Vuilwater tank elektrisch maken

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor R.C.Grootveld » 29 Mei 2018, 10:12

Roelof schreef:Op dit moment is er wel een plicht voor opvang aan boord en afgifte aan de wal maar zijn (nagenoeg) geen / te weinig (werkende) afgifte punten

Eens, maar dat ontslaat je niet van je morele resp. wettelijke plicht om zelf al hetgeen redelijkerwijs mogelijk is te doen.

Er wordt in 'de samenleving' regelmatig gesmeten met kreten als 'er zijn te veel regels' resp. 'eigen verantwoordelijkheid'.
Maar als we die 'eigen verantwoordelijkheid' echt moeten nemen, haken we al snel af.
Want dit is zo'n voorbeeld van die 'eigen verantwoordelijkheid': Maatregelen nemen, ook zonder dat die op wat voor manier dan ook worden afgedwongen.

En inderdaad, het is rommelen in de ruimte tussen regels.
Daarom loos ik op 'groot water' ook gewoon m'n tank, maar kijk wel waar.
Je toilet direct in een haven, maar kinderen met bootjes spelen, direct overboord pompen (zoals hier eerder wordt gesuggereerd) bestempel ik als asociaal (en dan druk ik me nog diplomatiek uit).

Overigens zou het gezien het aantal vaartuigen, met die hoeveelheden plezier versus beroeps nog wel eens tegen kunnen vallen.
Lees: Die omvang van het afvalwater van pleziervaart zou in absolute zin wel eens groter kunnen zijn dan menig denkt.
Daarbij is het in mijn optiek geen argument; verbeter de wereld, begin bij je zelf.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor bas » 29 Mei 2018, 10:39

Helemaal mee eens!

Overigens zou het gezien het aantal vaartuigen, met die hoeveelheden plezier versus beroeps nog wel eens tegen kunnen vallen.


Dat bedoel ik. Ik kan er een paar getallen naast zitten maar de pleziervaart is grofweg 35x groter in aantal dan de beroepsvaart. Pleziervaart heeft gemiddeld 135 draaiuren per jaar, dan zou de beroepsvaart er 4725 moeten maken om tot een vergelijk te kunnen komen. Zijn er maar weinig die dat soort getallen halen.
En de stelling dat de pleziervaart in die zin onevenredig getroffen wordt door bepaalde maatregelen lijkt me dan ook overdreven, sterker nog....Ik denk dat je in je handen mag wrijven dat het allemaal nog zo soepel is.
Bovenstaand geld bv ook voor de hoeveelheid emissies....blijft de watersport tot nu toe aardig bespaard
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor R.C.Grootveld » 29 Mei 2018, 13:36

bas schreef:En de stelling dat de pleziervaart in die zin onevenredig getroffen wordt door bepaalde maatregelen lijkt me dan ook overdreven, sterker nog....Ik denk dat je in je handen mag wrijven dat het allemaal nog zo soepel is.
Bovenstaand geld bv ook voor de hoeveelheid emissies....blijft de watersport tot nu toe aardig bespaard

Eens en op zich ook logisch .... gezien de financiele bijdrage van de watersport aan het BNP ....
Ik heb ooit een onderzoeksrapport gezien waarin werd gemeld, dat de bijdrage aan de Ned. economie financieel gezien (inkomsten, werkgelegenheid etc) groter is dan die van de binnenvaart.
Dat die laatste een niet onbelangrijke logistieke bijdrage leveren is natuurlijk duidelijk, maar daar gingen die cijfers niet over.

Ik vind het dan ook allemaal we meevallen met die 'belasting' van de pleziervaart met om het even wat voor heffingen en verplichtingen.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor Noordvaarder » 29 Mei 2018, 13:57

bas schreef:Of de overheid iets dergelijks moet faciliteren? Deels denk ik. Denk ook wel dat je de verantwoording voor een deel bij de jachthavens neer kunt leggen.

Zolang de gemeentelijke jachthavens deze voorziening NIET hebben,waarom moeten dan de particuliere jachthavens het dan wel faciliteren?
Waarom moet hier in NL alles geregeld worden door particuliere instellingen als het niet helemaal uit kan?
Heeft de gemeentelijke jachthaven van Grou een vuil water afzuig installatie?
Heeft de gemeentelijke jachthaven van Burdaard,een vuilwater afzuiginstallatie?
En zo ja,werken ze daar dan?


Laten we maar eerst eens gaan inventariseren waar en je vuilwater kun lozen,en tegen welk tarief.
We hebben het ook gedaan met de brandstofpompen.
Op die manier krijg je een goed beeld,waar e.e.a. wel mogelijk is.
En dan niet alleen de particulier jachthavens,maar ook de gemeentelijke jachthavens.
Op die manier kun je zien of de overheid hier faalt of niet.
Noordvaarder
 

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor Lotte » 29 Mei 2018, 14:43

Tja, in mijn onschuld dacht ik een simpele vraag te stellen. Het is maar goed dat er een forum is.

Als er geen mogelijkheden zijn om te lozen in een haven via een installatie, zul je het moeten doen met de middelen die je hebt en zal het toch overboord gaan, maar dan wel op open (stromend) water. Dat doe je dan om je buurman in de haven niet tot overlast te zijn, op het milieu blijft het effect eender. Toch vraag ik mij af wat wij nou voor schade aanrichten, de meeste boten liggen voor het grootste deel onbemand in de box of varen een dagje en zal het vaak om de kleine boodschap gaan. Die paar keutels? denk dat het allemaal wel meevalt.

Ik heb nog een lenspomp, voor het bilgewater. het uiteinde van de slang waar het water mee naar buiten zou moeten gaan lag op de bodem, niet verbonden aan een huiddoorvoer. Ik dacht dat er iets niet klopte omdat er nog een slang open ligt die wel naar een huidddorvoer gaat. De jachtwerfeigenaar vertelde dat het de bedoeling is om bilgewater in een jerrycan op te vangen en bij lekkage, de net wat dunnere slang in de andere te stoppen, zodat je naar buiten pompt.

In mijn vorige boten ging het zo naar buiten.
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor R.C.Grootveld » 29 Mei 2018, 15:56

Noordvaarder schreef:Zolang de gemeentelijke jachthavens deze voorziening NIET hebben,waarom moeten dan de particuliere jachthavens het dan wel faciliteren?

Uh ...
Laat de haven die op dit vlak aan top staat nu juist een gemeentelijke jachthaven zijn .... (Sneek, elke plek z'n eigen afzuigpunt .....)

Noordvaarder schreef:Zolang de gemeentelijke jachthavens deze voorziening NIET hebben,waarom moeten dan de particuliere jachthavens het dan wel faciliteren?
Waarom moet hier in NL alles geregeld worden door particuliere instellingen als het niet helemaal uit kan?.

Willen we niet juist dat de gemeente, of de overheid in het algemeen, juist minder regelt omdat alles aan de markt moet worden overgelaten.
Oh nee, dat willen we alleen op het moment dat het lastig is ... anders moet 'de overheid' het maar regelen.
Komt een beetje over als met twee maten meten, met name met de maat die ons op dat moment het beste uitkomt.

Wat is het verschil tussen een huis, een camping of een jachthaven?
Afgezien van de vorm van onderdak, dien je bottom-line zelf te zorgen voor een goede riool afvoer.

Daarbij kun je je afvragen of de gemeente uberhaupt wel een instantie is, die een jachthaven zou moeten exploiteren .....
Maar dat ter zijde ...
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor bas » 29 Mei 2018, 16:41

Zolang de gemeentelijke jachthavens deze voorziening NIET hebben,waarom moeten dan de particuliere jachthavens het dan wel faciliteren?


Dat was niet helemaal mijn stelling. Ik bedoelde meer van: laat de overheid de waterkwaliteit in havens controleren en daarop handhaven, dan gaan de jachthavens vanzelf wel de leden en passanten controleren en faciliteiten aanbieden. Of het dan een gemeentelijke/verenigingshaven of particulier is maakt niet zoveel uit.
Tja, in mijn onschuld dacht ik een simpele vraag te stellen. Het is maar goed dat er een forum is.

Ja sorry :lol:

Toch vraag ik mij af wat wij nou voor schade aanrichten, de meeste boten liggen voor het grootste deel onbemand in de box of varen een dagje en zal het vaak om de kleine boodschap gaan. Die paar keutels? denk dat het allemaal wel meevalt.

Dat is de algemene gedachte en die klopt dus niet.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor R.C.Grootveld » 29 Mei 2018, 21:17

Lotte schreef:Toch vraag ik mij af wat wij nou voor schade aanrichten, de meeste boten liggen voor het grootste deel onbemand in de box of varen een dagje en zal het vaak om de kleine boodschap gaan. Die paar keutels? denk dat het allemaal wel meevalt.

De meeste .... ja maar het zijn er wel heel veel die af een toe dat dagje varen.
En heel veel x een beetje kan nog steeds een behoorlijke hoeveelheid worden.

Was een grapje uit mijn schooltijd, toen pompen nog bediend werden.
Bestuurster van auto vraagt aan pompbediende:
Wat kost een druppel benzine mijnheer? Niets mevrouw .... Mooi, druppelt u dan mijn tank maar vol ......

En die paar keutels? Veel epidemieën beginnen bij een paar keutels.
Kijk de film Contagion maar eens ..... Is zeker geen doemscenario.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor quichot » 30 Mei 2018, 18:55

bas schreef: Dat bedoel ik. Ik kan er een paar getallen naast zitten maar de pleziervaart is grofweg 35x groter in aantal dan de beroepsvaart. Pleziervaart heeft gemiddeld 135 draaiuren per jaar, dan zou de beroepsvaart er 4725 moeten maken om tot een vergelijk te kunnen komen. Zijn er maar weinig die dat soort getallen halen.


Kleine kanttekening (niet dat die er veel toe doet, maar toch.) Het gaat bij het produceren van zwart water aan boord niet om draaiuren, maar om de verblijfsduur van de opvarenden aan boord. Beroepsschepen worden doorgaans het hele jaar 24/7 bewoond door een schippersgezin + matroos, ook als er niet gevaren wordt. Zit je toch aan ruim 8000 uur per opvarende.

Verder is het zo dat het leeuwendeel van alle pleziervaartuigen niet zijn ingericht voor permanent verblijf aan boord. Open bootjes, sloepen, enfin bedenk het zelf maar. Welk aandeel in die 35 keer meer telt dan mee?
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor bas » 30 Mei 2018, 19:54

Die draauren is misschien niet het meest geschikte vergelijk in deze inderdaad.
Daarin tegen maakt het inderdaad niet heel veel uit.

Mijn punt is meer om de verhoudingen een beetje in het perspectief te zetten en dat het beeld van wat de pleziervaart vaak van zichzelf denkt niet helemaal klopt.
NDERWERPOVERZICHT: VUILWATER TANK ELEKTRISCH MAKEN
Re: Vuilwater tank elektrisch maken
Bericht door quichot » 30 Mei 2018, 17:55

bas schreef:
Dat bedoel ik. Ik kan er een paar getallen naast zitten maar de pleziervaart is grofweg 35x groter in aantal dan de beroepsvaart. Pleziervaart heeft gemiddeld 135 draaiuren per jaar, dan zou de beroepsvaart er 4725 moeten maken om tot een vergelijk te kunnen komen. Zijn er maar weinig die dat soort getallen halen.


Kleine kanttekening (niet dat die er veel toe doet, maar toch.) Het gaat bij het produceren van zwart water aan boord niet om draaiuren, maar om de verblijfsduur van de opvarenden aan boord. Beroepsschepen worden doorgaans het hele jaar 24/7 bewoond door een schippersgezin + matroos, ook als er niet gevaren wordt. Zit je toch aan ruim 8000 uur per opvarende.

Verder is het zo dat het leeuwendeel van alle pleziervaartuigen niet zijn ingericht voor permanent verblijf aan boord. Open bootjes, sloepen, enfin bedenk het zelf maar. Welk aandeel in die 35 keer meer telt dan mee?

Die 35 x heb ik uit dat stukje gejat, dat is een schatting van hoeveelheid bootjes met kajuit met toilet van 280000 tegen 8100 binnenschepen. Sloepjes e.d. doen daar niet in mee. En of het dan 34x of 36x is en dat de cijfers uit 2015 (dacht ik) komen doet niet zoveel ter zake.
Bij elke discussie over Dit, antifouling, emissies wordt er gelijk gewezen naar de beroepssector en dat de pleziervaart maar op kleine schaal is maar dat beeld klopt echt niet. Wel als individu maar niet als gehele sector.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten