Poeder- of schuimblusser?

algemene discussies

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Mei 2018, 09:26

jkos schreef:Cursus AFF?

De meeste schuimblussers bevatten dat al ..... (het is overigens met 3 F'en).

Brandweer gebruikt tegenwoordig overigens weer een ander middel: 1-7, maar dan op z'n engels uitgesproken
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Mei 2018, 09:33

Gruttepier schreef:Maar ik krijg de indruk dat er vooral en met voorbaat al met tegenstelling gelezen word.

Verbaast dat je?
Verbaast het je dat het door jou (als belangrijkste) opgevoerde argument voor poeder alsmede het gebruik in geschetste situatie, indruist tegen alle richtlijnen, adviezen, ervaringen, opleidingen en het handelen door professionals indruist?
Verbaast het je dan, dat je de 'wind van voren krijgt' ?
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Roelof » 23 Mei 2018, 10:07

Gruttepier schreef:--/--
Geweldig dat je je hebt aangemeld als BHV er, maar dat is nog steeds specifiek bedrijfsgericht. En nogmaals je zit niet op een bedrijf en jouw veilige situatie is geen maatstaf.
--/--


Beetje late reaktie maar ik reageerde eerder op deze uitspraak.
Je maakt nu eea duidelijk en bent dus ook van mening dat de kennis van een BHV cursus ook handig is voor thuis gebruik. Omdat het "platte tekst" is zullen we waarschijnlijk langs elkaar heen gepraat hebben :? .

Terug on topic:
Poederblussers hebben idd een goede blussende werking MITS je er mee om kunt gaan. Schuimblussers geven meestal een beter resultaat voor een ongetrainde amateur omdat deze een "deken" over het vuur aan kan leggen.
Blijft wel dat je moet weten wat je moet blussen. Een elektra brand zou ik niet met schuim willen blussen :mrgreen: Maar een staalbrand niet met poeder.

Waar we hier over praten zijn kleine brandjes die aan boord mogelijk kunnen ontstaan en hoe dit te bestrijden om een uitslaande brand te voorkomen. Indien het een uitslaande brand wordt zijn de middelen aan boord van onze plezierboten niet toereikend.
Grote of kleine brand, de paniek factor speelt altijd een onvoorspelbare rol. Bij de grotere training centra wordt je hier op voorbereid door oa tijdens de praktische training verrassing effecten in te bouwen. (Deze cursus wordt oa door MC gedoceerd in theorie en praktijk)

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Popeye » 23 Mei 2018, 10:24

Dit is een van die discussies waarvan ik blij ben dat ik, op een enkele opmerking na, niet mee doe!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Mei 2018, 12:38

Roelof schreef:Een elektra brand zou ik niet met schuim willen blussen

De meeste sproeischuimblussers kunnen zonder gevaar gebruikt worden tot 1000V
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Marie Christina » 23 Mei 2018, 13:24

Mits op minimaal een meter afstand.
Maar dat was al gezegd, geloof ik.
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor jkos » 23 Mei 2018, 15:35

AFF staat voor “Advanced Fire Fighting” , gaat “iets” verder dan de goedbedoelde BHV cursus en wordt geschreven met
2 F’en.
Laatst gewijzigd door jkos op 23 Mei 2018, 22:14, in totaal 2 keer gewijzigd.
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Marie Christina » 23 Mei 2018, 17:16

jkos schreef:AFF staat voor “Advanced Fire Fighting” , gaat “iets” verdere dan de goedbedoelde BHV cursus en wordt geschreven met
2 F’en.

Heel "iets" maar. :D
Gebruikers-avatar
Marie Christina
 
Berichten: 3471
Geregistreerd: 31 Jan 2014, 19:55
ligplaats: Noord Drenthe
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor R.C.Grootveld » 23 Mei 2018, 20:46

jkos schreef:AFF staat voor “Advanced Fire Fighting” , gaat “iets” verdere dan de goedbedoelde BHV cursus en wordt geschreven met
2 F’en.

Sorry, dacht dat je op AFFF doelde: Aqua Film Forming Foam .... :oops:
Rob
R.C.Grootveld
 
Berichten: 2253
Geregistreerd: 02 Mei 2012, 21:14
ligplaats:
info:

Re: Poeder- of schuimblusser?

Berichtdoor Roelof » 23 Mei 2018, 21:34

jkos schreef:
AFF staat voor “Advanced Fire Fighting” , gaat “iets” verdere dan de goedbedoelde BHV cursus en wordt geschreven met
2 F’en.

Marie Christine shreef:
Heel "iets" maar. :D

(Bovenstaande is een dubbele quote (maar ik weet niet hoe dit correct te plaatsen :oops: )

Dit is precies de cursus welke ik bedoel. Heb deze cursus in de jaren '80 gevolgd en in de '90er jaren herhaald. Mijn kennis is nu niet meer "up-to-date", maar wat ik destijds geleerd heb blijft voor mij een uitgangspunt mbt brandveiligheid (inclusief de reactie van mensen in paniek situaties).


Of-topic maar zeer herkenbaar mbt gebrek aan kennis / onkunde:
Vandaag zijn alle brandblussers bij de stal van ons paard vervangen. Nieuwe, vers gekeurde blussers maar het zijn allemaal poeder blussers :? :shock: :o
Op stal komen mensen van allerlei pluimage; vanaf kinderen (zonder begeleiding) van 6 jaar t/m mensen van ca 70 jaar. Wat kun je verwachten als er eens iets fout gaat?
Het beste commentaar wat ik hoorde:
Mooi dat er nieuwe brandblussers hangen, de vorige waren wel ERG vies..... en we steken (streng tegen de regels) nog maar eens een sigaret aan :shock: :shock: :shock: (Ik ben zelf vervend roker maar er zijn uitzonderingen!)

Eerder, op eigen initiatief, heb ik de brandslangen vervangen ivm veroudering en de werking van de afsluiters gecontroleerd (en vervangen).

Wat kun je van deze mensen verwachten als de blussers eens belangrijk mochten worden (als het al de juiste zijn) ?
De stalhouder zegt zich correct aan de wet- en regelgeving te houden en is dus verzekeringstechnisch gedekt :shock: . In mijn ogen kan dit alleen plaatsvinden door ervaring ON-deskundigen zonder opleiding.

@ Popeye:
Idd is het soms beter om mee te lezen zonder betrokken te raken met ieder zijn mening en ervaring ;)

Groet
Roelof.
(bovenstaande is in bespreking)
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

VorigeVolgende

Terug naar Steigerpraat

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten