Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

opknappen, schilderen, isoleren, beglazing, raamrubbers pees

Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor herman42 » 27 Mei 2018, 11:06

Ik heb vorige week onze nieuwe aanwinst (zie even voorstellen) naar de jachtwerf gebracht voor een onderhoudsbeurt.
De bedoeling was nieuwe filters, olie, impeller(s) etc. Daarnaast had ik een aantal vragen op papier gezet; de werking van de boegschroef vond ik onder de maat (sterker nog, ik had er niks aan) en de hydrofoordruk kon wel oplopen tot 4 bar, wat ik aan de hoge kant vind.
De werf heeft de boot toch maar even uit het water getild. Er bleken een soort rasters voor de boegschroefbuis gemonteerd te zitten en er bleek een 3 blads schroef in te zitten. Vetus adviseert tegenwoordig om geen rasters te plaatsen en gebruikt ondertussen een 6 blads schroef (voortschrijdend inzicht blijkbaar). Ook de accu bleek niet veel kracht meer te hebben. Ik ben erg benieuwd of het ding zijn werk na de aanpassingen wel aankan, dat zou het leven een stukje aangenamer maken in krappe haventjes...
De hydrofoor werkte wel maar was blijkbaar toch kapot :shock: , volgens opgave was de balg lek, toch maar een nieuwe erin inclusief pomp anders kan ik straks nog een keer.
Oorspronkelijk was de bedoeling dat we komende winter een schilderbeurt zouden laten uitvoeren, het onderwaterschip bleek echter behoorlijk vies en de anodes waren 'op'. Dus dit weekend niet varen en volgende week in ieder geval al vast het onderwaterschip laten doen. Bovendien vonden de kenners de kimkielen aan de grote kant en ongeschikt voor eventueel droogvallen.(wat we overigens niet van plan zijn om te doen). Het advies is om een deel van de kielen te verwijderen, dat maakt aanleggen ook weer makkelijker. Ik voeg nog even een fotootje toe, mocht iemand nog suggesties hebben of andere vreemde dingen zien dan houd ik me aanbevolen. Als laatste heb ik een vraag over het plaatsen van een hekschroef, kan iemand een indicatief bedrag geven? Ik heb geen idee wat realistisch is.
Afbeelding
herman42
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 10 Mei 2018, 12:29
ligplaats: Friesland
info:

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor jade » 27 Mei 2018, 13:31

Zijn die kimkielen niet standaard van afmeting??
Zou ze zelf niet zo snel veranderen, of je moet er al last van hebben.
De meeste “kenners” bij mij op de werf vinden ook altijd van alles van een ander schip.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor herman42 » 27 Mei 2018, 20:27

Dag Jade, bedankt voor je reactie. Ik twijfel dus of het wel verstandig is om de kielen aan te passen (lees verkleinen).
Ik weet ook niet of het effect heeft op de stabiliteit in verband met het CE keurmerk.
Ze staan wel vrij ver naar buiten waardoor aanleggen in ondiep water lastig kan zijn. Geen idee hoe vaak dat voor komt.
2e argument dat ik hoorde was dat de kimkielen de werking van de boegschroef tegenwerkt, daar kan ik me dan wel weer wat bij voorstellen.
herman42
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 10 Mei 2018, 12:29
ligplaats: Friesland
info:

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor peter jansen » 27 Mei 2018, 21:21

Zou het niet verstandig zijn om eerst 1 of 2 seizoenen met het schip te gaan varen en daarna pas aanpassingen gaan doen eventueel. Nu zijn ze gestoeld op adviezen. Van de koffie tafel ipv ervaring. Lijkt mij weg gooien van geld.......
peter jansen
 
Berichten: 203
Geregistreerd: 10 Feb 2014, 23:58
ligplaats: de haukes
info:

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor Klaver vier » 27 Mei 2018, 21:41

Persoonlijk denk ik dat de kimkielen het aanleggen niet veel moeilijker maken omdat ze precies in het midden zitten en vrij kort zijn,ik zou ze nooit veranderen
Iemand die zo,n model schip bouwt weet echt wel wat hij doet,want het is echt een mooi model
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor varg » 27 Mei 2018, 21:54

goed schip...niets aan wijzigen. Ik zie de rasters voor de bs niet zitten, ws. zijn die al verwijderd. Deze rasters kunnen het rendement ernstig verkleinen, wijs besluit dus. Een goed vaarjaar gewenst. Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor broekie » 28 Mei 2018, 07:21

Met de kielen kun je bv droogvallen op het wad.
Verder bevorderderen ze de stabiliteit en zal je minder schommelen.
Ik zou ze zeker laten zitten.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor Marie Christina » 28 Mei 2018, 09:27

Niet weghalen.
Zijn fijne dingen.
Slingeren wordt gedempt, koersvastheid neemt toe en droogvallen wordt juist een eitje.
(Wie heeft tegen je gezegd dat je niet kan droogvallen met kimkielen, dan? Gaat juist perfect.)
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor elrenegado » 28 Mei 2018, 11:54

Mooi schip !

Maar die kimkielen zeker NIET weghalen of verkleinen.
Ten eerste zal je CE keur vervallen omdat er een aanpassing gedaan word.
En ten tweede moet je eerst zelf ervaren of je er last van hebt.

Lastig met aan/afmeren zou alleen kunnen als het te ondiep is... maar dan moet je er zowiezo al niet willen liggen lijkt me.

Verder inderdaad even een goede antifouling aanbrengen, en dan kan ze weer een paar jaar blijven drijven ;-)
----------------
Groet, Steve
----------------
Gebruikers-avatar
elrenegado
 
Berichten: 2008
Geregistreerd: 14 Dec 2013, 12:36
Woonplaats: NL
ligplaats: NL
info: Neth Ship 61ft
2x MTU 12v183 a 409pk

Re: Onderhoudsperikelen en vraag hekschroef

Berichtdoor herman42 » 28 Mei 2018, 15:19

Hallo allemaal,
Naar aanleiding van jullie berichten en mijn eigen twijfel heb ik besloten de kielen niet aan te laten passen.
Ik was nog net op tijd...
Bij deze dus super bedankt voor de input en reacties!
herman42
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 10 Mei 2018, 12:29
ligplaats: Friesland
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 28 gasten