tropennachten

Re: tropennachten

Berichtdoor Noordvaarder » 04 Jun 2018, 13:45

2 gaten in je koelkast boren kan ook.
In 1 gat doe je een slang voor de aanvoer van warme lucht middels een pompje,en in het andere gat plaats je een slang voor de uitvoer van koele lucht dat door de koelkast koud,danwel koel is gemaakt.
Maar ja,of de inhoud van je koelkast daar nu zo blij van wordt? :D

Gewoon een grote ventilator,die vaak achter in een PC-kast zat inbouwen in de kajuit.
Werkt op 12 volt,heeft weinig lawaai,en zorgt voor een "koelere briesje" is je boot.
Goedkoop en effectief.
En door het ééntonig geluid van dat dingetje val je gewoon in slaap.

In jou situatie zou ik wel een chiller overwegen,omdat jij op de boot wil wonen.
Wel een verschil met de meesten die er maar een paar weken,en af en toe en weekend op verblijven.
En de hitte is al weer de deur uit toch?
Noordvaarder
 

Re: tropennachten

Berichtdoor Hooveld960 » 04 Jun 2018, 14:45

Zo'n Dometic airco die je op caravans vaak ziet, te plaatsen op de opening van een dakluik, dat is toch een idee?
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: tropennachten

Berichtdoor Noordvaarder » 04 Jun 2018, 17:43

Hooveld960 schreef:………... te plaatsen op de opening van een dakluik, dat is toch een idee?


Ja mooi :idea: ,maar dan moet je wel een dakluik hebben natuurlijk.
Want ik heb nog geen Doerak gezien,waar een dakluik in zit.
En trouwens,zie je het al voor je in veel AK-gedeeltes,waar men er dan bovenop zit te sturen? :roll: :lol:
Op het achterdek dan maar een Dometic airco? :mrgreen: :mrgreen:
Noordvaarder
 

Re: tropennachten

Berichtdoor Popeye » 04 Jun 2018, 19:30

quichot schreef:De dekken nathouden werkt alleen verkoelend als dat water verdampt. Voor verdamping is namelijk energie nodig, en die wordt in de vorm van hitte onttrokken aan het dek, dat daardoor afkoelt. Daarmee voorkom je dat de ruimte eronder een oventje wordt. Overdag, in de brandende zon, is constant nathouden zeer effectief.

Na zonsondergang heeft nathouden echter geen zin meer. De dekken zijn dan al te koel. Die nemen de omgevingstemperatuur aan, en zelfs op een zwoele zomeravond is dat niet veel meer dan een graad of 22, ongeveer de temperatuur van het buitenwater zelf dus. Als er geen warmte-uitwisseling meer plaatsvindt stopt ook het afkoelingsproces. Maar dankzij onze inspanning om wanden en dekken goed te isoleren is het in de hutten nog steeds tropisch warm. Dan is zo'n zacht briesje binnen een stuk effectiever.


Ik ging er dan ook van uit dat de temperatuur binnen hoog was doordat de zon op het dek en het schip staat te branden. Wanneer je dus overdag de temperatuur binnen - en misschien heb je er buiten zelfs ook nog profijt van - laag houdt, hoef je volgens mij 's avonds minder je best te doen om te koelen. Ik slaap trouwens altijd vlak onder een geopend luik en heb meestal weinig last van de warmte.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: tropennachten

Berichtdoor quichot » 04 Jun 2018, 19:52

Een paar aanvullinkjes:

actief koelen kost zomaar het vijf- a tienvoudige aan stroom dan een 40W ventilator. En 's nachts wordt geen stroom bijgeladen, noch via de dynamo, noch via de zonnepanelen (even ervan uitgaand dat we niet overal over walstroom kunnen beschikken).

Dus vandaar die tip van een ventilator. Maar dan niet eentje op 12V. Ik heb een paar van die dingen gehad (waaronder zo'n ingebouwde electronicafan), maar die waren toch een stuk luidruchtiger dan wat je na een kwartiertje schaapjes tellen nog leuk vindt. Een ander nadeel vond ik de zeer plaatselijke, harde luchtstroom.

Zo'n grote 230V huiskamerfan daarentegen houdt met z'n grote bladen en z'n lage toerental zachtjes zoevend de lucht in het hele vertrek in beweging, alsof een briesje door een open raam over je huid streelt. Hoeft dan ook echt niet aan het voeteneind te staan. En je hoeft ook niet wakker te liggen van het stroomgebruik. Vandaar dat ik mijn tip koppelde aan een omvormertje.

Jack, het helpt natuurlijk enorm als je overdag zoveel mogelijk hitte weet buiten te houden. Ik ben dan ook de hele warme dag met putsen in de weer. Goddank is er dan koud bier!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: tropennachten

Berichtdoor Marie Christina » 04 Jun 2018, 20:58

Dat gooi je toch niet over het dek, hoop ik? :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Vorige

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten