Herstellen hout stuurcabine

Herstellen hout stuurcabine

Berichtdoor Daxiepaks » 22 Mei 2018, 14:15

Dit is een beetje een spin off van ons ander topic, "bootje herschilderen primer ?"

Specifiek hier nu over een stuk hout hersteld moet worden . Het is een houten stuurcabine die we (mat )willen afwerken zodat het originele hout zijn structuur behoudt. Ons is ondertussen aangeraden van het met epoxy te behandelen, dit zou het duurzaamst zijn..
Maar : de schade, zichtbaar op de foto, is van een oude kabeldoorvoer of zo geweest.. De balk is hol , maar we willen dit stuk wel opvullen met iets deftigs, sterk, en wat bij het hout past kwa kleur...en daarna het geheel afwerken met epoxy.

Iemand ?

mvg
Afbeelding
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Herstellen hout stuurcabine

Berichtdoor quichot » 22 Mei 2018, 16:02

Tja,, restaureren of repareren. Als je niet precies hetzelfde hout hebt om daar passende vulstukjes uit te maken, zou ik de holte eerst grotendeels vullen met kozijnreparatiepasta en de buitenste 4 a 5 mm afwerken met gupa die het beste met de oorspronkelijke kleur overeenkomt. Ben je gelijk van die lelijke kier af tussen onderdorpel en stijl.
Ik heb bij gebrek aan oorspronkelijk materiaal zo'n vulling van gupa wel eens nabewerkt met een kleurenviltstift en daarmee heel aardig de nerfstructuur geïmiteerd. Als je het niet wist, zag je het niet.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Herstellen hout stuurcabine

Berichtdoor Popeye » 22 Mei 2018, 16:16

Ik zou wat aangetast is weghalen, en er met ingedikte epoxy een bijpassen stuk hout inzetten. Na uitharden vlak afwerken met het omliggende hout. Zie mijn reparatie van een gebroken mast.

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Herstellen hout stuurcabine

Berichtdoor quichot » 22 Mei 2018, 18:08

Popeye schreef:een bijpassend stuk hout

Als je dat hebt liggen is dat het mooiste.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Herstellen hout stuurcabine

Berichtdoor Klaver vier » 22 Mei 2018, 18:54

Als je het niet hebt liggen is het ook het mooist,zo,n groot stuk is het niet,zou echt niet de hele wereld kosten.
Gr René ( klaver vier)
Klaver vier
 

Re: Herstellen hout stuurcabine

Berichtdoor gewoonmich » 22 Mei 2018, 19:47

Mooiste is een nieuw stuk er in zetten. Met epoxy plamuur gaat het ook, maar raad dan wel aan om het houtwerk een kleur te geven. Je blijft het altijd namelijk altijd zien.
Gebruikers-avatar
gewoonmich
 
Berichten: 267
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 08:33
Woonplaats: Waspik
ligplaats: Achter het huis ;)
info:

Re: Herstellen hout stuurcabine

Berichtdoor Daxiepaks » 23 Mei 2018, 08:33

Klaver vier schreef:Als je het niet hebt liggen is het ook het mooist,zo,n groot stuk is het niet,zou echt niet de hele wereld kosten.
Gr René ( klaver vier)



Ik heb hier wel veel hout , en verschillende soorten liggen van een ander projectje.. ik ga eens zien of er iets goed bijpast !
Daxiepaks
 
Berichten: 329
Geregistreerd: 19 Jul 2016, 11:40
ligplaats: Dintelmonde
info: Stevenvlet uit 1968 - OK/AK
In restauratie = 80% DHZ
Gekocht in 2016.

Re: Herstellen hout stuurcabine

Berichtdoor quichot » 23 Mei 2018, 09:34

Klaver vier schreef:Als je het niet hebt liggen is het ook het mooist,zo,n groot stuk is het niet,zou echt niet de hele wereld kosten.
Gr René ( klaver vier)

Het gaat ook niet om de kosten René, maar om de verkrijgbaarheid.
Gelukkig heeft @Daxiepax nog het een en ander liggen, want zo'n stukje zongebleekt oud hout in de goeie kleur haal je nou niet ff bij de Gamma!
Zet je er een nieuw stukje hout in dat door de lak heel anders opkleurt ben je verder van huis. Dan blijft het nog jaren opvallen.
Maargoed, het gaat om zo te zien maar om een kleine reparatie.

Moest wel even terugdenken aan houthandel Harff in Amsterdam. Die hadden op de zagerij een grote bak met allerlei restjes en afzaagsels van de mooiste, en vreemdste houtsoorten. Daar mocht je in scharrelen en als je iets bruikbaars vond kon je het in de meeste gevallen gratis meenemen. Helaas bestaat Harff niet meer.
Wie vaart zit niet aan de grond.

Met schippersgroet, Guido
Gebruikers-avatar
quichot
 
Berichten: 3040
Geregistreerd: 25 Jan 2012, 10:41
Woonplaats: Amsterdam
ligplaats: wsv Swaenenburght Halfweg
info: motorbokschip Jonge Willem
H.Haring Wilnis 1910
20,56 x 4,10
verpl 40 ton
DAF dd575 1964
reg. varend erfgoed 2639

Re: Herstellen hout stuurcabine

Berichtdoor Popeye » 23 Mei 2018, 10:20

Ik heb zelf het idee dat het om een schip gaat van een zekere leeftijd, en dan zie je volgens mij er niet meer uit alsof je net van de werf komt. Persoonlijk vind ik het dan niet zo'n probleem wanneer je dan een reparatie kunt zien. Wanneer het maar wel netjes gerepareerd wordt.
Zo heb ik zelf een keer, kort na ingebruikname van de Aimée, met het berghout een grote moer op het damwand geraakt. Toen zat ik nog meer in de leerfase dan nu. ;) Daar heb ik toen korte stukjes van hetzelfde hout in gelijmd. Je ziet het goed, maar stoort (mij) niet.
Ons moeder zij altijd; "Liever een nette lap dan een lelijk gat!" :) Ik had vaak mijn "knieën door de broek"!

Groet, Jack.
Homo sapiens non urinat in ventum
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Popeye
 
Berichten: 1710
Geregistreerd: 06 Feb 2012, 12:43
Woonplaats: Drenthe
ligplaats:
info: Verward, maar ongevaarlijk, behalve...........

Re: Herstellen hout stuurcabine

Berichtdoor Mopolcamper » 23 Mei 2018, 11:46

Het lijkt me teakhout. Een klein stukje kun je waarschijnlijk wel krijgen bij jachtwerf Lok in Zwartsluis.
Mopolcamper
 
Berichten: 576
Geregistreerd: 20 Jan 2012, 11:39
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Techniek algemeen niet stalen schepen

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten