Poeder- of schuimblusser?

algemene discussies

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Gruttepier » 23 Mei 2018, 23:25

@Roelof, dat is het probleem met geschreven teksten.
Ik kan het schrijven zoals ik denk dat het leesbaar is maar een lezer kan dit weer heel anders opvatten.
Daar kan ook onvolledig schrijven van de schrijver of onvolledig lezen van de lezer aan ten grondslag liggen.
In dit geval begrijp je iig deels wat ik formuleer, door de discussie die alle opleidingen van stal haalt is hetgeen wat ik primair bedoelde compleet ondergepoederd :lol:
Overigens hoop ik niet dat je de poederblussers in de manage hoeft te gebruiken, heb je alle paarden aan de poepererie :mrgreen:

@RC
Ik ben helemaal niet verbaast zoals je stelt, ik schrijf dat ik de indruk krijg dat sommigen bij voorbaat met tegenstelling lezen.
Jouw opmerking is daar een bevestiging op, en hoe kan je objectief dan een discussie voeren als je niet eerst het geschrevene van een ander wil begrijpen?

Ik geef aan dat je het keurig voor elkaar hebt op je boot
Ik geef aan dat er niks mis is met BHV en dat ik het juist toejuich
Ik geef aan dat het goed is dat je advies vraagt bij de brandweer en dat je dit ook moet opvolgen, maar dan niet moet beknibbelen op de kosten.
Ik geef aan dat de kennis die je op doet bij BHV zeker van belang is, ook in prive situaties.
Ik geef aan dat een bedrijf geen poeder gebruikt ivm nevenschade maar dat ze investeren in ander hoogwaardige middelen. (wooronder getraind personeel, BMC,BNP, Co2 en schuimblussers die onder controle staan, sprinkler, compartimenten, slow whoop,drukglazen, elektronische branddeuren, pictogrammen, brandhaspels, noodverlichtingen en direct contact met de brandweer of eigen brandweer en brandwachten, B&S en wat ik evt vergeet)
Wat is daar mis mee? of lees je hier gemakshalve en ook met tegenstelling overheen ?

De beginvraag in dit topic is simpel en die beantwoord ik in primaire zin.
Bladzijde 1, poeder of schuim op een bootje.
Hierbij kan ik stellen dat deze vraag voor zeker 50% van toepassing is op het drijvende recreatiespul, daar hangt verzekeringstechnisch een blussertje in die hoogstwaarschijnlijk al ruim over de datum is.
Op deze bootjes is gas 1 van de bronnen die ruimschoots aanwezig is, voor het koelkastje en om te koken, voor het koelkastje staan die flessen dag en nacht open als men aan boord is. Het gaat er niet om of jij de flessen dichtdraait of dat je overbuurman dat doet, het gaat om hoe het bij het gros gaat.
Meeste incidenten waarbij vuur vrij komt heeft met gas of benzine te maken, oude inboard benzinemotoren maar ook een tank van een outboard is een risico.
Veel van deze mensen hebben geen BHV of andere luxe opleiding, en maken zich er niet eens druk over.

Mijn BHV ervaring verteld mij in een situatie in een kajuit dat ik logisch moet denken, dat ik moet vluchten en om dat te bereiken ik weg van het vuur moet.
Als dit niet mogelijk is moet ik ervoor zorgen dat ik voorbij het vuur moet, ik kan hiervoor een blusdeken gebruiken om een wand tussen mij (en evt gezin) te vormen om dit te doen slagen. Maar wat als de uitgang zover in lichtelaaier staat dat de enige oplossing het blussen van de haard is, dan heb je een blusser nodig. Schuim is prima om een vaste of vloeistofbrand te blussen. Maar wat als nu de gasslang van het koelkastje door de brand verwoest is en het gas het vuur lekker oplaait? De hoofdkraan zit in de bun en de kraan onder het keukenkastje is inmiddels verguisd door het vuur.
Voor iemand zonder kennis is zowel een schuim als een poederblusser totaal nieuw en beide doen hun werk niet of half als je ze verkeerd gebruikt, echter is het wel het enige middel wat nog redding kan bieden.

Mijn vraag aan Rene met 15 jaar brandweer ervaring die stelt als je niet bij de kraan kan komen je de brand dus moet doven is niet beantwoord, die stel ik nu maar aan jou.
Welke blusser: poeder of schuim?

Het is de primaire beginvraag in dit topic en heeft niks met alle kennis mbt bedrijfsleven etc etc te maken of wat Piet de brandweerman adviseert in je hobbyschuur.

Het is een simpele vraag met als antwoord 6 letters
Gruttepier
 

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Roelof » 24 Mei 2018, 02:21

Gruttepier schreef:--/--
Welke blusser: poeder of schuim?
Het is de primaire beginvraag in dit topic en heeft niks met alle kennis mbt bedrijfsleven etc etc te maken of wat Piet de brandweerman adviseert in je hobbyschuur.

Het is een simpele vraag met als antwoord 6 letters


Simpele vraag van TS maar gezien de verschillende invalshoeken lastig om alles omsluitend te beantwoorden met 6 letters......

Het schijnt dat een "gepoederde neus" soms aangename verrassingen of verlichting kan geven (ben gelukkig geen ervaringsdeskundige :mrgreen: ) maar bij "wild schuimend" kan ik mij ook een voorstelling maken :lol: .

Adviezen zijn afhankelijk van persoonlijke meningen en ervaring met blustoestellen, cursussen, "real life" ervaringen enz., Er zal dus geen unaniem advies gegeven kunnen worden.
Mijn persoonlijke mening is dat schuimblussers en blusdekens voor een amateur (zonder kennis of training) aan boord het beste middel is om te pogen een beginnende brand in de kiem te smoren omdat schuim minder vaardigheid vraagt. Als de situatie uit de hand loopt zou ik het al bijzonder vinden als ze aan het sluiten van de gaskraan denken "voor ze overboord springen".
Indien zich een brand aan boord voordoet zal een ongetraind persoon zich zeker geen zorgen maken of het een A,B,C of een A,B brand is. Ze zullen doen wat mogelijk is om de brand te stoppen en maken dat hij / zij zsm. met de opvarenden weg komen (ook als blijkt dat de brand geblust is).

Mijns inziens moet je dat aan boord zetten waar je het meeste vertrouwen in hebt in het ondenkbare geval. indien noodzakelijk aangevuld met de eisen welke een verzekering stelt.
Belangrijk is dat iedereen zijn keuze voor zichzelf kan onderbouwen en bij een (beginnende) brand weet wat hij / zij moet doen en dat de opvarenden hiermee op de hoogte zijn. De schipper moet zich eigen maken met de (on)mogelijkheden van de blusmiddelen en de bediening hiervan.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Noordvaarder » 24 Mei 2018, 02:45

Gruttepier schreef:Het is een simpele vraag met als antwoord 6 letters

Schuim of poeder,allebeide bestaan ze uit 6 letters.


Ik heb dit draadje evcen helemaal doorgelezen,en ik kom op basis van de antwoorden tot de conclusie,dat Gruttepier gelijk heeft.
Waarom?

Omdat al de anderen,BHV-er of 15 jaar brandweer ervaring,zich schijnbaar niet kunnen inleven,dat grosso modo dat vaart,geen brandweereravring heeft,geen BHV-er is,niet weet dat een brandblusser ook nog gekeurd moet zijn,dat er druk in moet zitten,en dat er nog genoeg rommel op de markt is,dat voldoet aan de basis behoeften.
Ik concludeer,dat grosso modo dat hier reageert,reageert vanuit een bepaalde professie,en zich een fantasie voorstelling voor ogen heeft,wat er voorspelbaar kan gebeuren.
Maar niets voorspelbaar,en zeker niet op een boot.

Op een BHV cursus is alles voorspelbaar,leuk om mee te maken,heeft een hoog funfactor.
Een bootbrand op een onverwacht moment heeft geen funfactor,en is niet voorspelbaar,en dan is er maar één doel dat belangrijk is,en dat is de veiligheid van de bemanning.
En als je dan een gasbrand kunt doven met een poederblusser,en niet met een schuimblusser,ben je een oen als je een schuimblusser aan boord hebt,omdat de nevenschade dan beperkt wordt.
Maar wat heeft men eraan,als ze afgevoerd worden in een auto met kroonluchters erop,en de familie kan de boot nog verkopen?
Dan maar liever een hoop nevenschade,want dat is maar materiaal,en dat is vervangbaar.Een leven is dat niet.

En voor de professionals, ga zo door met jullie eigen zaken,want de meeste amateurs hebben geen 15 jaar brandweerervaring,laat staan één dag brandweer ervaring.
Noordvaarder
 

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Gruttepier » 24 Mei 2018, 07:04

[/quote] Schuim of poeder allebei bestaan ze uit 6 letters[/quote]


Klopt en ook zo bedoeld :mrgreen:
Gruttepier
 

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Klaver vier » 24 Mei 2018, 09:12

Ik zorg dat ik zo snel mogelijk weg kom met vrouw en hond.
Als ik er uit ben zie ik wel weer.
Gr René
Klaver vier
 

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 24 Mei 2018, 09:35

Noordvaarder schreef:Een bootbrand op een onverwacht moment heeft geen funfactor,en is niet voorspelbaar,en dan is er maar één doel dat belangrijk is,en dat is de veiligheid van de bemanning.
En als je dan een gasbrand kunt doven met een poederblusser,en niet met een schuimblusser,ben je een oen als je een schuimblusser aan boord hebt,omdat de nevenschade dan beperkt wordt.

In mijn ogen ben je een oen als je een gasbrand dooft met om het even wat voor blusser, en daar ging een groot deel van de discussie over.

En als je "langs een brandhaard" moet om je schip te kunnen verlaten heb je op preventiegebied in mijn optiek toch wel een paar steken laten vallen.

Maar het is algemeen bekend, dat preventie niet leeft; niet op individueel niveau en niet op politiek niveau. We denken allemaal 'het overkomt mij niet'.
Statistiek is immers onzin.
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Gruttepier » 24 Mei 2018, 22:02

Klaver vier schreef:Ik zorg dat ik zo snel mogelijk weg kom met vrouw en hond.
Als ik er uit ben zie ik wel weer.
Gr René


Dat is het meest slimme alternatief ja.

Maar de pest met dit soort situaties is dat het je compleet overvalt en dat deze voor de hand liggende optie plots een heel avontuur gaat worden.
Dit is de kern van deze discussie mbt poeder of schuim.
Gruttepier
 

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Gruttepier » 24 Mei 2018, 22:36

@RC, de discussie gaat over een poeder of een schuimblusser op een plezierbootje, een veelvoorkomende situatie.
Niet over het wel of niet doven van een gasbrand, jij wil deze niet doven en dat moet je helemaal zelf weten.
Jij prefereert aan je BHV opleiding en daarmee basta, er is geen andere situatie meer mogelijk en is deze er wel heb je steken laten vallen.
Daarna kom je met een enorme tegenstelling op je eigen betoog:

Maar het is algemeen bekend, dat preventie niet leeft; niet op individueel niveau en niet op politiek niveau. We denken allemaal 'het overkomt mij niet'.
Statistiek is immers onzin.


Dat is dus wat ik bedoel, de BHV is een veilige preventieve wereld waar je situaties bespreekt nabootst en waar je een gaskraan veilig kan dichtdraaien, daar wordt je verteld dat als er ergens rook is je daar niet naar binnen moet. Alles staat in het teken van preventief preventief en preventief.
Maar we leven niet in een BHV wereld en theorie is geen praktijk, een calamiteit overvalt je.
Je schrijft het zelf, preventie leeft niet dus mensen laten steken vallen en hiermee zijn er dus heel veel situaties mogelijk.

Maar ik vroeg je met welke blusser je een gasbrand kan doven, niet of jij het vertikt om er 1 te doven want dat is een persoonlijke keuze. (en heel makkelijk gemaakt achter je toetsenbord)
Zelfde vraag aan onderstaande maar ook daar blijft het stil

Bij voorkeur eerst de fles dicht draaien, dit voorkomt herontsteking, kun je er niet bij vanwege de brand, dan vuur doven (edit: welk blusmiddel is hiervoor geschikt?), en zo spoedig mogelijk het gas afsluiten, dus alle tijd om het gas af te sluiten, is levensgevaarlijk, ivm. eventuele herontsteking en ontploffingsgevaar.

(Bron: 15 jaar brandweer ervaring)

René


Maar wellicht moet ik het stellen als een vraag die je gesteld kan worden tijdens de BHV.

Met welk blusmiddel kan een gasbrand bestreden worden.
A.Poeder
B.Schuim
Gruttepier
 

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Roelof » 25 Mei 2018, 07:19

Na 9 pagina's discussie, argumentatie, misverstanden, beroeps- en cursuservaringen mbt poeder en schuimblussers ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig of TS, Hooveld960, een idee heeft wat hij voor zijn eigen specifieke situatie het meest geschikt acht.
(en daar hoeven we niet over te discuteren want het is en blijft een persoonlijke keuze, naar eigen inzicht :mrgreen: )

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor quichot » 25 Mei 2018, 09:48

Dan toch maar het P-woord.
Brandpreventie kent twee aspecten: voorkomen dat brand ontstaat, en voorkomen dat brand uit de hand loopt.
Voor het ontstaan van brand moeten we kijken naar hittebronnen aan boord.

Voor sommige hittebronnen kiezen we bewust: koken op gas, verwarmen met olie, olielampen, sfeerverlichting met kaarsjes en, niet onbelangrijk, roken.
Preventie op het vlak van koken en verwarmen is niet zo ingewikkeld. Als de betreffende installaties zijn aangelegd naar de geldende norm, en als we daar geregeld naar laten kijken, hoeven we daar echt geen brandwacht 24/7 bij te zetten. Vlam in de pan? Nooit water gebruiken, deksel erop. maar dat weet natuurlijk iedereen. :mrgreen:
Bij die sfeerverlichting en roken is het een beetje anders. Daarbij wordt een beroep gedaan op ons gezonde verstand (ja ja! ;) ). Maar ook dat risico is redelijk beheersbaar. Je plaatst geen waxinelichtje onder een gordijn bijvoorbeeld. Hang olielampjes op zodat poes ze niet kan omstoten. En uiteraard rookt niemand in z'n kooi. Toch?

Andere hittebronnen ontstaan zonder dat we dat merken: oververhitte uitlaatdelen, vonken in gebrekkige bedrading, storingen in apparaten, broei in olielappen.
Loop nou 's één keer aan het begin van het seizoen door je schip om naar dit soort mogelijke bronnen te kijken. Lekt er niks op de uitlaat, check geregeld je bedrading, gooi oude olielappen weg.
En sla brandbare vloeistoffen veilig op. Gasfles staat uiteraard buiten.

Dan het andere aspect: voorkomen dat beginnende brand uit de hand loopt. Zorg dat blusmiddelen voor het grijpen staan, en gebruik vooral geen brandbare materialen bij de inrichting. Gas- en brandstoftoevoer zijn aan dek afsluitbaar. Handig als opvarenden dat ook weten. Dan kun je als de nood aan de man komt zelf de brandblusser grijpen en iemand anders de opdracht geven de boel af te sluiten.
Ook deze vorm van preventie is eigenlijk niet zo heel ingewikkeld.

Er is al eerder gesteld dat brand aan boord -gelukkig- zeer weinig voorkomt. Zeker als we ons van bovenstaande risico's bewust blijven en daar op blijven letten.
Dan lijkt me het type blusmiddel in het hele verhaal een ondergeschikte rol te spelen.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten