Herstellen hout stuurcabine

Re: Herstellen hout stuurcabine

Berichtdoor jade » 23 Mei 2018, 16:54

Een reparatie ga je altijd zien.
Geeft toch ook niet als het maar goed gedaan is.
Ik zie liever een goede reparatie dan een houten opbouw die helemaal wit gemaakt is.
jade
 
Berichten: 243
Geregistreerd: 30 Aug 2014, 19:18
ligplaats: Giethoorn
info:

Re: Herstellen hout stuurcabine

Berichtdoor Klaver vier » 23 Mei 2018, 17:02

Ik vind het niet zo,n probleem als hout een iets andere kleur is,het is altijd mooier als repareren met epoxy.
Maar je moet natuurlijk niet gaan zoeken bij de Gamma voor een stuk hout maar bij de houthandel.
Gewoon het stuk er uithalen liefst met een fein maar die heeft niet iedereen en dan met het stuk naar de houthandel die weten dan wat je moet hebben, en dan wordt het netjes
Gr Rene
Klaver vier
 

Re: Herstellen hout stuurcabine

Berichtdoor Daxiepaks » 23 Mei 2018, 18:45

Mopolcamper schreef:Het lijkt me teakhout. Een klein stukje kun je waarschijnlijk wel krijgen bij jachtwerf Lok in Zwartsluis.


Dat is het hem juist :teak is een tegenwoordig een verzamelnaam voor verschillende houtsoorten, vertelde een houtbewerker me..


Ik heb het geluk dat ik zeer recent een wand bekleed heb met oude, gebruikte stukken hout / teak afkomstig van indonesische vissersbootjes. Hiertussen zit echt vanille kleuren, diktes, oud , nieuwer, verweerd etc etc etc... ik hoop uit de restjes hiervan toch iets bijpassend te gaan vinden..
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Herstellen hout stuurcabine

Berichtdoor Roelof » 23 Mei 2018, 22:20

Hout is een natuurproduct. Het is bijna onmogelijk om dezelfde bijpassende kleur te vinden voor plaatselijke reparaties.
Zoals jullie de boot aanpakken zou ik niet een plaatselijke reparatie toepassen. Waarschijnlijk blijft dit altijd visueel en zie je het telkens weer als je aan boord bent.
Persoonlijk zou ik het complete deel vervangen in de best verkrijgbare passende kleur. Ook dit blijft zichtbaar maar valt niet zo op als een plaatselijke reparatie.

Suc6
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Herstellen hout stuurcabine

Berichtdoor gewoonmich » 24 Mei 2018, 07:40

Roelof schreef:Persoonlijk zou ik het complete deel vervangen in de best verkrijgbare passende kleur. Ook dit blijft zichtbaar maar valt niet zo op als een plaatselijke reparatie.

Suc6
Roelof


Dat is zeker de beste oplossing. Maar voor de meeste hier op het forum niet weggelegd. Het complete deel zal dan de complete hoek vervangen betekenen. Dit vereist wel een specifieke kennis van hout bewerken. Hoek is ook afgerond en men moet het ook weer netjes er tussen kunnen plaatsen met een goede hout verbinding.

Opvullen met bijpassend stuk hout is voor de meeste hier wel te doen. Natuurlijk blijf je dit zien, maar niet erg opvallen.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Herstellen hout stuurcabine

Berichtdoor Daxiepaks » 24 Mei 2018, 10:38

mja.. het complete deel is niet echt een optie momenteel voor ons... Ik hoop het ook mooi te krijgen met vulhout in epoxy te lijmen en op te schuren terwijl de epoxy nog niet helemaal hard is, zodat de spelen gevuld worden met het voegsel.. Daarna alles terug opschuren en , ontweren en epoxy erop..?
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Herstellen hout stuurcabine

Berichtdoor Popeye » 24 Mei 2018, 11:16

Daxiepaks schreef:Ik hoop het ook mooi te krijgen met vulhout in epoxy te lijmen en op te schuren terwijl de epoxy nog niet helemaal hard is, zodat de spelen gevuld worden met het voegsel.

Dat kan niet!

Volgens mij kun je het beste de epoxy indikken met schuurstof van hetzelfde hout, (pindakaasdikte) maar voordat je dat gedaan hebt het hout, bestaand en nieuw, insmeren met epoxy op de plekken waar het tegen elkaar komt. Laat de ingedikte epoxy er maar tussenuit komen, en na uitharding pas afwerken! Eventueel kun je, wanneer het wat opgestijfd, is met een natte vinger of plamuurmes nog wat corrigeren.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Vorige

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten