Rubberboot planeert niet

staartolie werk schroef carburateur ontsteking spoel mono kabel

Rubberboot planeert niet

Berichtdoor Naffiekuijt » 22 Mei 2018, 11:46

Beste Mede Watersporters

Sinds kort heb ik een 3.20meter Suzumar met aluminium bodem en een opblaaskiel. Als motor zit hierbij een 5pk 4 takt yamaha. Mijn probleem is nu dat ik niet in plane kom

Ik heb geprobeert om voorin te zitten zonder enig resultaat.

Heeft iemand enig idee wat ik nog meer kan doen??
Naffiekuijt
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Mei 2018, 11:40
ligplaats: Katwijk aan zee
info:

Re: Rubberboot planeert niet

Berichtdoor jkos » 22 Mei 2018, 11:51

Afvallen of meer vermogen ;)
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Rubberboot planeert niet

Berichtdoor aadbloem » 22 Mei 2018, 11:59

Aluminium bodem dus een RIB of een aluminium vloer?
Is deze vloer dan rigide genoeg of bewegen de vlonders op de golven?
Doorgaans is zo'n bootje zoals je beschrijft redelijk in plané te krijgen met één persoon op het middenbankje en de losse tank voor het bankje.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Rubberboot planeert niet

Berichtdoor Naffiekuijt » 22 Mei 2018, 12:03

Het is een aluminium vloer met daar onder een opblaaskiel. Het hoogste kmph dat ik gehaald heb volgens mijn telefoon is net aan de 16
Naffiekuijt
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Mei 2018, 11:40
ligplaats: Katwijk aan zee
info:

Re: Rubberboot planeert niet

Berichtdoor jkos » 22 Mei 2018, 12:07

Al eens geëxperimenteerd met de motor-trim?
jkos
 
Berichten: 554
Geregistreerd: 02 Jan 2016, 19:07
Woonplaats: Kapelle
ligplaats: Wolphaartsdijk
info: 2x240 pk Yanmar 4LHA-STP
Hydraulische Koppeling

Re: Rubberboot planeert niet

Berichtdoor aadbloem » 22 Mei 2018, 12:09

Belangrijk is dat het bootje niet vervormd tijdens het optrekken en er dus een kromming ontstaat die gaat duwen tegen het water waar het vervolgens niet overheen komt omdat er teveel energie verloren gaat in het duwen tegen die golf. Ik heb een Quicksilver 320 met 4pk en ik weeg 87kg en krijg het bootje gemakkelijk in plané. Wat de snelheid dat uiteindelijk is weet ik niet, misschien 18 maar meer ook niet.
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Rubberboot planeert niet

Berichtdoor Naffiekuijt » 22 Mei 2018, 12:11

aadbloem schreef:Belangrijk is dat het bootje niet vervormd tijdens het optrekken en er dus een kromming ontstaat die gaat duwen tegen het water waar het vervolgens niet overheen komt omdat er teveel energie verloren gaat in het duwen tegen die golf. Ik heb een Quicksilver 320 met 4pk en ik weeg 87kg en krijg het bootje gemakkelijk in plané. Wat de snelheid dat uiteindelijk is weet ik niet, misschien 18 maar meer ook niet.
Gister een beetje, maar is er nog een speciale manier om in plane te komen? Ik ga voorin zitten en geef dan vol gas
Naffiekuijt
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Mei 2018, 11:40
ligplaats: Katwijk aan zee
info:

Re: Rubberboot planeert niet

Berichtdoor Naffiekuijt » 22 Mei 2018, 12:25

aadbloem schreef:Belangrijk is dat het bootje niet vervormd tijdens het optrekken en er dus een kromming ontstaat die gaat duwen tegen het water waar het vervolgens niet overheen komt omdat er teveel energie verloren gaat in het duwen tegen die golf. Ik heb een Quicksilver 320 met 4pk en ik weeg 87kg en krijg het bootje gemakkelijk in plané. Wat de snelheid dat uiteindelijk is weet ik niet, misschien 18 maar meer ook niet.



Wat bedoel je met vervormen?
Naffiekuijt
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Mei 2018, 11:40
ligplaats: Katwijk aan zee
info:

Re: Rubberboot planeert niet

Berichtdoor aadbloem » 22 Mei 2018, 15:46

Vervormen bedoel ik mee dat het bootje in kuil gaat liggen en de neus wat omhoog komt, met zachte bodem of onvoldoende opgeblazen merk je dat aan het bootje.
De bodem moet zo strak mogelijk zijn. Om die reden is men ook begonnen met echt harde bodems, zoals polyester of aluminium onderwaterschip(je)
aadbloem
 
Berichten: 1010
Geregistreerd: 12 Sep 2017, 13:22
Woonplaats: Aan boord
ligplaats: Box ZW9
info:

Re: Rubberboot planeert niet

Berichtdoor Naffiekuijt » 22 Mei 2018, 15:52

aadbloem schreef:Vervormen bedoel ik mee dat het bootje in kuil gaat liggen en de neus wat omhoog komt, met zachte bodem of onvoldoende opgeblazen merk je dat aan het bootje.
De bodem moet zo strak mogelijk zijn. Om die reden is men ook begonnen met echt harde bodems, zoals polyester of aluminium onderwaterschip(je)
Ah zo, nee mijn boot is op de druk hoe die hoort, 0.25bar in de tubes en 0.35 in de kiel
Naffiekuijt
 
Berichten: 5
Geregistreerd: 22 Mei 2018, 11:40
ligplaats: Katwijk aan zee
info:

Volgende

Terug naar Outboard motoren

Wie is er online?

Gebruikers in dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten