs helemaal naast de sleuf, als de plaat (veel) te ver scheef staat.

Als controle kun je de juiste werking van de Toeren-verhoging hefboom testen: Daarmee moet je een klein stukje Gas kunnen geven. Als dat werkt, zit de nok-pen goed in de sleuf...


henkvd schreef:Kan ook zijn dat de throttle drum 180 grd moet draaien, die is men dan vergeten om te zetten na het ombouwen van pull naar push voor de gas bediening.
Dan zou je warm up lever nu helemaal niet werken.
beide schroeven los en 180 grd door draaien en weer vast zetten.


De warm-up lever deed het wel een beetje dus eigenlijk zou dit niet de oplossing moeten zijn maar het blijkt wel te werken! Ik heb de throttle drum 180 graden gedraaid en de speling is weg en ik kan weer het hele bereik van m'n carborateur bedienen! De warm up lever doet het nu helemaal niet meer maar die heb ik tot nu toe sowieso niet nodig gehad. Vanwege die speling gaf hij nauwelijks extra gas dus ik vraag me ook af of hij überhaupt nuttig was.

Dus: niet helemaal zoals het hoort maar voor mij is het de oplossing! Bedankt eagle en henkvd!
dading
 
Berichten: 4
Geregistreerd: 30 Mei 2018, 14:38
ligplaats: Zaanstreek
info:

Re: Stationair gaat te snel

Berichtdoor henkvd » 04 Jun 2018, 21:35

Dat de warm up lever helemaal niet meer werkt , klinkt goed, deze kan alleen bedient worden als de grote hendel in neutraal staat ( rechtop ) .
Warm up lever is alleen bedoelt om gas bij te geven bij het starten en direct daarna bij het warm draaien als de evt choke werking niet meer aanwezig is.
henkvd
Beheerder
 
Berichten: 4463
Geregistreerd: 17 Dec 2011, 19:53
Woonplaats: Katwijk
ligplaats: Katwijk
info:

Re: Stationair gaat te snel

Berichtdoor wolflow » 08 Apr 2019, 08:27

Zie hier boven plaatje wat lijkt uit een stuk uit service manual.
Is er iemand die mij kan vertellen waar ik service manual kan vinden, ik kan alleen gebruikershandleiding vinden.
Alvast many thx!
wolflow
 
Berichten: 1
Geregistreerd: 08 Apr 2019, 08:20
ligplaats: Amsterdam
info: Zwitserse legersloep met Nimarine NF15 buitenboordmotor

Vorige

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten