Vuilwater tank elektrisch maken

Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor Lotte » 24 Mei 2018, 14:42

Op de foto de grijswatertank die in onze boot zit. Ik moet nu onder de banken en vloer kruipen om te lozen dmvm de lenspomp. Ik wil dit lozen elektrisch maken. is dit een kwestie van de lenspomp vervangen door een pomp? Of wat zou ik daarvoor nodig hebben? Officieel zul je ook een afvoer moeten hebben voor een vuilwater-afzuiginstallatie? Nu gaat het via een afvoer door de bodem naar.........
de dunne slang is een ontluchter, maar die zorgt voor onaangename geuren. Helpt zo'n carbon/kool filter?

Iemand een idee?

Afbeeldingfree photo hosting

Groet Lotte
Gr Lotte
Gebruikers-avatar
Lotte
 
Berichten: 461
Geregistreerd: 01 Jan 2012, 12:58
ligplaats: Sint Nicolaasga
info: Venema Gillissen vlet 10.50 x 3.60

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor luukie25 » 24 Mei 2018, 15:14

Kun je dan niet veel beter de de vuilwater tank aansluiten op een afzuig punt voor de afzuigpomp? Daar is het immers voor bedoelt (en dat zijn ook de regels). Als je nu toch alles overboord gooit kun je dat beter direct vanuit je toilet doen. Ik ben voorstander van de vuilwatertank en gebruik m dan ook graag (voornamelijk ivm toilet papier etc dat er dan gerust in kan). Maar als je toch loost, doe dat dan gelijk via je toilet en sla het niet eerst nog een tijdje op zou ik zeggen. Je kunt op te toilet natuurlijk een 3 weg kraan zetten, eentje naar buiten en eentje naar de tank. Op de tank sluit je dan een nette afvoer naar boven af. Dan hoef je in principe nooit meer onder de vloer te kruipen. Die ene keer dat je tank vol zit en je niet kunt leegpompen kun je dan altijd nog de lenspomp gebruiken. Of de drieweg kraan omzetten.

Of ik begrijp je verkeerd?
luukie25
 
Berichten: 136
Geregistreerd: 27 Sep 2015, 12:44
ligplaats: Aalsmeer
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor Klaver vier » 24 Mei 2018, 15:16

Kan je niet gewoon de invoer aan de afvoer maken dan komt het ook.......
Heb je denk ik geen eens een pomp nodig.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Mei 2018, 15:24

luukie25 schreef:Als je nu toch alles overboord gooit kun je dat beter direct vanuit je toilet doen.

Begrijp ik je goed en bedoel je, dat als je in een haventje ligt en je gaat naar je toilet, dat je het vervolgens gewoon direct in de haven loost, naast je buurman die op dat moment net zit te eten of bezig is met buitenwater z'n boot een wasbeurt te geven? :evil:
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor aadbloem » 24 Mei 2018, 16:06

Niet alleen direct in het haventje doen......Maar wat denk je van een zwemgebiedje waar je voor anker ligt?
Nee dus niet direct doorverbinden, als je zo'n tank toch hebt gebruik hem dan.
Je kan de handlenspomp zonder meer vervangen door een andere type pomp, een vuilwaterpomp op 12v. Er zijn zat modellen te koop. Prima zelfaanzuigend membraan of met impeller.
Afbeelding
Deze zit in mijn boot. Niet te duur, zit ook nog een macerator in maar dat is niet echt nodig. 40L per min dus de tank is zo leeg.
De pomp zit op een T stuk waarop ook de dekaansluiting voor havenafzuiging zit.
Of deze wat duurder, van een bekend merk:
Afbeelding

PS: Het is overigens geen grijs (wasbak/afwasbak/douche) water maar zwart (toilet) water.
Grijs water mag nog steeds gewoon overboord. Zwart water niet.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor aadbloem » 24 Mei 2018, 22:18

luukie25 schreef:Kun je dan niet veel beter de de vuilwater tank aansluiten op een afzuig punt voor de afzuigpomp? Daar is het immers voor bedoeld (en dat zijn ook de regels).

In Nederland wel ja, het braafste jongetje van de klas. Ik vaar ook in Belgie en Frankrijk en daar hebben ze nog nooit gehoord van haven afzuig pomp. In Nederland is het ook een farce, 1 afzuigpomp per jachthaven omdat de wetgever gratis beschikbaarstelling eist. Als iedereen in onze haven de pomp zou gebruiken liggen we op einde zondagmiddag in de file tot woensdagavond :lol:
Als het afpompen een eurootje zou mogen kosten dan zou de jachthaven meer effort kunnen steken in onderhoud en wellicht een 2e pomp of 3e pomp :o
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor Klaver vier » 24 Mei 2018, 22:52

Er wordt hier gesproken over afzuigpompen,mijn ervaring is dat die zelden of nooit werken,of ze werken wel maar dan zit er toch een bord op defect
Ik denk dat 80 procent van de boten met een vuilwatertank het rechtstreeks overboord pompt ook al zeggen ze van niet
Wij hebben wel eens in Elburg vlak bij de afzuigpomp gelegen maar je zag er nooit iemand.
Als je een wet maakt voor een vuilwatertank moet je het zo maken dat je het niet zomaar overboord kan pompen,want dan doen nederlanders dat meteen zeker als ze er ook nog € 1 of €2 voor moeten betalen.
In het zelfde Elburg hadden ze een paar jaar terug een vuilnisbak geplaatst waar 50 eurocent in moest,ik heb toen mensen gezien die gelijk doorliepen en hun vuilnis in het toillet gebouw dumpte,waar ik dus meteen ruzie mee had want daar kan ik niet tegen.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor aadbloem » 24 Mei 2018, 23:29

De uitpomp installatie om het overboord te kiepen kan niet verboden worden immers die is voor buitengaats (5 mijl uit de kust) gewoon toegestaan dus als het druk is bij de haven afzuigpomp dan gaat men eerst even 5 mijl buitengaats om af te pompen. Verder hebben de binnenschippers ontheffing om de boel 365 dagen overboord te pompen......
En inderdaad veel defecte jachthaven pompen tegengekomen en in het buitenland vrijwel nul.
Kortom een zeer geslaagd project dit.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Mei 2018, 23:42

Eens, pompen werken vaak niet.
Was hem eens aan het leegpompen terwijl de andere tank (diesel) volgetankt werd .... schoot de slang van de pomp los.
De hele slang inhoud op het plateau, wat een m..... :evil:
Uiteindelijk de zaak, uit eigenbelang maar met de dekwaspomp zo goed en zo kwaad als het ging schoongespoten.

Wilden ze me buiten de € 400 brandstof ook nog eens € 3 voor het gebruik van de afzuigpomp in rekening brengen :evil:
Heb het vankantiehulpje met enige "vriendelijke" woorden te verstaan gegeven dat ik er niet over peinsde die € 3 te betalen, want (1) m'n tank was niet eens leeg en (2) ik heb zelf (zij het uit eigen belang) de rotzooi opgeruimd.
Na enig aarzelen stemde hij toe.

Deze regelgeving slaat nergens op en ik pomp de tank dan ook gewoon leeg.
Maar niet terwijl ik in een haven lig :evil:
Zoals hierboven gesuggereerd wordt: Gewoon direct overboord pompen bestempel ik als asociaal (en dan druk ik me nog diplomatiek uit).
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Vuilwater tank elektrisch maken

Berichtdoor broekie » 25 Mei 2018, 06:34

Ik heb een tank met daarvoor een keuzeklep.
Of direct naar buiten, of de tank in. Direct naar buiten doe ik nooit.
Klep staat altijd naar de tank.
Vanuit de tank kan ik aan dek leegzuigen, of wegpompen met een zware membraanpomp naar buiten.
Deze speciale pompen zijn duur denk ik. Werkt uitstekend.

Mijn keuze is meestal de korste weg naar buiten met de pomp op stromend water.
Afzuigen heb ik nog nooit gedaan.
Onderhoud is behoud
Gebruikers-avatar
broekie
 
Berichten: 2538
Geregistreerd: 25 Mrt 2012, 21:14
Woonplaats: Zevenhoven
ligplaats: Roelofarendsveen
info: Kotter 11,50 mtr. Bouwjaar 2014 refit 2021.

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten