tropennachten

tropennachten

Berichtdoor quichot » 03 Jun 2018, 09:38

De tropische temperaturen die steeds vaker ook ons land bereiken bieden vele geneugten, maar kunnen, als we te kooi gaan, tot de onaangename verrassing leiden dat de thermometer benedendeks nog monter 30+c aanwijst.

Voor velen van ons, waaronder mijzelf, is een airco meestal om energietechnische redenen buiten bereik. Maar als u een bescheiden omvormertje aan boord heeft, is dit misschien een uitkomst:
Staande kamerventilator, nu voor 2 tientjes bij o.a. de Blokker en Plentyparts.

Vanuit de gedachte, daar kan ik me geen buil aan vallen, heb ik er een gekocht, en wat blijkt?
Dat ding doet zijn zegenrijke werk volkomen geluidloos, en zorgt in de laagste stand al voor een uiterst aangename verkoeling in de slaaphut. En dat bij een maximaal verbruik van slechts 40W.

Geen aandelen, hoor je dan te zeggen, en dat is ook zo, maar ik dacht, ik tip u even!
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: tropennachten

Berichtdoor helenakruiser » 03 Jun 2018, 10:54

Bijkomend voordeel is dat wij geen last meer hebben van muggen , gebruiken zo'n ventilator al heel wat jaartjes .

Vriendelijke groet
helenakruiser
 
Berichten: 218
Geregistreerd: 31 Dec 2013, 12:35
Woonplaats: Amstenrade
ligplaats: Jutryp
info: Helenakruiser , Daf 575

Re: tropennachten

Berichtdoor Popeye » 03 Jun 2018, 15:15

Dacht ik laatst nog, zou het ook niet verkoelend werken binnen, wanneer je op een strategisch punt met een pompje water over je dek pompt?

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: tropennachten

Berichtdoor Noordvaarder » 03 Jun 2018, 15:42

Popeye schreef:Dacht ik laatst nog, zou het ook niet verkoelend werken binnen, wanneer je op een strategisch punt met een pompje water over je dek pompt?
Groet, Jack.


Ik denk het wel,maar dan moet je, voordat de zon gaat schijnen en de lucht verwarmd, je hut daardoor koel houiden.
Ramen en deurtjes dichthouden natuurlijk.
Maar anders heeft het weinig effect,want als de lucht in de kajuit al warm is,en het circuleerd dan niet,dan denk ik,dat er niet veel graden afgaan van de temperatuur.

En qua stroomverbruik, pompje versus ventilator, zal het denk ik geen verschil maken.
Noordvaarder
 

Re: tropennachten

Berichtdoor bas » 03 Jun 2018, 16:12

Dacht ik laatst nog, zou het ook niet verkoelend werken binnen, wanneer je op een strategisch punt met een pompje water over je dek pompt?


Doe het wel eens over het achterdek om de machinekamer iets koeler te houden. Scheelt een paar graden maar is niet geïsoleerd. Beste werkt het met hele fijne nevel. Zie je in het buitenland ook wel eens boven de groente in de supermarkt of boven terrassen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: tropennachten

Berichtdoor Roelof » 03 Jun 2018, 20:55

Water over het dek laten stromen helpt echt wel om de boot van binnen koel te houden. In de 80er jaren op coasters zonder AC deden we dat ook in de middellandse zee en het koelde behoorlijk af Alle scupperpipes een paar centimeter verhogen en dekwas over de dekken laten stromen.
Hiervoor werd vanzelfsprekend buitenboordwater gebruikt.

Op de binnenwateren zou ik het niet willen doen omdat de boot door het zanderige water in in mum tijd enorm smerig wordt.

Door de huidige hoge temperaturen ben ik wel na gaan denken om een chiller in te bouwen. Voeding dmv een pomp met buitenboord water, dit zal altijd verkoelen denk ik.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: tropennachten

Berichtdoor quichot » 04 Jun 2018, 10:07

De dekken nathouden werkt alleen verkoelend als dat water verdampt. Voor verdamping is namelijk energie nodig, en die wordt in de vorm van hitte onttrokken aan het dek, dat daardoor afkoelt. Daarmee voorkom je dat de ruimte eronder een oventje wordt. Overdag, in de brandende zon, is constant nathouden zeer effectief.

Na zonsondergang heeft nathouden echter geen zin meer. De dekken zijn dan al te koel. Die nemen de omgevingstemperatuur aan, en zelfs op een zwoele zomeravond is dat niet veel meer dan een graad of 22, ongeveer de temperatuur van het buitenwater zelf dus. Als er geen warmte-uitwisseling meer plaatsvindt stopt ook het afkoelingsproces. Maar dankzij onze inspanning om wanden en dekken goed te isoleren is het in de hutten nog steeds tropisch warm. Dan is zo'n zacht briesje binnen een stuk effectiever.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: tropennachten

Berichtdoor Roelof » 04 Jun 2018, 12:44

Wat Quichot beschrijft klopt natuurlijk, hetzelfde principe als de verdamper in een AC.
Ik bedoelde de dekken permanent te laten overstromen, het staal zal niet warmer worden dan de water temperatuur zolang het water blijft stromen.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: tropennachten

Berichtdoor Noordvaarder » 04 Jun 2018, 12:58

Roelof schreef: het staal zal niet warmer worden dan de water temperatuur zolang het water blijft stromen.


Maar dat wil niet zeggen,dat de temperatuur binnen niet warmer wordt.
Want zolang je ramen en deuren openzet,waaidt vrolijk de warme lucht naar binnen,en zal de boel van binnen warm houden.
En dan geeft een ventilator een zogenaamde koel briesje.
De lucht is dan in feite niet koeler,maar doordat er beweging in de luchtstroom zit,voelt dat koeler aan.

En door onze verwoede pogingen om alles beter te isoleren,onttrekt een koel gehouden dak , geen warmte uit de warme lucht in de kajuit meer tegenwoordig.
Een standairco is dan beter,zoals je ook ziet op caravans.
Maar ja, waar plaats je die,en hoe ziet dat er dan uit?
Vandaar dat je dat nog weinig tot helemaal niet ziet.
Noordvaarder
 

Re: tropennachten

Berichtdoor Roelof » 04 Jun 2018, 13:15

Terechte opmerking van Noordvaarder denk ik. Ook ik isoleer zo veel mogelijk.
Vandaar dat ik overweeg om een chiller met voeding dmv buitenboord water in te bouwen. Het water is meestal niet veel warmer dan zo'n 22 / 23 graden. Dat zou een aangename temperatuur zijn ;)

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Volgende

Terug naar Hints en tips

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten