Minimum toerental Yanmar dieselmotor

brandstof pomp filter tank ontluchten dynamo smeerolie druk meter

Minimum toerental Yanmar dieselmotor

Berichtdoor RvdL86 » 20 Mei 2018, 22:46

Allen,

Sinds kort ben ik in het bezit van een nieuwe tendersloep (Cooper 800). Deze is 8.30 meter lang en weegt ca 2.000 kilo. Hij is voorzien van een Yanmar 110 pk common-rail diesel motor.

Ik loop tegen het probleem aan dat de stationair snelheid vrij hoog ligt. De minimumsnelheid van de boot beloopt al gauw 7 kilometer per uur. Dit bij een stationaire motor die 800 toeren/min maakt.

Deze minimum snelheid zou ik graag iets willen verlagen. Dit enerzijds omdat wij in een druk gebied varen (leiden / Kaagse plassen) en anderzijds omdat de boot dan beter hanteerbaar wordt.

Weet iemand op dit forum hoe we dit zouden kunnen bereiken. Zelf dacht ik aan het verlagen van het minimale toerental naar bijvoorbeeld 650 toeren /min.

Bij leverancier nagevraagd of een slenterkoppeling ingebouwd zou kunnen worden, maar deze gaf aan dat hier onvoldoende ruimte voor is.

Iemand tips? Dank alvast!
RvdL86
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 20 Mei 2018, 22:42
ligplaats: Leiden
info:

Re: Minimum toerental Yanmar dieselmotor

Berichtdoor Roelof » 21 Mei 2018, 00:03

Als het motortoerental niet naar beneden kan en de koppeling niet kan worden aangepast zou ik gaan kijken of de schroef aangepast kan worden.
Een andere spoed of een kleinere schroef zou misschien een oplossing zijn.

Groet,
Roelof
The bitterness of poor quality remain long after the sweetness of a low price is forgotten
Roelof
 
Berichten: 1263
Geregistreerd: 18 Aug 2015, 20:47
Woonplaats: Hoogezand / Hellevoetsluis
ligplaats: voorlopig: hoog en droog
info:

Re: Minimum toerental Yanmar dieselmotor

Berichtdoor broekerhaven » 21 Mei 2018, 08:54

Of je anker uit gooien .... :lol:

maar zonder gekheid, ik denk ook dat je het alleen nog in je schroef kan zoeken.
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Minimum toerental Yanmar dieselmotor

Berichtdoor bas » 21 Mei 2018, 09:45

Weet iemand op dit forum hoe we dit zouden kunnen bereiken.


Zal een heel lastig pakket worden. Niet lullig bedoeld maar de boot/motor keuze matched niet echt met het gewenste vaargedrag.
Om met een dergelijk scheepje 7km/uur te varen heb je aan ongeveer 3 pk genoeg, das veel te weinig om redelijkerwijs uit deze motor te krijgen.

Als je de schroef aan gaat passen ga je eigenlijk een verlies creeren. Dat kan, maar of het ergens op slaat om pak hem beet 30 pk op te wekken en er maar 3 te gebruiken is een tweede. Bijkomend gevolg is dan ook dat hard varen ook niet meer werkt en ik neem aan dat een dergelijk scheepje daar wel voor gekocht is?

Vrees dat een oplossing ligt in het wennen aan het vaargedrag of dat je anders moet gaan zoeken in de richting van een klein bbm als oplossing.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Minimum toerental Yanmar dieselmotor

Berichtdoor varg » 21 Mei 2018, 22:44

kan er op je koppeling een slenterklep gemonteerd worden? Welk type koppeling hanmgt er achter de Yanmar?
Arnold
b]'Varg' [/b]
LBD 9,62 m x 3.46 m x 0.80 m
Doorvaarthoogte gestreken mast: 1.95 m
Motor: Yanmar 4JH4E 53pk mech.kk.
ligplaats: Amsterdam / Nw. Meer
Gebruikers-avatar
varg
 
Berichten: 1104
Geregistreerd: 18 Dec 2013, 23:50
ligplaats:
info:

Re: Minimum toerental Yanmar dieselmotor

Berichtdoor bas » 22 Mei 2018, 09:41

kan er op je koppeling een slenterklep gemonteerd worden? Welk type koppeling hanmgt er achter de Yanmar?


maar deze gaf aan dat hier onvoldoende ruimte voor is.


Kijkend op de site van cooperyacht zeggen ze dat er een KM2P1 koppeling achter zit. Een mechanische en dat lijkt me eigenlijk stug bij dit vermogen.

Ik ben zelf zojuist geintroduceerd in het fenomeen slenterklep, ik wist van het hele bestaan niet af ( bij "trolling valve" begonnen er al wat meer lampjes te branden :lol: ).
Interessante materie en zou voor ons project ook nog wel eens een optie kunnen zijn. Zal eens een ander topic starten met vragen....
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Minimum toerental Yanmar dieselmotor

Berichtdoor e.zewuster » 22 Mei 2018, 20:07

Stationair toerental terugstellen.
Ik heb het bij mijn motor ook gedaan, liep stationair af fabriek 850 t/min teruggesteld naar 725 - 750 t/min.
Voordeel is in de haven vaar je net wat langzamer wat bij invaren in de box net even prettiger is.

groet uit het hoge noorden,

Bert
e.zewuster
 
Berichten: 51
Geregistreerd: 26 Dec 2011, 13:02
ligplaats:
info:

Re: Minimum toerental Yanmar dieselmotor

Berichtdoor broekerhaven » 22 Mei 2018, 21:21

Kan dat bij een common rail ?
broekerhaven
 
Berichten: 792
Geregistreerd: 21 Dec 2013, 10:11
Woonplaats: bovenkarspel
ligplaats: broekerhaven
info: Placom 410 "old school"

Re: Minimum toerental Yanmar dieselmotor

Berichtdoor bas » 22 Mei 2018, 21:46

heb op meerdere forums (fora?) gelezen dat het toerental af fabriek idd op 800 en terug geschroefd is naar ongeveer die 725-750. Vraag me alleen af of in dit specifieke geval met een dergelijk bootje die paar toeren echt het verschil gaan maken.
Before you diagnose yourself with depression or low self-esteem, first make sure you are not, in fact, surrounded by assholes.
Gebruikers-avatar
bas
 
Berichten: 1507
Geregistreerd: 07 Nov 2016, 17:32
ligplaats: Krimpen aan de Lek
info:

Re: Minimum toerental Yanmar dieselmotor

Berichtdoor benE » 23 Mei 2018, 06:37

Stationair toerental kan met een pc worden afgesteld.
benE
 
Berichten: 137
Geregistreerd: 29 Jan 2012, 17:42
ligplaats:
info:

Volgende

Terug naar Voortstuwingstechniek Diesel inboard

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten