Vuilwater tank elektrisch maken

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor Roelof » 28 Mei 2018, 20:31

R.C.Grootveld schreef:
Maar je moet ergens beginnen (en dat geld voor meer zaken).
En in dit kader is dat: Aan boord opsparen en lozen op een plek waar het geen (gezondheids) risico's met zich mee brengt.
Was er niet een slogan: Een beter milieu begint bij jezelf?
Wel dit is een mooi voorbeeld.....


Volledig mee eens maar als de overheid iets verplicht stelt moet deze er ook voor zorgen dat er mogelijkheden zijn voor afgifte, desnoods tegen kostprijs.
Hier blijft de wetgever in gebreke.
Op dit moment is er wel een plicht voor opvang aan boord en afgifte aan de wal maar zijn (nagenoeg) geen / te weinig (werkende) afgifte punten.

Totdat de overheid zorgt voor een toerekende (werkende) afgifte punten blijft het woekeren tussen de regels en tanks leegmaken waar het op open wateren "verantwoord" is. Deze wet zou in mijn ogen ook moeten gelden voor de beroeps en passagiers vaart welke opgeteld aanzienlijk meer fecaliën en schoonmaakmiddelen overboord zet dat de totale pleziervaart in NL.

Wederom een EU aangelegenheid denk ik.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor bas » 28 Mei 2018, 20:53

beroeps en passagiers vaart welke opgeteld aanzienlijk meer fecaliën en schoonmaakmiddelen overboord zet dat de totale pleziervaart in NL.


Nou....volgens onderstaande link is toch de pleziervaart de grote hoofdmoot

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... nhE9LQWQW5
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor Roelof » 28 Mei 2018, 21:06

Ik heb de gehele link nog niet doorgelezen (ga dit vanavond zeker nog wel doen), maar als de overheid lozingen verbied, zal deze ook moeten zorgen dat toereikende mogelijkheden worden aangeboden om deze wet na te kunnen leven.

Blijft dat er een verschil in regelgeving tussen beroeps / passagiersvaart en pleziervaart is.

Is de keutel van deze schepen milieuvriendelijker dan die van mij?

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor bas » 28 Mei 2018, 22:34

Is de keutel van deze schepen milieuvriendelijker dan die van mij?


Ja dus. Niet zozeer jouw persoonlijke drol maar de schaal waarop en de plek waar dit gebeurd wel.

Vissen en vogels kakken ook in het water, kan weinig kwaad. Totdat er een kudde aalscholvers in de boom gaat zitten, dan is alles eromheen in no time doodgescheten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor Roelof » 28 Mei 2018, 22:47

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... nhE9LQWQW5

Heb bovenstaande link geprobeerd te lezen en te begrijpen (vooral het begrijpen is nog niet gelukt).
Het duizelt mij van cijfers, referenties en aannames.
Mijns inziens ziet het er uit alsof het een afstudeer opdracht is van een " niet ter zake kundige student" met de intentie om aan te tonen dat de pleziervaart enorm verontreinigend bezig is. Ook lijkt het nogal "gedateerd".

Vrije vertaling:
In de link wordt OA gesteld dat passagiers schepen op dit moment nog niet onderhevig zijn aan regelgeving. Deze schepen hebben (maximaal) een opslag capaciteit van 2 dagen en "lozen" in stromende wateren, ze zullen niet "afgeven" aan de wal omdat hier geen verplichting voor geldt.
Einde interpretatie.

Denk gewoon logisch na:
Leuk dat deze schepen "het" misschien 2 dagen kunnen opsparen maar alles wordt uiteindelijk gewoon gedumpt in de publieke wateren.

Passagiersschepen op de binnenwateren worden voor een groot deel geboekt door mensen op leeftijd, enkelingen daargelaten. Zonder denigrerend te willen zijn is het alom bekend dat onze ouderen (vaker dan ze zelf willen) aangewezen zijn op medicijnen.
Zoals velen onder ons zal het toilet gebruik in de ochtend een vast ritueel zijn en wordt gezamenlijk met de restanten van het diner van de vorige avond het residu van de pillen afgescheiden.

Denk je echt dat het overboord pompen van de betreffende sewage tank niet plaats vindt zodra er "hoog niveau" alarm is (Omdat het schip misschien nog niet vaart en dit niet overeenkomt met etiquette voor lozing van afvalstoffen )?
Zolang er geen wetgeving is voor passagiersschepen zullen deze schepen doen wat het beste uitkomt mbt lozing van sewage , mede omdat ook zij daarvoor afhankelijk zijn van faciliteiten.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor Roelof » 28 Mei 2018, 22:59

bas schreef:Is de keutel van deze schepen milieuvriendelijker dan die van mij?

Ja dus. Niet zozeer jouw persoonlijke drol maar de schaal waarop en de plek waar dit gebeurd wel.

Vissen en vogels kakken ook in het water, kan weinig kwaad. Totdat er een kudde aalscholvers in de boom gaat zitten, dan is alles eromheen in no time doodgescheten.


H'm, ik snap de invalshoek niet helemaal....
2 drollen en een beetje gezeik van mijn partner en mij tijdens 1 of 2 overnachtingen tegenover een passagiersboot vol mensen op en zomerse ochtend ????

Bas, ik geniet van onze discussies hier op het forum, ieder met onze eigen mening en invalshoek. Het is duidelijk dat we het vaak niet met elkaar eens zijn maar ik waardeer dat je niet terug deinst om repliek te geven.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor bas » 28 Mei 2018, 23:11

Ben het grootdeels met je eens, regelgeving en met name handhaving en faciliteiten zijn een aanfluiting.
Medicijnresten zijn een probleem, alleen niet specifiek op het water, de rioolzuivering haalt dit er ook niet uit dus dat is een algemeen probleem.
En wat er ook verzonnen word, er zullen er altijd blijven die zich er niet aan houden.
Het beeld in de watersport is echter dat het allemaal geen kwaad kan omdat we "maar" een paar weken per jaar varen en als er dan wat dreigt te komen beginnen we om het hardst te wijzen naar een andere sector of beroepsgroep.
Dat beeld klopt gewoon niet, watersport is een industrie en nog een behoorlijk grote ook als het over het gebruik van het water gaat met navenante impact. Niet zozeer door de grote of het gebruik van schepen maar wel door de in verhouding gigantische hoeveelheid jachten.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor Noordvaarder » 28 Mei 2018, 23:43

Roelof schreef:Denk je echt dat het overboord pompen van de betreffende sewage tank niet plaats vindt zodra er "hoog niveau" alarm is (Omdat het schip misschien nog niet vaart en dit niet overeenkomt met etiquette voor lozing van afvalstoffen )?
Zolang er geen wetgeving is voor passagiersschepen zullen deze schepen doen wat het beste uitkomt mbt lozing van sewage , mede omdat ook zij daarvoor afhankelijk zijn van faciliteiten.
Groet,
Roelof



Met het lozen door deze schepen,heb ik nog niet zoveel moeite.

Deze cruise schepen varen niet in gebieden waar veel watersporters zitten.
Maar wat denk je van die `raderboot` en andere boten die door de kanaaltjes en meren van Friesland varen?
Eernewoude aandoen,en veel varen op plekken langs de Marrekrite plekken.
Ook daar lozen ze hun zwarte water.

Wat de cijfers betreft,alles is manipuleerbaar.
En net zoals Roelof ook schrijft,het heeft een hoog gehalte van een afstudeerproject,waar dan RWS klakkeloos deze cijfers overneemt,om de beroepsvaart te vrijwaren van het hebben van voorzieningen.
De economie trekt weer aan,het stikt momenteel van de schepen,en in mijn optiek wordt er meer stront overboord gezet door de beroepsvaaret,dan door de watersport.

De watersport ligt 's avonds al of niet in een jachthaven,waar toiletvoorzieningen zijn.
Als ik in Farmsum kom bij de lighaven,zie ik geen toiletgebouw,dus gaat de troep ergens onderweg overboord.
Ook hier bij de Bloemhofbrug is geen toiletgebouw.
Dus kiepert de beroepsvaart de stront gewoon in de plomperd.

Ik denk dat het qua pleziervaart wel meevalt.

Maar ja,wie kan je nou beter bekeuren dan de beroepsvaart?
Juist ja, Jan met de Pet ,achter het stuur van plezierjachtje.
Want een smeris heeft altijd gelijk,daarvoor is het een smeris.

En wet is wet,ook al zijn er geen voorzieningen.
Want voor de voorzieningen is de wet niet gemaakt.
De wet is gemaakt om te handhaven,en bij overtreding daarvan,koop je dat weer af met geld dat in de staatskas vloeit.
Dat daar de voorzieningen niet beter van worden,is navenant,want dat is weer een zaak van de ondernemer die zo'n afzuigsysteem niet werkend heeft.

Het is eigenlijk net zoals met brommers.Opvoeren mag je ze niet,want dat is strafbaar.
Maar de handelaar die het verkoopt,is niet strafbaar,want dat is zijn nering,en daar pakt de staat weer BTW van. ;)
Noordvaarder
 

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor Roelof » 28 Mei 2018, 23:50

@ Bas: Eens.

Rest mij de vraag:
Moet dit op particulier niveau worden geregeld zonder dat faciliteiten landelijk of EU worden aangeboden?
Tot eea correct geregeld is blijft het een willekeur en kan iedereen doen en laten wat hij wil (zoals vele zaken in de NL pleziervaart).

Mijn voorkeur:
Ter introductie van nieuwe wetgeving behoren overheden faciliteiten aan te bieden voor alle sectoren en tegelijkertijd aan te kondiging dat iedereen; internationaal, beroeps-, passagiers- en pleziervaart hier over X aantal jaren wettelijk aan moet voldoen. Dan heeft iedereen de tijd om zijn boot aan te passen en keuzes te maken.
(het klinkt als een maakbare wereld maar is niet zo bedoeld :mrgreen: ).

Nu is het éénrichtingsverkeer; plezierboten moeten aan regels voldoen terwijl de mogelijkheden ontbreken en handhaving niet mogelijk is. In mijn ogen wordt het zwaartepunt in deze verkeerd gelegd bij de pleziervaart.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor bas » 29 Mei 2018, 08:17

Tja, het blijft een lastig iets.
Uiteraard zal er iets moeten veranderen aan de voorzieningen om het af te geven. En ik snap eerlijk gezegd niet waarom dat allemaal zo moeilijk moet zijn. Slang-pomp-rioolaansluiting en je bent al een heel eind.
Of de overheid iets dergelijks moet faciliteren? Deels denk ik. Denk ook wel dat je de verantwoording voor een deel bij de jachthavens neer kunt leggen. De waterkwaliteit deugt Niet, je hebt geen ontvangstvoorziening, dus je regelt maar wat! Idem kun je doen voor beroepshavens.
Want watersport en beroeps wijzen wel graag naar elkaar maar in deze ligt alles wel redelijk op 1 lijn hoor.
Tevens denk ik dat een stuk bewustwording ook her nodige kan betekenen.
Een keutel is niet per definitie een onschuldig dingetje en hoe graag we het ook anders willen geloven is de watersport misschien niet zo'n milieuvriendelijke hobby als dat we onszelf graag wijsmaken. Niet op het individuele vlak maar wel door de schaal waarop we het doen.
En of dat onderzoek nou helemaal klopt.....het zal ongetwijfeld niet Maar het toont wel aan dat qua hoeveelheid vaartuigen de pleziervaart grofweg 35× groter is dan de beroepsvaart. Dat nuanceert de onschuldigheid van de pleziervaart wel enigszins denk ik.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

VorigeVolgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten