Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor broekerhaven » 28 Mei 2018, 17:56

Toch leuk altijd ... die weekend experts.
zou je bijna je boot verkl@#t hebben met hun goede advies.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor quichot » 28 Mei 2018, 19:03

Die lange dooskiel (of zie ik dat verkeerd op de foto) zal de effectiviteit eerder negatief beïnvloeden dan die kimkielen, die juist als scharnierpunt prima van pas komen. Verder lijkt mij een hekschroef op dit formaat schip volkomen overbodig.
Het boegschroefje vind ik trouwens wel heel priegelig. Weet je iets van de stuwkracht?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3039
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor peter jansen » 28 Mei 2018, 19:31

broekerhaven schreef:Toch leuk altijd ... die weekend experts.
zou je bijna je boot verkl@#t hebben met hun goede advies.


Haha toch zitten wij ook allemaal aan dezelfde koffie tafel hoor......
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor varg » 28 Mei 2018, 19:39

quichot schreef:Het boegschroefje vind ik trouwens wel heel priegelig. Weet je iets van de stuwkracht?



Inderdaad een kleintje (sorry), maar lekker ver naar voren en voldoende onder water. Gewoon even iets langer op de knop drukken als dat mag van meneer vetus. Ik heb goede berichten gehoord over de plastic veelbladschroef, schijnt flink te schelen.
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor Roelof » 28 Mei 2018, 20:51

varg schreef:goed schip...niets aan wijzigen. Ik zie de rasters voor de bs niet zitten, ws. zijn die al verwijderd. Deze rasters kunnen het rendement ernstig verkleinen, wijs besluit dus. Een goed vaarjaar gewenst. Arnold


Afgezien van rendement houden roosters voor de boegschroeftunnels vaak niet tegen waar ze voor bedoeld zijn; touw, waterplanten, takken, enz.
Wat het wel tegenhoud is de toegankelijkheid om de schroef schoon te maken als deze iets naar binnen getrokken heeft....., desnoods in je zwembroek te water om de BS schoon te maken.

Een open tunnel is toegankelijk met je hand / arm, als er een rooster voor zit kun je er niet bijkomen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor herman42 » 29 Mei 2018, 16:55

quichot schreef:Die lange dooskiel (of zie ik dat verkeerd op de foto) zal de effectiviteit eerder negatief beïnvloeden dan die kimkielen, die juist als scharnierpunt prima van pas komen. Verder lijkt mij een hekschroef op dit formaat schip volkomen overbodig.
Het boegschroefje vind ik trouwens wel heel priegelig. Weet je iets van de stuwkracht?


Dag Q, waarom vind je een hekschroef overbodig bij deze lengte? Ik denk er aan om een hekschroef te laten monteren voor het gemak als je veel sluizen moet nemen etc., vermoedelijk ga ik het toch eerst een jaartje 'zonder' proberen om de boot te leren kennen.
De boegschroef deed niet echt veel, nu het raster er af is en met een nieuwe schroef zou het beter moeten zijn. Er is bovendien een nieuwe accu geplaatst met een hoge 'cca', volgens de monteur in de orde van 1000 ampère. Ik ben heel benieuwd wat het effect zal zijn. Het is overigens een 55 kgf Vetus.
herman42
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 10 Mei 2018, 12:29
ligplaats: Friesland
info:

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor varg » 29 Mei 2018, 20:38

herman42 schreef:Het is overigens een 55 kgf Vetus.

geschikt voor schepen van 8,5 tot 12,5 mtr zegt men
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor herman42 » 02 Jun 2018, 09:08

Gistermiddag onze boot opgehaald. Nou 55 kgf is inderdaad voldoende! Binnen no time om de as, wat een genot.
Alle filters en olie vervangen, cv ketel nagekeken, aggregaat weer ok, nieuwe hydrofoor, boegschroef die werkt en onderwaterschip kan er weer tegen.
herman42
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 10 Mei 2018, 12:29
ligplaats: Friesland
info:

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor quichot » 02 Jun 2018, 10:16

herman42 schreef:Dag Q, waarom vind je een hekschroef overbodig bij deze lengte? Ik denk er aan om een hekschroef te laten monteren voor het gemak als je veel sluizen moet nemen etc., vermoedelijk ga ik het toch eerst een jaartje 'zonder' proberen om de boot te leren kennen.
De boegschroef deed niet echt veel, nu het raster er af is en met een nieuwe schroef zou het beter moeten zijn. Er is bovendien een nieuwe accu geplaatst met een hoge 'cca', volgens de monteur in de orde van 1000 ampère. Ik ben heel benieuwd wat het effect zal zijn. Het is overigens een 55 kgf Vetus.

Goed dat je BS nu weer naar behoren presteert!

Een boegschroef heeft bij het manoeuvreren in beperkte ruimtes echt meerwaarde, zeker bij dwarswind. In dat opzicht is een hekschroef een stuk minder nuttig, immers, de achterkant van je schip is al voldoende beheersbaar met schroef en roer. Anders gezegd: de kont krijg je altijd wel bij. Dat zal je in de praktijk ook gaan merken. Dat heb je zo onder de knie.
Je hebt gelijk dat die lengte er minder toe doet, al is het op kleine jachtjes wel een beetje een overkill. Ook langere schepen kunnen prima af zonder hekschroef. Die tref je in de beroepsvaart dan ook zelden aan.

Dus waar een boegschroef heel nuttig kan zijn, en bij kan dragen aan veiligheid, is een hekschroef eerder gemak dient de mens. Tja, hoe makkelijk wil je hebben?
Ik behoor echt niet tot de stuurlui aan wal die schamperen dat je dan niet kan varen. Dat zijn praatjes voor aan de bar van het clubhuis, maar bedenk wel dat het allemaal geld kost, allemaal onderhoud behoeft én allemaal kapot kan. En als je dan nooit hebt geleerd hoe je met schroef en roer het achterschip ook prima onder controle kunt houden, is leiden pas echt in last!

Ga lekker varen! Ik gok dat je bij terugkomst denk: waarom wilde ik eigenlijk een hekschroef? ;)
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3039
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor elrenegado » 04 Jun 2018, 13:13

even aanvulling over het wel/geen nut hebben van een hekschroef.

ik kreeg laatst de vraag welk type hekschroef ik had, waarop ik antwoorde er geen te hebben.
De vraag kwam omdat iemand mij bijna recht van en naar de wal zag gaan.

Maar ik doe dat door het roer vol om te gooien, en dan een beetje gas vooruit te geven tegelijk met de boegschroef.
bv boot ligt met stuurboord aan de wal, en je wilt recht van de wal af vanwege wind of andere boten.
roer vol stuurboord, boegschroef naar bakboord, en direct ook de motor inschakelen vooruit.
Feitelijk stuur je naar de wal, maar daardoor draait je kont van de wal, en de boegschroef duwt je boeg van de wal waardoor je bijna recht van de kant gaat...

Ik zou eerst even lekker op pad gaan met je boot,
en vooral bovenstaande eens proberen als het uitkomt...
scheelt je de investering van een hekschroef
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten