Vuilwater tank elektrisch maken

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Mei 2018, 20:06

bas schreef:Bij elke discussie over Dit, antifouling, emissies wordt er gelijk gewezen naar de beroepssector en dat de pleziervaart maar op kleine schaal is maar dat beeld klopt echt niet. Wel als individu maar niet als gehele sector.

Eindelijk iemand die door denkt en in het grote plaatje denkt ..
Er zijn ca 100x zoveel pleziervaartuigen als beroepsvaartuigen (eigenlijk weiger ik principieel die kreten te gebruiken, want ze bestaan nl niet in de wet).
Daarbij is er ook nog een grijs gebied: De bruine vloot, of eigenlijk 'passagiersvervoer' anders dan als 'openbaar vervoer'.
Want je kunt je afvragen of een schip met 100 betalende passagiers die voor hun plezier op het water zitten, maar waarbij een handvol mensen geld verdienen, wel als 'beroepsvaart' bestempeld mogen worden.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor Hooveld960 » 30 Mei 2018, 20:33

De passagiers(rondvaart)boten vallen onder dezelfde regels als de pleziervaartuigen vwb het niet mogen lozen van vuilwater!
Groeten Jan
==========
Hooveld960
==========
Gebruikers-avatar
Hooveld960
 
Berichten: 793
Geregistreerd: 30 Apr 2018, 10:18
ligplaats: Sneek
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor Marie Christina » 30 Mei 2018, 21:38

Als iemand naar aanleiding van de topictitel dit aanklikt snapt ie er geen reet van. :lol:
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Mei 2018, 22:29

Hooveld960 schreef:De passagiers(rondvaart)boten vallen onder dezelfde regels als de pleziervaartuigen vwb het niet mogen lozen van vuilwater!

Ook dat klopt niet, want juridisch gezien mag niemand fecaliën houdend afvalwater lozen op het oppervlaktewater.....
En dat mag al niet sinds de jaren 70 .....
Alleen was er voor de scheepvaart een gedoogbeleid, dat is nu dus afgeschaft voor de pleziervaart.
Je zou zelfs dus kunnen spreken van rechtsongelijkheid.
Een mooie case voor de juristen ....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor Lotte » 30 Mei 2018, 22:47

Toch blijf ik er bij dat die paar keutels, want het is vooral de kleine boodschap, wel zullen meevallen. Want als er dan zoveel bootjes rondvaren, wat denken we dan van al die (oude) diesels met zwaar vervuilde uitlaatgassen. Nogmaals, ik denk dat het wel meevalt. Vooral als ik hoor hoe schoon ons vaarwater is en er een weelderige plantengroei is. Ik heb mijn antwoord al in het begin van dit topic gekregen en heb voor wat betreft lozen mijn conclusie getrokken. Lozen dus, maar niet naast de ontbijtende buurman. :?
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor R.C.Grootveld » 30 Mei 2018, 23:26

Lotte schreef:Toch blijf ik er bij dat die paar keutels, want het is vooral de kleine boodschap, wel zullen meevallen. Want als er dan zoveel bootjes rondvaren, wat denken we dan van al die (oude) diesels met zwaar vervuilde uitlaatgassen.

En toch zit, naast een overeenkomst, ook een heel groot verschil tussen die twee zaken .....
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor Roelof » 31 Mei 2018, 07:05

Afgezien van het wettelijke verbod om de sewage tank in open wateren te lozen is over het algemeen iedereen het er er over eens dat het ook geen goede zaak is. Op onze kruiser ging alle afval water de tank in, en was deze na ca 3 dagen vol (2 personen).
Behalve fecaliën kan het afval water ook de resten van schoonmaakmiddelen, zeep, shampoo, medicijnen enz. bevatten. Allemaal niet goed voor het milieu.

Zoals eerder vermeld, ontbreekt het vaak aan (werkende) afgifte installaties. De meeste mensen zouden afgifte tegen betaling geen probleem vinden zolang de prijs realistisch blijft.
Ligt hier geen taak voor branche organisaties zoals bv de Hiswa of ANWB om dit op te pakken?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor bas » 31 Mei 2018, 08:14

Toch blijf ik er bij dat die paar keutels, want het is vooral de kleine boodschap, wel zullen meevallen. Want als er dan zoveel bootjes rondvaren, wat denken we dan van al die (oude) diesels met zwaar vervuilde uitlaatgassen. Nogmaals, ik denk dat het wel meevalt. Vooral als ik hoor hoe schoon ons vaarwater is en er een weelderige plantengroei is.


Je beslissing om te lozen snap Ik, je kunt vaak ook niet anders maar idd.....doe het dan tijdens de vaart. De gedachtegang erachter is echter een beetje jammer en getuigd niet echt van parate kennis.

En wat betreft die diesels......daar kun je op wachten dat er is iemand wakker schrikt en dat beet gaat pakken.

Denk ook niet dat het handig is om hard te gaan schreeuwen over rechtsongelijkheid en dat soort zaken, dan kun je de deksel nog wel eens op je neus krijgen.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor quichot » 31 Mei 2018, 08:34

R.C.Grootveld schreef: Er zijn ca 100x zoveel pleziervaartuigen als beroepsvaartuigen (eigenlijk weiger ik principieel die kreten te gebruiken, want ze bestaan nl niet in de wet).

Zo zie je maar weer hoe ver de wettelijke grootschipcriteria afstaan van de praktijk. ;)

R.C.Grootveld schreef:Want je kunt je afvragen of een schip met 100 betalende passagiers die voor hun plezier op het water zitten, maar waarbij een handvol mensen geld verdienen, wel als 'beroepsvaart' bestempeld mogen worden.


Met dat schip wordt ondernemingsgewijs geld verdiend waarover belasting wordt geheven. En niet alleen door de ondernemers die er in hebben geïnvesteerd, maar ook door de bemanningsleden die als werknemer aan boord zijn, waaronder ook bedienend, dus niet-nautisch personeel. Op een passagiersschip zijn dat er dus vaak nog meer dan dat handjevol op een vrachtschip.
Of de vracht nou bestaat uit nou rollen staal of passagiers, dat maakt geen enkel verschil. Passagiersvaart is beroepsvaart.

Maar dat hele argument doet niet ter zake. Er bestaan immers geen beroeps- of recreatieve drollen. (Al ben je soms geneigd te denken... :lol: )
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor R.C.Grootveld » 31 Mei 2018, 10:54

quichot schreef:Of de vracht nou bestaat uit nou rollen staal of passagiers, dat maakt geen enkel verschil. Passagiersvaart is beroepsvaart.

Dus als ik mij inschrijf bij de KvK, mij laat betalen om mensen met mijn boot rond te laten varen, alles netjes administreer, netjes geld in de bekende blauwe enveloppe stop, ben ik beroepsvaart en kan ik volstaan met een gele ruit in de mast te hangen.
Uiteraard zorg ik voor adequate reddingsmiddelen etc.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten